Autá

Športový elektromobil s červenými oknami a rozdielnymi kolesami

"Je víziou sveta, v ktorom sú automobily kompletne ekologické a cesty špičkové aj na púšti. "

Erik Stríž, 8. októbra 2016 13:00
Elektromobil Renault Trezor (koncept, 2016) Foto: Renault
Značka Renault má pre trh s elektrickou mobilitou mimoriadny význam, najpredávanejší elektromobil na starom kontinente dokonca pochádza správe z výrobných tovární tejto automobilky (i keď v biznise nie je celkom sama a pomáha jej spolupráca s Nissanom). Najpopulárnejším európskym elektromobilom je model Zoe s počtom predaných kusov 19-tisíc.

Na autosalóne v Paríži sa odprezentoval vynovený model Zoe, ktorý má výrazne modernejší vzhľad a zdanlivo vybočuje z dizajnového manuálu značky, ktorá dnes ponúka krásne vozidlá Talisman a Megane. V prezentácii značky Renault však najväčšiu pozornosť púta koncept športového elektromobilu Trezor, o ktorom sa bude ešte veľa písať a hovoriť. Nastavuje totiž latku pre budúce elektromobily veľmi vysoko a predstavuje dizajn, ktorý nemôže nechať nikoho chladným.

Elektromobil Renault Trezor (koncept, 2016) Foto: Renault

Inšpirovaný elektrickou formulou

Emociálny futuristický dizajn. To je dôvod, prečo Trezor púta pozornosť a stáva sa vzorom pre budúce športové elektromobily. Koncept v takejto podobe nemá nádej na sériovú výrobu, pretože má extrémne nízky podvozok, atypické prevedenie vstupu s otáznou bezpečnosťou a karosériu, ktorá mení tvar počas jazdy. Nezvyčajnú aj samotné kolesá: vpredu s priemerom 21 palcov, vzadu 22-palcové.

Pohľad na profil automobilu celkom jednoznačne napovedá o jeho športovom charaktere. Podvozok sa takmer dotýka zeme, celková výška automobilu je niečo vyše jeden meter, široké panoramatické okno chce poskytovať perfektný výhľad na okolie počas veľmi dynamickej jazdy. Chýbajúce A-stĺpiky sa síce dajú považovať za medzeru v bezpečnosti, ale koncept má byť odvážny a má aj riskovať. Veľmi nápadná je tiež dlhá predná kapota, ktorá môže vzdialene pripomínať nedávno predstavený koncept luxusného automobilu Mercedes-Maybach 6. O ňom sme podrobnejšie písali v samostatnom článku, ktorý vám určite odporúčame prečítať.

Výrazná silueta vozidla má vplyv na aerodynamiku, vďaka čomu dizajn dosahuje aerodynamický koeficient iba Cx 0,22. Len pre porovnanie, takto minulý rok predstavený koncept Mercedes-Benz IAAA dosahuje koeficient ešte menší, iba 0,19 a dnes predávaná limuzína Renault Talisman disponuje Cx 0,27.

Koncept využíva technológiu uhlíkových vláken, má celkovú hmotnosť 1600 kilogramov a zrýchľuje z nuly na stovku za štyri sekundy. To je veľmi pekný údaj.

Elektromobil Renault Trezor (koncept, 2016) Foto: Renault

Zaujímavosťou je, že Renault využil technológie, ktoré nachádzame dnes v monopostoch Formula E. To sú také pretekárske vozidlá, ktoré vyzerajú a jazdia celkom ako tradičné monoposty, avšak majú v sebe zabudovaný elektrický motor. Ten v koncepte Trezor má skvelý výkon 350 koní (260 kW) a dosahuje krútiaci moment 380 Nm.

Batérie sa nabíjajú aj počas jazdy princípom rekuperácie RESS, ale o kapacite akumulátorov a dojazde výrobca zatiaľ nehovorí nič. Vyzerá to tak, že na detaily si budeme musieť počkať. Isté však je už dnes, že Trezor sa do sériovej výroby nedostane nikdy, môže nanajvýš poslúžiť ako dizajnový vzor pre budúce športové elektromobily.


ODPORÚČAME AJ:
Kto prevezme zodpovednosť za správanie samojazdiacich áut?
Samojazdiace autá v Číne a elektrická formula bez pilota
Mestská hromadná doprava budúcnosti nebude obmedzovať osobné autá
Tesla predstavila nový elektromobil Model 3 určený pre masový trh
Ako budú vyzerať autá za sto rokov? Možno aj takto
Kľúč k autu bude čoskoro minulosťou, Švédi odomykajú autá mobilmi

Komentáre