Život

Tomáš Manina: Fotografia je názor na život, nech fotíte čokoľvek

"Napriek tomu, že fotografovanie architektúry skĺzava ku komerčnej tvorbe, vizuálny dojem je nemenej dôležitý."

Romana Juhásová, 24. októbra 2014 10:20
Tvorba Tomáša Maninu Foto: Tomáš Manina/Robert Vano Gallery


Robert Vano Gallery a Webmagazin.sk v rámci unikátneho seriálu Neviditeľní fotografi pravidelne prezentujú tvorbu menej známych, no veľmi talentovaných slovenských a českých fotografov. Patrí medzi nich aj Tomáš Manina, ktorý je neviditeľným len mimo architektonických kruhov.

Chcel podľa vzoru starého otca budovy navrhovať, no miesto toho ich zvečňuje. S vysoko profesným prístupom a s citom. Tomáš Manina je profesionálnym fotografom architektúry, no toto povolanie je preňho viac záľubou ako nutnou prácou. Popri komerčných objednávkach pracuje na rozsiahlom projekte o budovaní industriálneho Slovenska a ako doktorand prednáša na tému historických fotografických techník.
Tvorba Tomáša Maninu Foto: Tomáš Manina/Robert Vano Gallery


Fotografujete architektúru, čo vás k takejto špecializácii viedlo?

Môj dedko bol architekt. Chcel som ísť v jeho šľapajách, ale matematika a fyzika mi nikdy nešli od ruky. Preto som sa rozhodol, že ak budovy nemôžem navrhovať, budem ich aspoň zvečňovať. K tejto myšlienke ma priviedlo štúdium reklamnej fotografie na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne pod vedením docenta Prokopa. Fotografia architektúry bola súčasťou učebných osnov a keďže moje výsledky v tejto oblasti boli o triedu lepšie ako pri ostatných zadaniach, spýtal som sa sám seba, či práve tadiaľto nevedie cesta. Odvtedy som sa všetky témy snažil riešiť cez architektúru. V rozhodnutí ma utvrdil pán profesor Dias, fotograf architektúry s neskonale citlivým prístupom a navyše veľmi ľudský človek. Rozprávať sa s ním bol obrovský zážitok.

S fotografiou ste ale pravdepodobne začali ešte pred nástupom na školu.

Prvý fotoaparát som dostal od dedka, keď som bol asi piatak na základnej škole. Zrkadlovku mi kúpili rodičia v siedmom ročníku.
Tvorba Tomáša Maninu Foto: Tomáš Manina/Robert Vano Gallery


Ako vyzerá váš pracovný deň?

Momentálne je moja tvorba delená na dve časti. Na komerčnú časť, v rámci ktorej pracujem s developermi, s dodávateľskými spoločnosťami, s investormi a so samotnými architektmi. Ďalej sa spolu s kolegom Jurajom Fifíkom venujem projektu Budovanie Slovenska. Vo svojej voľnej tvorbe experimentujem s camerou obscurou, navraciam sa k pôvodnej fotografii.
Tvorba Tomáša Maninu Foto: Tomáš Manina/Robert Vano Gallery


Budovanie Slovenska? Povedzte nám o projekte viac.


S Jurajom som sa stretol v Škole úžitkového výtvarníctva v Bratislave, kde sme obaja študovali fotografiu. Zistili sme, že naši dedovia boli zhodou náhod tiež spolužiaci, ale na architektúre. Pôvodný plán spočíval vo fotografovaní stavieb našich starých otcov, no po čase sme sa rozhodli rozšíriť ho a zachytiť celú premenu krajiny z agrárnej na industriálnu. Na diapozitívy fotografujeme továrne, dopravné stavby, mosty, priehrady, všetko, čo sa tu postavilo a po väčšine už nefunguje.

Čo je cieľom projektu?

V prvom rade dokumentovať. Vôbec nie kritizovať, aj keď fotografie tak občas môžu pôsobiť. Konečným cieľom projektu je kniha. Publikácia, ktorá prostredníctvom obrazov porozpráva príbeh o tom, čo ostalo z obdobia budovania Slovenska, teda z obdobia premeny agrárnej krajiny na industriálnu. Pôvodne bol projekt naplánovaný na päť rokov, ale zisťujeme, že sme boli priveľmi optimistickí. Pracujeme na ňom tretí rok a vzhľadom na kvalitu, ktorú požadujeme, máme pred sebou ešte veľa práce. Stále zbierame fotografický materiál. Máme síce asi tristo záberov, ale takých, s ktorými sme spokojní, je možno pätnásť.
Tvorba Tomáša Maninu Foto: Tomáš Manina/Robert Vano Gallery


Čo bude po uzavretí Budovania Slovenska?

Po dokončení Budovania Slovenska sa plánujem zaoberať nadväzujúcim projektom o Budovaní Európy po druhej svetovej vojne. Táto téma je obrovská a projekt bude zahŕňať tím ľudí.

Nielen spomínané projekty, ale fotografovanie architektúry celkovo pravdepodobne zahŕňa veľa cestovania.

Áno a to je jedna z najkrajších stránok.
Tvorba Tomáša Maninu Foto: Tomáš Manina/Robert Vano Gallery


Keďže ste fotografi, pravdepodobne je okrem dokumentačnej stránky dôležitá i tá výtvarná.

Výtvarná stránka je najdôležitejšia. Napriek tomu, že fotografovanie architektúry skĺzava ku komerčnej tvorbe, vizuálny dojem je nemenej dôležitý. Nefotografujeme len strohú architektúru, pracujeme s atmosférou a so svetlom, keďže stavby, ako všetko, existujú v istom kontexte. Fotografia je špičkové remeslo a vyžaduje si vysoko profesný prístup. Je nutné pracovať so svetlom, s atmosférou, rozprávať sa s architektmi, ktorí ukážu nový, subjektívny pohľad. Samozrejme, je nutné zistiť pre koho a na aké účely sú fotografie určené, či do architektonickej súťaže alebo na predaj. To sú len niektoré z aspektov, ktoré treba zvážiť, aby bol výsledok dobrý.

Údajne máte za sebou niekoľko výstav a to nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.

Vystavoval som v Dorthmunde, niečo z mojej tvorby sa objavilo aj v časopisoch v Portugalsku, v Nemecku, Mexiku. V rámci Budovania Slovenska pripravujeme ďalšiu výstavu v švédskom Malmö. Do budúcnosti komunikujeme s taiwanským zastúpením na Slovensku a dúfame v možnosť predstaviť našu tvorbu na Taiwane. Bývalý ambasádor pán David Lee bol veľkým fanúšikom nášho projektu, momentálne ale u nás nepôsobí, keďže bol svojou krajinou prevelený. Teší nás, že tento projekt otvára dvere v zahraničí. Zaujímavým paradoxom je väčšia podpora z Českej republiky ako zo Slovenska.
Tvorba Tomáša Maninu Foto: Tomáš Manina/Robert Vano Gallery


Už vás to neťahá k povolaniu architekta?

Ťahá, no myslím, že to v mojom prípade to nie je možné. Je to pre mňa príliš exaktný odbor, s fotografiou som voľnejší. Ale veľmi rád s architektmi spolupracujem, vždy sú to príjemní ľudia, s ktorými je radosť komunikovať. Mám najlepšie hobby na svete.

Prečo hobby a nie prácu?

Pretože to pre mňa nie je práca. Včera som sa nadránom vrátil z Košíc a napriek únave som nevedel zaspať. Natoľko som sa tešil na vzniknuté zábery, že už o piatej som opäť sedel v ateliéri. Je to hobby, ktoré ma živí. Je to názor na život vyjadrený prostredníctvom obrazu. A je jedno či človek fotografuje krajinu, ľudí, alebo budovy.
Tvorba Tomáša Maninu Foto: Tomáš Manina/Robert Vano Gallery


Vy fotografujete len budovy?

Nerobí mi problém na moment sa preorientovať, pričom sa snažím spolupracovať s profesionálmi v obore. Napríklad s pánom Kubečkom, ktorý je špičkový slovenský foodstylista. No najdôležitejšie v mojej tvorbe je ale určite architektúra a na ňu sa absolútne sústredím. Páči sa mi, že v zahraničí, napríklad v Nemecku, sa fotografi presne kategorizujú a vznikajú z nich odborníci. U nás jeden fotograf fotí jedlo, krajinu, portréty a ešte k tomu robí svadby, aby mal na kávu.

Na VŠVU ako doktorand prednášate na tému historických techník, konkrétne sa venujete slanému procesu. Ako funguje?

Ide o jednu z pôvodných techník zaznamenávania obrazu. Pracuje sa so soľou a s dusičnanom strieborným, proces je pomerne jednoduchý. Obrazy zhotovujem na klasické maliarske plátna s vysokou gramážou, ktoré najskôr vyperiem, aby boli chemicky čisté. Následne ich namočím do roztoku, suším vo fotokomore, natriem dusičnanom a v ateliéri pri červenom svetle, kde sú pripravené UV lampy, systémom kontaktnej kópie prenášam samotný obraz. Stretával som sa ale s problémom, že obraz naďalej pracoval. Objavil som spôsob, ako ho definitívne stabilizovať. Je to časť receptúry, ktorú si nechávam pre seba.
Tvorba Tomáša Maninu Foto: Tomáš Manina/Robert Vano Gallery


Neprezradíte ju ani študentom?

Kto je šikovný, príde na to sám. Navyše, keďže dnes sú historické techniky medzi nadšencami fotografie pomerne obľúbené, informácie sa neustále šíria.

Pracujete v školskej komore?

Vôbec, snažím sa tomu vyhýbať, pretože sa v nej strieda veľmi veľa ľudí. Pre mňa je výroba fotografie laboratórny proces, ktorý si vyžaduje maximálnu čistotu a pedantnosť. V stopercentnej kvalite som ho schopný vykonávať len sám, vo vlastnej komore, vo vlastnom ateliéri.

Kombinujete historické techniky s digitálnymi zásahmi, čo vznikne takouto kombináciou?

Vo voľnej tvorbe mám rozbehnutých niekoľko vlastných projektov, najvýraznejším a mojím obľúbeným je Invisible. Technológiou camery obscury zachytávam opustené bratislavské lokácie Kedysi som býval v Berlíne, kde som mal taktiež svoje obľúbené miesta. Plaváreň, kde som sa chodieval kúpať, stanicu, z ktorej som denne cestoval. Tieto lokality som si zaznamenal digitálom. Fotografie zo Slovenska a Nemecka som neskôr skombinoval. Na snímky vyhotovené camerou obscurou som UV atramentu pomocou sieťotlače nanášal latentný obraz nemeckých lokalít a takto sa mi akoby prekryli dve reality. Atrament som navyše trochu "rezol" fosforom. Výsledný efekt je taký, že človek najskôr vidí čiernobielu fotografiu, potom po stlmení svetla v miestnosti a prepnutí na UV osvetlenie uvidí aj druhý obraz. Po určitom čase sa osvetlenie úplne zhasne a už vidno len nanesený obraz, keďže fosfor sa pomerne rýchlo nabíja. Sú to také zážitkové prezentácie fotografií.
Tvorba Tomáša Maninu Foto: Tomáš Manina/Robert Vano Gallery


Jedna z vašich fotografií bola v rámci Slovak Press Photo ocenená druhým miestom.

Ocenený súbor bol úvodom do projektu o industriálnych stavbách v Bratislave. Bola to pre mňa potešujúca správa, že sa uberám dobrým smerom.

Existuje fotograf, ku ktorému vzhliadate a ktorý vás ovplyvnil?

Moja vďaka patrí všetkým pedagógom zo zlínskeho ateliéru. Páčia sa aj mi práce Iwana Baana a som vďačný za možnosť stretnúť sa s týmto špičkovým fotografom architektúry. Bolo to minulý rok, absolvoval som s ním pomerne dlhú konzultáciu nad mojim portfóliom. Bál som sa, že na mňa nebude mať čas alebo to vybaví ako gentleman, zdvorilostným potľapkaním po pleci. Skutočnosť však vyzerala úplne inak. Mal som dohodnutú rýchlu niekoľkominútovú konzultáciu, no pán Baan mi venoval takmer štyridsať minút. Poradil mi, čo zlepšiť a ako pracovať. Mal som pocit, že tento človek ma neskutočne osvietil. Usvedčil som sa v tom, že toto je presne to, čo chcem robiť – cestovať po svete a fotografovať architektúru.
Tvorba Tomáša Maninu Foto: Tomáš Manina/Robert Vano Gallery




O autorovi:
Tomáš Manina Foto: Tomáš Manina/Robert Vano Gallery
Tomáš Manina žije v Bratislave, kde sa v roku 1984 narodil. Vyštudoval odbor reklamnej fotografie na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne, v doktorandskom štúdiu zameranom na historické fotografické techniky pokračuje na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. V profesnom živote sa venuje fotografii architektúry, vo voľnom čase výskumu industriálnych stavieb na území Slovenska. Jeho práce sa objavili v zahraničných architektonických magazínoch a výstavách. V roku 2014 bol druhýkrát ocenený v súťaži Slovak Press Photo.

Tvorbu autora nájdete:
vallosadovsky.sk
architekti.sk
mikulaj.com


Foto: Robert Vano Gallery


FOTOGALÉRIA: Tomáš Manina: Fotografia je názor na život, nech fotíte čokoľvek.





STE NEVIDITEĽNÝ? ZVIDITEĽNITE SA!


Zmyslom seriálu NEVIDITEĽNÍ FOTOGRAFI nie je iba predstavenie profesionálov, ale aj objavovanie talentov. Ak fotografujete a myslíte si, že Vaše práce sú výnimočné, pošlite ich e-mailom na Info@RobertVanoGallery.com. Nezabudnite napísať niečo o sebe a pridať aj kontakt. Možno práve vy budete hlavnou postavou niektorého z ďalších dielov NEVIDITEĽNÝCH FOTOGRAFOV.

Projekt organizuje Webmagazin.sk v spolupráci s Robert Vano Gallery, Partneri: ART OF PHOTOGRAPHY.eu,Fujifilm a Art Hotel Kaštieľ Tomášov.

Súvisiace články projektu Neviditeľní fotografi


Sára Saudková: Na životě mě fascinuje, že nikdy nevíte, kam vás zavede

Tomáš Morilon: Umenie by malo prinášať harmóniu

Marián Uhrín: Za každou mojou fotografiou je kus reality

Soňa Maletz: Dívam sa na svet ako na veselé mravenisko

Nikol Šuplatová: Dobrá fotografia je ako vystrihnutá z filmu

Jozef Virčík: Veci, ktoré šokujú, sa intenzívnejšie vryjú do pamäti

Kateřina Bukolská: Ciele nemám, najviac ma baví cesta

Michal Zahornacký: Som snílek, mierne uletený

Tomáš Halász: Mojím snom je robiť veľké ľudsko-právne či sociálne témy

Andrej Lojan: Život ma zaujal

Hugo Nágel: Hľadám si vlastný intímny vesmír

Zuzana Abrahámová: Robím tú najkrajšiu prácu na svete

Martin Stranka: I AM

Lukáš Gál: Kľúčom k skutočnej svadobnej reportáži je ľudský prístup

Karel Ševčík: Večne niečo hľadám!

Lukáš Trefilík: Baví ma fotiť krásne modelky!

Veronika Otepková: Fotografie ako na hranici medzi životom a smrťou

Pavol Kulkovský: Odmalička mám rád nadprirodzené bytosti


Robert Vano: Fotku musí byť vidieť, inak neexistuje!

Natália Hlavičková: Dobrá fotografia by mala zbližovať

Tereza z Davle: Najradšej mám nemodelky, môžem si ich sama tvarovať

Kata Sedlak: Chcem ukázať úplne iný pohľad na obyčajné veci

Renata Vogl: Balansujem na hranici medzi snom a realitou

Martin Brojo: Fotografia je hobby a chcem, aby to tak zostalo

Jozef Boroň: Ženy ma sprevádzajú celým životom

Marieta Zuzíková: Fascinujú ma ženy, ktoré vedia dať fotke emóciu

Miroslav Jombík: Čiernobiela fotografia sú moje myšlienky a predstavy

Marek Šalajka: Ako pracujú profesionáli sa učím aj u Louisa Vuittona

Lenka Ješonková: Príbehy, ktoré iných potešia, fotím len v melanchólii

Aria Baró: Chcem, aby ma moja fotografia dojala

JANKA KVALTÍNOVÁ: Na svadbách milujem, že z nich sála neha a láska

Tomáš Donát: Rád vymýšľam príbehy, v ktorých hrajú hlavnú úlohu ľudia

Radovan Mišík zachytáva najvernejšie príbehy z ulice

Fotografie Laury Kovanskej rozprávajú skryté príbehy

R. Baranovič vnáša do čiernobielych fotografií „človečinu“ a emócie

Robert Vano Gallery predstavuje seriál Neviditeľní fotografi

Komentáre