Zdravie

Chcete byť viac kreatívni? Myslite rukami

"Potrebujete pomôcku na zvýšenie kreativity? Zapojte ruky."

Zuzana Lobotková, 23. decembra 2016 10:00
Gestikulácia môže pomáhať pri premýšľaní. Ilustračná snímka Foto: TASR/František Iván
Premýšľanie rukami podporujte kreativitu, čo možno spozorovať napríklad na deťoch. Tie, ktoré používajú dotyky a gestá, majú originálnejšie nápady. Len to skúste – povedzte svojmu dieťaťu, aby popri premýšľaní hýbalo rukami.

Tento proces môže spustiť kreatívne myslenie a priniesť nové spôsoby uvažovania. Vedci zistili, že gestikulácia deťom umožňuje objavovať veci a premýšľať kreatívnejšie. Sledom experimentov spozorovali, že deti, ktoré boli podporované ku gestikulácii, prišli s viac novými spôsobmi využitia každodenných predmetov.

Koľko využití nájdete?


Tieto poznatky sú dôležité pre rodičov a učiteľov, aby podporovali deti v pohyboch rukami, kým premýšľajú. Rozsah tohto javu prekvapil aj samotných vedcov. V štúdii vedci porovnali kreativitu detí, ktoré spontánne gestikulovali, s tými, ktoré negestikulovali alebo nemohli. Vedci v tomto prípade sledovali 78 detí od 9 do 11 rokov, ktorým ukázali rôzne obrázky bežných predmetov z domácnosti, ako sú noviny, plechovka alebo kanvica.
Mali sa pozrieť na každý obrázok a spísať toľko nových spôsobov využitia predmetu, koľko im len napadlo. Výskumníci dali deťom neobmedzené množstvo času, no keď prestali písať, opýtali sa ich: „Čo by si s tým ešte mohol urobiť?“ Tento postup zopakovali – raz mali deti na rukách palčáky, ktoré im obmedzovali gestikuláciu, raz nie.

V oboch prípadoch zrátali množstvo nových spôsobov využitia, ktoré vymyslelo každé zúčastnené dieťa. Ohľad brali aj na originalitu odpovedí a pestrosť kategórií, pod ktoré spadali. Výsledky ukázali, že deti, ktoré spontánne gestikulovali a gestikulovali viac, mali aj viac kreatívnych nápadov. Štúdiu vykonal tím psychologičky Elizabeth Kirkovej z University of York a jej kolegyne Carine Lewisovej z University of Hertfordshire.

Gestikulácia a slovníček


Iný výskum odhalil, že chlapci a dievčatá, ktorých rodičia gestikulujú, majú v škole bohatšiu slovnú zásobu. Jednoduché gestá od prikyvovania a trasenia hlavou, ktoré indikujú áno alebo nie, mávanie rukami naznačujúce lietanie – všetky gestá deti vnímajú a predstavujú rozdiel. Ukázalo sa, že dospelí pri hre s deťmi používajú gestá, keď deťom predstavujú nové slová.

Napríklad, keď dieťa ukáže na bábiku, mama povie „áno, to je bábika“, prikývne a sústredí tak na objekt pozornosť svojho dieťaťa. Toto spojenie môže byť priamejšie, ak umožníte dieťaťu používať ruky a gestikuláciu pri precvičovaní významov slov, s ktorých výslovnosťou majú problémy. Vyplynuli z toho aj všeobecné rady pre rodičov – viac sa s deťmi rozprávajte a viac gestikulujte.

Avšak, vedci zistili aj to, že ak dieťaťu zakážete akokoľvek gestikulovať, neobmedzí to jeho kreativity. Deti, ktoré mohli gestikulovať, vyprodukovali podobné množstvo nápadov ako tie, ktoré mali na rukách rukavice a nemohli gestikulovať.

To viedlo Kirkovú a Lewisovú k otázke – môže podpora ku gestikulácii naozaj podporiť kreativitu? Pustili sa teda do druhého experimentu. V štúdii sledovali 54 detí vo veku 8 až 11 rokov, ktoré mali v rukách predmety a mali ich použiť iným, originálnym spôsobom. Výsledky ukázali, že nabádania k skúmaniu rukami funguje. Deti, ktoré gestikulovali normálne, použili 13 gest. Tie, ktoré boli podporované, aby ruky používali viac, použili až 53 gest. Mali totiž pomocou rúk ukázať, ako sa predmet dá použiť. Skúste to aj vy – nabádajte deti k mysleniu rukami a skúste si ho tiež.

Zdroj: Daily Mail

ODPORÚČAME TIEŽ:
Ako sa za noc stať expertom? Toto sa naučíte aj počas spánku
Chronickou obštrukčnou chorobou pľúc trpí každý desiaty Slovák
Aj na Vianoce možno jesť zdravo, pripomína odborník
Deväť zvláštnych spôsobov, ako vám technika škodí

Komentáre