Život
Kata Sedlak: Chcem ukázať úplne iný pohľad na obyčajné veci
Romana Juhásová, 21. novembra 2013 10:00
V seriáli Neviditeľní fotografi vám prinášame príbeh fotografky Katy Sedlak. Unikátny projekt, ktorý spustil Webmagazin.sk v spolupráci s Robert Vano Gallery, vám predstavuje talentovaných slovenských a českých fotografov.
Kata Sedlak je trojnásobná matka na plný úväzok a každodenne prežíva bežné drobné radosti rodinného života. V podobe jej krásnych fotografií však dostávajú pocit výnimočnosti. Pod názvom Summer stories sa skrýva leto jednej rodiny, doma na záhrade či pri mori, s deťmi v hlavnej úlohe.

Fotím asi od šestnástich rokov, začalo to klasicky krajinkami a portrétmi, bez toho aby som sa zaoberala technickou stránkou fotografie. Postupne ma čoraz viac bavili ľudia. Pred materskou som fotila ľudí stále, robila som aj zákazky, rok som strávila s hudobnou skupinou. Dalo mi to veľa, pretože ma akoby hodili do vody a musela som sa naučiť pracovať so svetlom priamo počas fotografovania. Vždy ma fascinovali ľudia, ich emócie a oči, v ktorých sa odrážajú. A príroda, ale nie krajinky, skôr jej časti ako voda, stromy, oblaky. Tieto prvky využívam v spojení s ľuďmi veľmi rada a často.

Už ako dievča som mala potrebu odovzdať môj pohľad. Nikdy som sa nevedela nájsť, rozhodnúť sa, či ma viac baví maľba a či fotografia a navždy som asi zostala niekde medzi tým. Zlom nastal v marci tohto roku, môj muž – výtvarník potreboval fotky k novému dielu. Spravila som jednu, ktorá sa mi naozaj páčila, tak som ju poslala do Photo Vogue. To, že mi v jeden deň okamžite zobrali tri fotografie, z ktorých jedna bola označená ako to najlepšie z daného dňa, ma naštartovalo. Povedala som si: „Poď do toho, už sa neboj...“. Myslela som si, že už nemám šancu, pretože väčšina fotografií, ktoré v súčasnosti kolujú, sú mimo môjho vkusu. Dnes mám zmluvu s Art Commerce. Rozbieha sa to úspešne. Na Neviditeľných fotografov som náhodou natrafila potom, ako fotograf Matúš Zajac použil jednu moju fotografiu na stránke Slovak Documentary Photography, kde som si všimla odkaz na tento projekt.

Veľmi sa mi páči postup vytvoriť si projekt a spraviť z toho čosi viac, vytváram príbeh, ale výtvarne. Summer stories tvorí veľa fotografií, avšak každá sa dá použiť aj ako samostatná. Ale vždy musím mať príbeh, takže pravdepodobne ide o dokument.
Všetky vaše fotografie pôsobia radostne. Fotíte len pozitívne veci?
Ešte som sa asi nedostala k zlým veciam, hľadám skôr tie radostnejšie, doma a aj pri cestovaní. Fotožurnalisti zväčša zaznamenávajú to zlé, vyhľadávajú utrpenie a chudobu a vyzerá to pôsobivo. Ako je mi vlastné, aj toto robím opačne. Moje výtvory sú pozitívne, dramatické zväčša len v prevedení, teda s dramatickými oblakmi a čiernobiele. Takže dokumentárna pozitívna fotografia.

Som veľmi tvrdohlavá a ťažko sa mi načúvalo postupom. Strednú školu som vyštudovala elektrotechnickú, ale aj to bolo nasilu, boli to pre mňa zbytočne zahodené hodiny. Tak som si vybrala cestu samouka. Teraz som matka, ale práca, ktorá ma živila, bol grafický dizajn a fotografia. Stále mám rada aj maľbu, pôsobí na mňa upokojujúco. Sú chvíle, keď si sama vynadám, prečo som neskúsila školu, ale pri samotnej tvorbe mi to až tak nechýba. Najťažšie je to v tom, že nemám kontakty. Ale treba zabojovať, nebáť sa niekomu napísať, osloviť.

Projekt som uzavrela pred pár týždňami, teraz sa ho snažím dostať do zahraničných magazínov, pomaličky sa mi to darí, nedávno ho uverejnili v časopise Dodho. Vo februári by som mala mať výstavu v galérii v Piešťanoch, s fotografiami na veľkom formáte a navyše vyjde malá knižka. Chcem to posúvať ďalej, nechcem, aby moje niekoľkomesačné úsilie zapadlo prachom a medzitým si vymýšľam už aj zimný projekt, aby som nezaspala.
Bolo to náročné fotiť deti?
Do istého veku áno. Najstaršia sa fotí rada, ale malí chlapci o tom buď nemohli vedieť, alebo sa im to muselo strašne páčiť.

Veľmi sa mi páči tematika slovenských krojov. Ďalej mám v hlave projekt s jedným chlapcom, ktorý je veľmi pekný a vidím v ňom skrytú ženu, rada by som zdokumentovala premenu muža na ženu. Chcem znázorniť rozdiel medzi tým, čo je a tým, čo by chcel. Od práce s deťmi si momentálne s radosťou oddýchnem. Momentálne si dávam až do konca roka prázdniny od fotografovania.

Vždy ma to bavilo, prvé pokusy prebiehali so starou Smenou (ruský fotoaparát, pozn. red.) mojich rodičov. To, čo som videla, som potrebovala dostať von. Otec mi k 18. narodeninám daroval prvú zrkadlovku Minoltu, z nej som dostala maximum, čo sa len dalo. Niekto musí rozprávať, niekto spievať, mňa vždy bavilo dostávať emócie von vo forme fotografie. Všetko som sa naučila sama, nenavštívila som ani jeden workshop, školu už vôbec nie. V tomto som taký zvláštny introvert, veľmi sa hanbím, keď prídem medzi ľudí s technickými poznatkami, ktoré sú pre mňa španielskou dedinou. Možno je to na škodu, neviem.

Áno, všetko je vždy spojené. Pre mňa fotografia nikdy nie je len fotografiou, niekedy v nej vidím maľbu, inokedy grafiku. Môj najväčší sen je ale dostať sa k filmu, vždy pozorujem v obrazoch aj nejaký film, odvíjajúci sa príbeh.

Sú to v podstate obyčajné udalosti, ktoré zažije úplne každý, nedeje sa tam nič výnimočné, nič, čo by si ľudia nemohli bežne dovoliť. Sú to bežné denné fotky rodiny, ale chcem ukázať, že ten život sa dá vidieť aj inak. Chcem aby sa človek pozastavil, povedal si, že situácie sú úplne normálne, ale on ich tak nevidí. Ukázať úplne iný pohľad na obyčajné veci. Potom sa pozrú na oblaky, more a vedia si ich predstaviť úplne inak. Niečo nad tým. Som veľmi tvrdohlavá a i keď sa snažím o niečo iné, vrátim sa k môjmu pôvodnému videniu. Možno sa mi niekto snaží poradiť, že je tam zrno, „prepal“, či iné vady, ale ja to tak proste vidím a nemením.

Prvá naozajstná láska k fotografii vznikla vďaka cestopisu Zigmund a Hanzelka – Afrika. Tam sa mi začal formovať pohľad, ktorý mám doteraz. Ale ak by som mala označiť umelca, ktorý je pre mňa vzorom, tak to je Anton Corbijn. Jeho fotografie vo mne vždy vedeli vyvolať dialóg medzi samotným fotografom a objektom. Pri mojej tvorbe mi veľmi napomáha aj samotná hudba, je to časť celku, ktorý uzatvára kruh. Pre mňa je to vždy taký malý film. Predstavím si, čo bolo pred tým a čo sa stane následne. Chcem, aby bola moja fotografia čo najviac výpovedná.

Voľnosť, krídla, pocit istej výnimočnosti. Je to vec, pri ktorej mi nikto nekáže, ako čo urobiť, nemusím sa nikomu prispôsobovať, ide tu o mňa a môj pohľad.

Chcela by som sa dostať do povedomia, aby ľudia spoznávali môj rukopis. Rada by som sa fotografiou živila, po toľkých rokoch viem, že je to môj život. Aby práca bola moja radosť, aby ma to nenudilo a tešilo.


Kata Sedlak sa narodila v Piešťanoch v roku 1978. Jej prvé fotografické pokusy prišli asi v 16-tich rokoch, vtedy ešte na starej Smene. Strednú školu vyštudovala elektrotechnickú, na vysokú po začlenení sa do tímov v grafickom dizajne neostal čas. Fotografii sa naplno začala venovať po narodení prvého dieťaťa. Tvrdí, že v nej vždy prevládal boj medzi maľbou, fotografiou a grafickým dizajnom. „Venujem sa hlavne čiernobielej fotografii, je pre mňa veľmi výpovedná a pocit - emóciu z nej vychádzajúcu, neovplyvňujú a nerozrušujú farby. Ak sa fotka vydarí, tak v nej vedia čítať aj analfabeti. Je to ako byť na detektore lži, všetko je pravdivé a všetko je vidieť,“ hovorí Kata Sedlak.
FOTOGALÉRIA: Kata Sedlak, vždy pozorujem v obrazoch aj nejaký film, odvíjajúci sa príbeh
STE NEVIDITEĽNÝ? ZVIDITEĽNITE SA!
Zmyslom seriálu NEVIDITEĽNÍ FOTOGRAFI nie je iba predstavenie profesionálov, ale aj objavovanie talentov. Ak fotografujete a myslíte si, že Vaše práce sú výnimočné, pošlite ich e-mailom na Info@RobertVanoGallery.com. Nezabudnite napísať niečo o sebe a pridať aj kontakt. Možno práve vy budete hlavnou postavou niektorého z ďalších dielov NEVIDITEĽNÝCH FOTOGRAFOV.
Projekt organizuje Webmagazin.sk v spolupráci s Robert Vano Gallery, ART OF PHOTOGRAPHY.eu, Art Hotel Kaštieľ**** Tomášov a Hotel Elizabeth**** Trenčín.
Súvisiace články projektu Neviditeľní fotografi
Renata Vogl: Balansujem na hranici medzi snom a realitou
Martin Brojo: Fotografia je hobby a chcem, aby to tak zostalo
Jozef Boroň: Ženy ma sprevádzajú celým životom
Marieta Zuzíková: Fascinujú ma ženy, ktoré vedia dať fotke emóciu
Miroslav Jombík: Čiernobiela fotografia sú moje myšlienky a predstavy
Marek Šalajka: Ako pracujú profesionáli sa učím aj u Louisa Vuittona
Lenka Ješonková: Príbehy, ktoré iných potešia, fotím len v melanchólii
Aria Baró: Chcem, aby ma moja fotografia dojala
JANKA KVALTÍNOVÁ: Na svadbách milujem, že z nich sála neha a láska
Tomáš Donát: Rád vymýšľam príbehy, v ktorých hrajú hlavnú úlohu ľudia
Radovan Mišík zachytáva najvernejšie príbehy z ulice
Fotografie Laury Kovanskej rozprávajú skryté príbehy
R. Baranovič vnáša do čiernobielych fotografií „človečinu“ a emócie
Robert Vano Gallery predstavuje seriál Neviditeľní fotografi