Auto&Techno
Do Európy a USA príde čínska automobilka a chce robiť veľké zmeny
Erik Stríž, 25. októbra 2016 13:00Lynk & Co 01 (koncept, 2016). Zadné partie sa podobajú nové vozidlá od Volvo. Lynk & Co je totiž výsledkom spolupráce čínskeho Geely a európskeho Volva. Foto: Lynk & Co (Geely)
“V našom priemysle sa za posledné dekády zmenilo veľmi veľa, ale nie v oblasti distribúcie a vlastníctva automobilov.” tvrdí automobilová značka, ktorá má s európskymi zákazníkmi veľké plány. Pripravuje na trh vypustiť dizajnovo a technologicky vyspelé kompaktné SUV s modelovým označením 01, ktorým bude reprezentovať svoj inovatívny pohľad na celý automobilový priemysel.Koncept kompaktného SUV-čka 01 vyzerá pôsobivo. Je postavené na platforme CMA (Compact Modular Architecture) a vyvíjané bolo v spolupráci s prémiovou automobilkou Volvo. Tá je známa nielen vysokou bezpečnosťou svojich vozidiel, ale aj ich technologickou vyspelosťou. Výhodou tejto modulárnej platformy je, že sa dá využiť naprieč celým modelovým spektrom automobilov, umožňuje rôzne štýly a veľkosti. Navyše je vytvorená tak, aby bola ideálnym základom pre automobily so spaľovacími i hybridnými pohonnými systémami.
Lynk & Co 01 (koncept, 2016). Zadné partie sa podobajú nové vozidlá od Volvo. Lynk & Co je totiž výsledkom spolupráce čínskeho Geely a európskeho Volva. Foto: Lynk & Co (Geely)
Dizajn je zo Švédska
Koncept Lynk & Co 01 je SUV, podľa fotografií usudzujeme, že sa bude zaraďovať medzi tie kompaktnejšie. Výrobca vo svojej správne ani raz neuvádza výraz “kompaktné SUV” alebo “crossover”, môže to však svedčiť aj o tom, že sa nechce podriaďovať zaužívaným stereotypom v kategorizácii automobilov. Rozmery modelu 01 sú 4530×1855×1654 milimetrov.
Automobil má vyšší podvozok, pomerne dlhú prednú kapotu a zadné partie, ktoré nápadnejšie pripomínajú najnovšie SUV-čka od Volva. Predná kapota obsiahla moderné svetlomety, ktoré zdieľajú určitú podobnosť s aktuálnou generáciou Kia Sportage. Alebo s Porsche Cayenne? Posúďte sami.
Keď automobilky predstavujú svoje koncepčné modely, zvyčajne nimi chcú odprezentovať aj svoje vízie o dizajne budúcnosti. Tento záujem pretavený do interiéru častokrát znamená vytvorenie riešení, ktoré nie sú praktické a občas ani pekné. Čína však vo svojom koncepte 01 ukazuje interiér, ktorý vyzerá pekne, prakticky a má celkom reálne kontúry. Nachádzame v ňom podobnosť so švédskym interiérovým dizajnom, Lynk & Co sa pravdepodobne držal toho, čo vo Volve považujú za ideálne pre európskeho a severoamerického zákazníka.
Pred volantom a na stredovej konzole sa nachádzajú rozmerné farebné displeje napojené na jednotný multimediálno-komunikačný systém. Nová automobilová značka chce stavať práve na spojení moderného dizajnu a technológií, čo sa prejavuje v schopnosti automobilu pripojiť sa k mobilným zariadeniam.
Interiér konceptu vyzerá reálne, pretože sa nesnaží nasilu pútať pozornosť neštandardnými riešeniami a dizajnovými úletmi. Foto: Lynk & Co (Geely)
Technológie sú zo Švédska takisto
Lynk & Co tvrdí, že jeden z jej hlavných pilierov bude konektivita. Chce predstaviť moderné riešenia prepojenia mobilných zariadení a automobilov ako štandard. V tlačovej správe tvrdí, že pracuje otvorenom systéme spoločne s firmami Microsoft, Alibaba a Ericsson.Značka ponúkne také inovatívne riešenia, ktoré obsiahnu aj cloud pre automobily a dokonca možnosť vývoja aplikácií od tretích strán, teda nezávislých vývojárov. Automobilka takýmto spôsobom presadzuje svoju ideu, že moderný automobil by mal byť neustále pripojený, respektíve pripojiteľný.
Spolupráca s Volvom sa netýka iba podvozkov a dizajnu, ale aj bezpečnosti, ktorá pre švédsku značku typická. Lynk & Co sa bude dodávať so širokou paletou funkcií, ktoré priamo zvýšia úroveň bezpečnosti posádky technológiami udržiavania v jazdnom pruhu, automatickej núdzovej brzdy, adaptívneho tempomatu a ďalších.
Nemenej zaujímavou skutočnosťou (alebo zatiaľ skôr sľubom) je nasadenie doplnkových elektrických pohonov naprieč celým modelovým spektrom. Spotreba paliva a produkcia emisií by mali patriť k najnižším vo svojej triede, ale zatiaľ bez upresnenia. Vieme, že uplatnenie nájde 7-stupňová 2-spojková prevodovka DCT.
Modulárna platforma CMA (Compact Modular Architecture) sa dá nasadiť na rôzne typy automobilov. Uvedie sa na kompaktnom SUV-čku s názvom "01". Foto: Lynk & Co (Geely)
Nové spôsoby kúpy a vlastníctva
Jedna zo zásadných zmien, ktorú chce nová značka priniesť na trh, je iný prístup k nadobúdaniu a vlastníctvu automobilov. Vo svojej tlačovej správe uvádza, že plánuje zaviesť plne automatizovaný online systém na nákup vozidiel, pričom ich cena bude stabilná a transparentná bez ohľadu na to, od ktorého dílera si zákazník vozidlo prevezme. Objednávkový online systém ponúkne aj pestré možnosti personalizácie.Po zakúpení automobilu ho díler doručí priamo pred dvere zákazníka.
Lynk & Co chce priniesť do USA a Európy nový obchodný model, ktorý by sme mohli porovnávať napríklad s technologickou firmou Apple. Aj ona si určuje ceny napevno, predajcom diktuje podmienky a funguje to na všetkých troch stranách: u výrobcu, predajcu aj zákazníka.
Značka uvádza, že pri tradičnom spôsobe distribúcie a predaja sa cena jedného automobilu môže navýšiť až o 25 percent, takže s jej inovatívnym obchodným modelom by sme sa mohli dočkať cenovo veľmi výhodných ponúk. O tom, v čom by nová značka modernizovala model vlastníctva automobilu, sa presne nedozvedáme. Usudzujeme však, že ponúkne alternatívu k operatívnemu lízingu a jej automobily sa nebudú štandardne nakupovať ako hnuteľný majetok.
Automobily Lynk & Co sú navrhované vo Švédsku, do predaja by sa mali dostať v priebehu roku 2017 najskôr v Číne a potom v Európe a USA.
ODPORÚČAME AJ:
Krásny crossover kombinuje benzín a elektromotor, jazdí aj zadarmo
Športový elektromobil s červenými oknami a rozdielnymi kolesami
Kompaktný hatchback je prototyp a vzor pre budúce elektromobily
Japonská automobilka vyvinula samojazdiace… stoličky?
Rodinné MPV sa zmenilo na plnohodnotné SUV