Život
Nikol Šuplatová: Dobrá fotografia je ako vystrihnutá z filmu
Romana Juhásová, 7. augusta 2014 10:00
Tvorba Nikol Šuplatovej Foto: Nikol Šuplatová/Robert Vano GalleryRobert Vano Gallery a Webmagazin.sk predstavujú najnovší diel unikátneho seriálu Neviditeľní fotografi. Spomedzi talentovaných slovenských a českých fotografov sa tentoraz predstaví Nikol Šuplatová.
Nikol Šuplatová svoj titul z kameramanskej tvorby a fotografie profesijne uplatnila vo svete filmu, no fotografii sa s obľubou venuje už od štrnástich rokov. V oboch oboroch sa zaujíma výhradne o dokument. Na klasický film zvečňuje ľudí, či už z okruhu najbližších, z bratislavských ulíc alebo Afganistanu.
Tvorba Nikol Šuplatovej Foto: Nikol Šuplatová/Robert Vano GalleryMôj otec je režisér a scenárista, odmalička som s ním chodila po "filmovačkách". V tomto prostredí som vyrastala a pochopiteľne sa mi to zapáčilo. Keď som mala štrnásť rokov, otec mi daroval svoj Zenit a v pätnástich Prakticu. Prvé fotografie samozrejme za veľa nestáli, no odvtedy som bola "fotografkou". Rozhodla som sa pre štúdium kamery a fotografie, ktoré výborne spojilo obe moje záľuby. Čo sa týka zamerania, zaujímam sa výhradne o dokument.
Tvorba Nikol Šuplatovej Foto: Nikol Šuplatová/Robert Vano GalleryDigitálny fotoaparát používam takmer výhradne na natáčanie videa. Pre mňa fotografia nie je o technických vymoženostiach a grafických úpravách. I keď niečo príležitostne odfotografujem digitálnom, nemám pocit, že je to moja šálka kávy.
Tvorba Nikol Šuplatovej Foto: Nikol Šuplatová/Robert Vano GalleryVšetko. Veľmi ma bavia ľudia. Zvláštni, pekní, akíkoľvek. Nikdy som nemala problém namieriť fotoaparát na neznámu osobu, ktorú náhodne stretnem na ulici a zaujme ma. Viem, že niektorí kamaráti v mnohých prípadoch radšej odkráčajú, majú akýsi blok. Ja mám šťastie, že sa vôbec nehanbím. Vždy mám so sebou fotoaparát, nekonštruujem si v hlave konkrétne projekty, vsádzam na náhody.
Tvorba Nikol Šuplatovej Foto: Nikol Šuplatová/Robert Vano GalleryŤažko povedať, veď film, to sú vlastne fotografie v pohybe. Pre mňa je dobrá fotka ako vystrihnutá z filmu. Tieto dve umelecké odvetvia sú si veľmi podobné. Rozdiel vidím iba v tom, že fotografia je statická a príbeh za ňou si človek musí domyslieť.
Tvorba Nikol Šuplatovej Foto: Nikol Šuplatová/Robert Vano GalleryOslovila ma moja bývalá spolužiačka Sahraa Karimi, Afgánka, ktorá žila na Slovensku. Išlo o jej projekt, dokument o afgánskych ženách za volantom. Dej sa točil okolo piatich žien, ktoré sa chceli naučiť šoférovať. Znie to ako úplná banalita, u nás nie sú ženské šoférky ničím zvláštnym, no v Afganistane je tomu inak. Sahrae sa dokonca podarilo skontaktovať s taxikárkou, ktorú šoférovanie ohromne baví a to napriek tomu, že na ňu mužskí vodiči hanlivo pokrikujú. Dúfam, že filmu sa podarilo zvýšiť povedomie o tamojšom postavení žien. V Afganistane som strávila dva týždne a iba v posledný deň mi ostal kúsok času aj pre fotografiu. Bol to úžasný zážitok, všetko je tam tak nepekno-pekné.
Tvorba Nikol Šuplatovej Foto: Nikol Šuplatová/Robert Vano GalleryS Andrejom Kolenčíkom som natočila dokument Hviezda, ktorý precestoval svet a povyhrával ceny. Mňa a aj celé združenie Pacientárium, s ktorým pracujem, to ohromne potešilo, vzhľadom na to, že dokument bol skutočne nízkorozpočotvý. Hlavným predstaviteľom je Ján Slovák, bývalý zvárač, ktorý sa túži stať hercom. Taktiež to bol z finančných dôvodov zatiaľ nedokončený dokument o slovenských parašutistoch. Chystám sa na film o kapele a ako skriptka som práve dokončila rozprávku. Najviac hrdosti vo mne však vzbudzuje snímok z Afganistanu.
Nezlízne filmovú smotanu väčšinou režisér? Neťahá vás to k takejto funkcii?
Samozrejme, vždy. Ale neprekáža mi to. Mám voči režisérovi rešpekt a neskáčem do roboty iným.
Tvorba Nikol Šuplatovej Foto: Nikol Šuplatová/Robert Vano GalleryUrčite, práve preto je dôležité, aby každý kameraman mal svojho režiséra a naopak. Aby si rozumeli a videli veci rovnako. Ja mám takýto vzťah práve so Sahraa, s ktorou som točila dokument z Afganistanu a aj množstvo cvičení v škole. Stačí vizuálny kontakt a presne viem, čo mi chce povedať. Jej sa páči moja práca, mne zas tá jej a vzájomne si dôverujeme.
Tvorba Nikol Šuplatovej Foto: Nikol Šuplatová/Robert Vano GallerySú fotografi, ktorých práce sa mi páčia, napríklad Tibor Huszár. No nemám rada vzory. Bojím sa, aby ma niekto príliš neovplyvnil. Hranica medzi inšpiráciou a hoci i nevedomým kopírovaním je veľmi tenká a nerada by som ju prekročila.
Tvorba Nikol Šuplatovej Foto: Nikol Šuplatová/Robert Vano GalleryMám veľmi rada Wesa Andersona a jeho stredovú kompozíciu. Sama nefandím zlatému rezu a až neskôr som si uvedomila, že v tomto videní na mňa mala vplyv práve záľuba v jeho filmoch.
Je pre vás fotografia jednoducho príjemnou záľubou, alebo si v tejto oblasti predstavujete konkrétne ciele?
Ambície typu "chcem vystavovať v New Yorku" nemám, aj keď výstavy sú samozrejme skvelé. Fotografujem skôr sama pre seba. Som človek, ktorý nemá rád zmeny a keď si z času na čas prezerám fotografie z minulosti, sama seba presviedčam, že to, že sa veci menia, je v poriadku a nakoniec všetko dopadne dobre. Je to forma terapie.
Tvorba Nikol Šuplatovej Foto: Nikol Šuplatová/Robert Vano GalleryMôj priateľ je hudobník. Keď idem na koncert, nedá mi to a napriek tomu, že by som si niekedy rada vychutnala len samotnú hudbu, fotím.
Tvorba Nikol Šuplatovej Foto: Nikol Šuplatová/Robert Vano GalleryVyznie to možno zvláštne, ale okolo nás je toľko problémov a nepríjemných javov a ja k tomu nechcem prispievať. Ani v Afganistane som nefotografovala po výbuchu zakrvavené deti a plačúce matky. Mohla by som, ale nikomu by to nič nedalo, iba by pravdivo skonštatovali, že je to hrozné. Smútku je tak veľa. Treba robiť aj veselé šťastné veci a žiť rozprávku, tak, ako sa len dá.
Tvorba Nikol Šuplatovej Foto: Nikol Šuplatová/Robert Vano Gallery
Nikol Šuplatová Foto: Nikol Šuplatová/Robert Vano GalleryTvorbu autora nájdete:
Behance.net/nikolsuplatova
Vogue.it
Foto: Robert Vano GalleryFOTOGALÉRIA: Nikol Šuplatová: "Dobrá fotografia je ako vystrihnutá z filmu"
STE NEVIDITEĽNÝ? ZVIDITEĽNITE SA!
Zmyslom seriálu NEVIDITEĽNÍ FOTOGRAFI nie je iba predstavenie profesionálov, ale aj objavovanie talentov. Ak fotografujete a myslíte si, že Vaše práce sú výnimočné, pošlite ich e-mailom na Info@RobertVanoGallery.com. Nezabudnite napísať niečo o sebe a pridať aj kontakt. Možno práve vy budete hlavnou postavou niektorého z ďalších dielov NEVIDITEĽNÝCH FOTOGRAFOV.
Projekt organizuje Webmagazin.sk v spolupráci s Robert Vano Gallery, Partneri: ART OF PHOTOGRAPHY.eu,Fujifilm a Art Hotel Kaštieľ Tomášov.
Súvisiace články projektu Neviditeľní fotografi
Jozef Virčík: Veci, ktoré šokujú, sa intenzívnejšie vryjú do pamäti
Kateřina Bukolská: Ciele nemám, najviac ma baví cesta
Michal Zahornacký: Som snílek, mierne uletený
Tomáš Halász: Mojím snom je robiť veľké ľudsko-právne či sociálne témy
Andrej Lojan: Život ma zaujal
Hugo Nágel: Hľadám si vlastný intímny vesmír
Zuzana Abrahámová: Robím tú najkrajšiu prácu na svete
Martin Stranka: I AM
Lukáš Gál: Kľúčom k skutočnej svadobnej reportáži je ľudský prístup
Karel Ševčík: Večne niečo hľadám!
Lukáš Trefilík: Baví ma fotiť krásne modelky!
Veronika Otepková: Fotografie ako na hranici medzi životom a smrťou
Pavol Kulkovský: Odmalička mám rád nadprirodzené bytosti
Robert Vano: Fotku musí byť vidieť, inak neexistuje!
Natália Hlavičková: Dobrá fotografia by mala zbližovať
Tereza z Davle: Najradšej mám nemodelky, môžem si ich sama tvarovať
Kata Sedlak: Chcem ukázať úplne iný pohľad na obyčajné veci
Renata Vogl: Balansujem na hranici medzi snom a realitou
Martin Brojo: Fotografia je hobby a chcem, aby to tak zostalo
Jozef Boroň: Ženy ma sprevádzajú celým životom
Marieta Zuzíková: Fascinujú ma ženy, ktoré vedia dať fotke emóciu
Miroslav Jombík: Čiernobiela fotografia sú moje myšlienky a predstavy
Marek Šalajka: Ako pracujú profesionáli sa učím aj u Louisa Vuittona
Lenka Ješonková: Príbehy, ktoré iných potešia, fotím len v melanchólii
Aria Baró: Chcem, aby ma moja fotografia dojala
JANKA KVALTÍNOVÁ: Na svadbách milujem, že z nich sála neha a láska
Tomáš Donát: Rád vymýšľam príbehy, v ktorých hrajú hlavnú úlohu ľudia
Radovan Mišík zachytáva najvernejšie príbehy z ulice
Fotografie Laury Kovanskej rozprávajú skryté príbehy
R. Baranovič vnáša do čiernobielych fotografií „človečinu“ a emócie
Robert Vano Gallery predstavuje seriál Neviditeľní fotografi









