Autá

Nový prestížny sedan bude superúsporný aj supervýkonný

"Nové BMW radu 5 sa nechalo výrazne inšpirovať limuzínou radu 7. Kopíruje Mníchov matrioškovú dizajnovú stratégiu Mercedesu?"

Erik Stríž, 17. októbra 2016 13:00
BMW radu 5 (2017) Foto: BMW
Motoristická verejnosť už netrpezlivo očakávala novú generáciu prestížnych nemeckých sedanov BMW radu 5 - a zrazu sa jej dočkala, skoro nečakane iba deň po údajnom úniku oficiálnych fotografií na internet.

Po šiestich rokoch prichádza siedma generácia

BMW radu 5 s korporátnym označením G30 sa bude predávať od februára 2017 a bude veľkým konkurentom pre už známu novú generáciu Mercedesov triedy E. U éčky už poznáme aj variant kombi, päťkový bavorák si na tento typ karosérie ešte chvíľu počká.

Sedan s úctyhodnými rozmermi bude jazdiť úsporne vďaka hybridnému pohonnému systému iPerformance, ale aj výkonne s dôrazom na limitné jazdné vlastnosti vo variante M Performance. V ponuke predajcov sa však budú štandardne objavovať nové benzínové a naftové motory, ktoré budú ideálnym stupňom medzi vysokým výkonom a praktickou úspornou prevádzkou. Kompromisy pritom išli skoro úplne bokom, vo výsledku sa totiž stretávame s automobilom perfektným na každodenné jazdenie. Samozrejme, že novú päťku sme ešte netestovali, ale je veľmi nepravdepodobné, že by bola v akomkoľvek ohľade menej vyspelá, ako jej súčasná generácia predávaná od roku 2010 (F10/F11/F18/F07).

BMW radu 5 (2017) Foto: BMW
Rad 5 celkom zreteľne osvojil dizajnové princípy, ktoré prišli do portfólia mníchovskej automobilky s novou modelovou radou 7. Na prvý pohľad by sa dokonca mohlo stať, že si tieto automobily pomýlite, hoci jedno patrí k väčším sedanom a druhé už k limuzínam (rad 7). Zdieľanie kľúčových dizajnových prvkov (svetlomety, predná maska, zadné partie a profil) majú za dôsledok dosiahnutie skvelého aerodynamického odporu, ktorý je definovaný koeficientom Cx iba 0,22. V praxi to znamená, že už len samotný dizajn bude mať priaznivý vplyv na spotrebu paliva a energie - malý, ale stále signifikantný. Podľa výrobcu má sedan najlepšiu vo svojej triede a o 10 percent nižšiu než o predchodcu.

Sedan narástol v každom smere, je dlhý 4935 mm (+36 mm), široký 1868 mm (+6 mm) a vysoký 1466 mm (+2 mm). Rázvor sa predĺžil o 7 mm na finálnych 2975 mm. V porovnaní s predchodcom sa jeho hmotnosť znížila až o sto kilogramov. Ako uvádza BMW vo svojej oficiálnej správe k novému vozidlu, hliníkové dvere vrátane všetkých komponentov aj pántov a aretačného mechanizmu majú hmotnosť iba šesť kilogramov a sú najľahšie svojho druhu. Batožinový priestor sedanu má objem 530 litrov.

BMW radu 5 (2017) Foto: BMW
Využitie ľahkých, pevných a moderných materiálov je rozsiahle, sedan chce byť nielen pohodlný a bezpečný, ale aj perfektne manévrovateľný. Na tieto faktory má hmotnosť a jej optimalizácia jej rozloženia významný vplyv. Keď čítame technické údaje k novému sedanu, nachádzame rôzne múdre slová, ako napríklad špeciálne kalibrovaná elastokinematika, strategické nosné štruktúry, akustický obklad stropu či integrálne aktívne riadenie. To sú veci, ktoré možno väčšine ľudí nič nehovoria, ale svedčia o mimoriadnej pozornosti, ktorú dizajnéri a konštruktéri novému sedanu venovali.

BMW radu 5 (2017) Foto: BMW

Technológie pre zvýšenie komfortu a bezpečnosti

BMW radu 5 prichádza s pestrým balíčkom bezpečnostnej a komfortnej techniky, ktorú zákazník dostane za príplatok. Za všetky spomenieme masážne sedadlá s pokročilými funkciami odvetrávania a vyhrievania, akustickú izoláciu interiéru so špičkovým zvukovým systémom značky Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound, ambientné osvetlenie kokpitu, osvetľovaciu techniku LED, ovládanie multimediálneho systému iDrive mávnutím ruky, hlasové ovládanie a úžasný plne automatický parkovací asistent schopný nájsť si sám miesto.

BMW radu 5 (2017) Foto: BMW
Nemožno obísť tiež technológie, ktoré zvyšujú bezpečnosť tým, že upozorňujú vodiča na prípadné hrozby alebo dokonca samočinne zasahujú v prípade akútneho nebezpečenstva. “Novými prvkami v BMW radu 5 sú napríklad funkcia automatického vyhýbacieho manévru, Varovné systémy pred premávkou zo strán, Asistent zmeny jazdného pruhu alebo Asistent udržiavania jazdného pruhu s aktívnou ochranou pred bočným nárazom. K plne automatizovanej jazde sa nové BMW radu 5 postupne približuje aj funkčnosťou Asistenta riadenia a udržiavania jazdného pruhu.” uvádza automobilka.

Pripravených je až 21 farebných variantov karosérie, 17 rozličných dizajnov diskov kolies, tri rozličné modelové balíky (Luxury Line, Sport Line a M Šport) a možnosť personalizácie farieb v interiéri.

BMW radu 5 (2017) Foto: BMW

Nová generácia sedanov BMW radu 5 bude v predaji od 11. februára budúceho roka a ako to už býva zvykom, na tie zaujímavejšie motorizácie si budeme musieť počkať. Spočiatku sa k predajcom dostanú modely BMW 530i, 540i, 520d a 530d, všetky aj s xDrive. Od marca 2017 budú dostupné aj varianty 530e iPerformance, 520d EfficientDynamics Edition a M550i xDrive.



ODPORÚČAME AJ:
Superluxusné kupé sa pustia do súboja o najbohatších zákazníkov
Ikonické auto, na ktorom jazdil aj slávny Elvis
Smaragdový Rolls a elektromobily vo Vatikáne. Čo na ne poviete?
Premiéra najmenšieho sedanu z Bavorska: Na Európu sa opäť zabudlo
V Číne sú nároční motoristi, Európa špeciálne pre nich vyvíja autá

Komentáre