Auto&Techno

Toto je najškaredšie auto na svete, na ktoré sa skoro zabudlo

"Jeho názov je Escargot, čo vo francúzštine znamená slimák. Hovorí sa, že najškaredšie auto je Fiat Multipla, ale slimák ho nepochybne prekonáva. "

Erik Stríž, 6. novembra 2015 14:00
Nissan S-Cargo (1989) Foto: Nissan
Nissan Escargot je kompaktný automobil, ktorý sa už v čase svojho uvedenia dočkal kontroverzných reakcií. Vo svojej dobe však nebol považovaný za vyslovene škaredý alebo zlý, veď aj množstvo iných vozidiel bolo v porovnaní s tými dnešnými nevzhľadných.

Oficiálny názov vozidla bolo S-Cargo, čo malo znamenať Small Cargo. Podobnosť s francúzskym slovom escargot sa však využívala vo veľkej miere, dokonca aj oficiálne reklamy výrobcu prirovnávali svoje S-Cargo slimáku, na ktorom sedí jazdec.

Profil auta skutočne pripomína slimáka. Ulitu tvorí kokpit pre vodiča a spolujazdca a nákladný priestor, telo slimáka v tomto prípade alternuje predná kapota. To isté by sa dalo tvrdiť aj o slávnom Volkwagen Beetle, ale v prípade vysokého a úzkeho S-Cargo je podobnosť priam nápadná.

Dobová reklama na Nissan S-Cargo v časopise Foto: Nissan
Nissan pritom sám tvrdil, že sa jeho dizajnér Naoki Sakai nechal inšpirovať automobilom Citroën 2CV, ktorému sa hovorilo aj The Tin Snail, teda plechový slimák. S-Cargo však malo byť úžitkové vozidlo pre menších podnikateľov, napríklad na rozvoz zeleniny do obchodov.

Nevzhľadnosť modelu S-Cargo spočíva predovšetkým v jeho vlastnej nesúrodosti. Jeho okná majú rôzne tvary, dokonca aj okrúhle, ako na lodi. Strešné koľajnice pokračujú plynule po kruhu až k blatníkom kolies, ktoré doslovne vytŕčajú z pôdorysu vozidla.

Dobová reklama na Nissan S-Cargo v časopise Foto: Nissan

Interiér pre skutočných fanúšikov 80. rokov

Interiér vozidla Nissan S-Cargo je akýsi typický pre osemdesiate roky minulého storočia. Bohaté využitie plastov, funkčný dizajn palubnej dosky a nepôvabný jednoramenný volant, to všetko sme už trocha poznali aj my z rumunského Oltcitu Club.

Nissan dizajn interiéru doviedol do dokonalosti tým, že spojil predné sedadlá v jedno a páku automatickej prevodovky umiestnil do prostriedku palubnej dosky do akejsi plastovej skrinky. Mimochodom, automatická prevodovka mala tri rýchlostné stupne.

Nissan S-Cargo (1989) Foto: Nissan

Tri roky výroby a jej skončenie bez pokračovania

Premiéru si vozidla odžilo na autosalóne v Tokiu už v roku 1988 a iba o rok neskôr sa začalo sériovo vyrábať a predávať. O priazeň zákazníkov sa uchádzalo iba tri roky - už v roku 1992 sa produkcia modelu S-Cargo zastavila bez určenia jeho pokračovateľa. Za tri roky Nissan vyrobil iba 12-tisíc kusov auta, ale ešte dnes nachádzame na internete ponuky autobazárov a súkromných vlastníkov na predaj tohto auta. Je takmer neuveriteľné, že sa jeho cena pohybuje na úrovni až 7-tisíc amerických dolárov. Akoby si mal potencionálny majiteľ priplácať aj za to, že sa za jeho vozidlom bude každý obzerať.

Na svoju propagáciu ho využili aj spoločnosti McDonald´s a KFC a hoci ich kúpili priamo v Spojených štátoch, volanty boli v interiéri umiestnené na pravej strane. Všetkých 12-tisíc vyrobených kusov bolo totiž určených pre Japonsko a do sveta sa vozidlá dostali neoficiálnou cestou.

Zdroje: wikipedia, carsales.com.au


ODPORÚČAME AJ:
Hračka pre veľkých chlapcov, ktorá sa nedočká sériovej výroby
Vyrobili auto z kartónu, váži trištvrte tony a jazdí iba vpred
Toto je päť najextrémnejších expedičných vozidiel na svete
Veľký návrat nemeckej automobilky po štyroch desaťročiach
Francúzske sci-fi alebo najodvážnejší kabriolet tohto desaťročia?

Komentáre