Auto&Techno
Zlé vyhliadky pre vodíkové autá: Vraj ich bude menej ako 0,1 percenta
Erik Stríž, 12. mája 2016 9:00Koncept Honda FCV na vodík (2015) Foto: Honda
Automobily na vodíkový pohon sú považované za najlepšiu alternatívu ku klasickým spaľovacím pohonným systémom. Majú totiž dobrý výkon, emisiou je čistá voda a dopĺňanie paliva netrvá tak dlho, koľko si ho vyžaduje dobíjanie batérií pri plug-in hybridoch a elektromobiloch. Vodíkové automobily majú podľa mnohých pred sebou peknú budúcnosť, avšak iní, napríklad aj analytická spoločnosť IHS Automotive, predpokladá presný opak. Firma tvrdí, že v roku 2027, teda za niečo vyše desať rokov odteraz, budú vodíkové automobily tvoriť menej ako 0,1 percenta z celkového počtu nových predaných automobilov. Teda na každých tisíc kusov pripadne jeden kus s vodíkovým pohonom. Toto číslo pôsobí skôr depresívne, v skutočnosti však reprezentuje 70-tisíc kusov vozidiel, ak sa splnia predpoklady na celosvetovú produkciu za jedenásť rokov.
Dnes si môžete zadovážiť iba modely automobilov s týmto typom pohonu. Sú nimi Toyota Mirai, Honda Clarity a Hyundai ix35/Tucson. V priebehu najbližších rokov by sa však malo do predaja v Európe dostať až 14 ďalších modelov. Automobilky a aj majitelia nových vodíkových automobilov sa budú musieť vysporiadať s chýbajúcou infraštruktúrou, dnes je v Európe vraj iba okolo sto čerpacích staníc s vodíkom.
IHS Automotive tvrdí, že vybudovanie jednej čerpacej stanice na vodík dnes stojí až 3 milióny dolárov, teda asi 2,6 milióna eur.
Koncept Honda FCV na vodík (2015) Foto: Honda
Hlavným dôvodom, prečo IHS nepredpokladá vodíkovému pohonu dobré vyhliadky, je výrobná cena technológie. Nákladná výroba sa premieta do ceny vozidiel, ktoré ďaleko presahujú ceny ich spaľovacích alternatív - napríklad taká Toyota Mirai sa predáva za cenu okolo 50-tisíc eur, čo nie je vôbec zanedbateľná čiastka. Automobilky Honda a Hyundai ponúkajú ako kompenzáciu vyššej nadobúdacej ceny aspoň vodík zadarmo, avšak pravdepodobne to nebude systémové a dlhodobo udržateľné riešenie.Vodík sa dá získavať viacerými spôsobmi, napríklad aj z vody za pomoci zariadení napájaných solárnou alebo veternou energiou. Nielen samotné palivo, ale aj jeho získavanie by malo vyhovovať každému priaznivcovi ekologickej mobility. Keď je vodík stlačený, má vyššiu hustotu ako klasické batérie a dá sa tak veľmi dobre prepravovať.
Toyota Mirai (2015) Foto: Toyota
Vodík v aute je technologický míľnik
Toyota Mirai používa ako palivo vodík, ktorý sa v zásobníku palivových článkov premieňa na elektrinu a tá následne poháňa elektromotor s výkonom až 155 konských síl. Vozidlá na palivové články (FCV) produkujú nulové emisie, pretože do ovzdušia vypúšťajú len vodnú paru. Používajú sa pritom rovnako jednoducho ako automobily s tradičným spaľovacím pohonom, dokonca aj ich praktická prevádzka je porovnateľná - dojazd i čas naplnenia nádrží.Mirai síce nie je najinovatívnejšie auto poslednej doby, ale odborníci ho ocenili veľmi podobným titulom. Toyota Mirai je vozidlo s nulovými emisiami, ktoré v sebe kĺbi významné inovácie z automobilového priemyslu a využíva pohon s nulovými emisiami. Aj preto by sa dal titulovať výnimočnou technickou novinkou uplynulého desaťročia, ako to už teraz robí jeho výrobca.
Zdroj: IHS: Hydrogen will be less than 0.1 percent of market in 2027
ODPORÚČAME AJ:
Nielen skútre, ale aj cestné motorky budú jazdiť na elektrinu
Rodičovstvo bez kompromisov: Skateboard pre aktívneho otecka
Vyrobili auto z kartónu, váži trištvrte tony a jazdí iba vpred
Toto je päť najextrémnejších expedičných vozidiel na svete
Hybrid motorky a bicykla bude jazdiť kopcovitým San Franciscom