Auto&Techno
Toto je najškaredšie auto na svete, na ktoré sa skoro zabudlo
Erik Stríž, 6. novembra 2015 14:00Nissan S-Cargo (1989) Foto: Nissan
Nissan Escargot je kompaktný automobil, ktorý sa už v čase svojho uvedenia dočkal kontroverzných reakcií. Vo svojej dobe však nebol považovaný za vyslovene škaredý alebo zlý, veď aj množstvo iných vozidiel bolo v porovnaní s tými dnešnými nevzhľadných.Oficiálny názov vozidla bolo S-Cargo, čo malo znamenať Small Cargo. Podobnosť s francúzskym slovom escargot sa však využívala vo veľkej miere, dokonca aj oficiálne reklamy výrobcu prirovnávali svoje S-Cargo slimáku, na ktorom sedí jazdec.
Profil auta skutočne pripomína slimáka. Ulitu tvorí kokpit pre vodiča a spolujazdca a nákladný priestor, telo slimáka v tomto prípade alternuje predná kapota. To isté by sa dalo tvrdiť aj o slávnom Volkwagen Beetle, ale v prípade vysokého a úzkeho S-Cargo je podobnosť priam nápadná.
Dobová reklama na Nissan S-Cargo v časopise Foto: Nissan
Nissan pritom sám tvrdil, že sa jeho dizajnér Naoki Sakai nechal inšpirovať automobilom Citroën 2CV, ktorému sa hovorilo aj The Tin Snail, teda plechový slimák. S-Cargo však malo byť úžitkové vozidlo pre menších podnikateľov, napríklad na rozvoz zeleniny do obchodov. Nevzhľadnosť modelu S-Cargo spočíva predovšetkým v jeho vlastnej nesúrodosti. Jeho okná majú rôzne tvary, dokonca aj okrúhle, ako na lodi. Strešné koľajnice pokračujú plynule po kruhu až k blatníkom kolies, ktoré doslovne vytŕčajú z pôdorysu vozidla.
Dobová reklama na Nissan S-Cargo v časopise Foto: Nissan
Interiér pre skutočných fanúšikov 80. rokov
Interiér vozidla Nissan S-Cargo je akýsi typický pre osemdesiate roky minulého storočia. Bohaté využitie plastov, funkčný dizajn palubnej dosky a nepôvabný jednoramenný volant, to všetko sme už trocha poznali aj my z rumunského Oltcitu Club.Nissan dizajn interiéru doviedol do dokonalosti tým, že spojil predné sedadlá v jedno a páku automatickej prevodovky umiestnil do prostriedku palubnej dosky do akejsi plastovej skrinky. Mimochodom, automatická prevodovka mala tri rýchlostné stupne.
Nissan S-Cargo (1989) Foto: Nissan
Tri roky výroby a jej skončenie bez pokračovania
Premiéru si vozidla odžilo na autosalóne v Tokiu už v roku 1988 a iba o rok neskôr sa začalo sériovo vyrábať a predávať. O priazeň zákazníkov sa uchádzalo iba tri roky - už v roku 1992 sa produkcia modelu S-Cargo zastavila bez určenia jeho pokračovateľa. Za tri roky Nissan vyrobil iba 12-tisíc kusov auta, ale ešte dnes nachádzame na internete ponuky autobazárov a súkromných vlastníkov na predaj tohto auta. Je takmer neuveriteľné, že sa jeho cena pohybuje na úrovni až 7-tisíc amerických dolárov. Akoby si mal potencionálny majiteľ priplácať aj za to, že sa za jeho vozidlom bude každý obzerať.Na svoju propagáciu ho využili aj spoločnosti McDonald´s a KFC a hoci ich kúpili priamo v Spojených štátoch, volanty boli v interiéri umiestnené na pravej strane. Všetkých 12-tisíc vyrobených kusov bolo totiž určených pre Japonsko a do sveta sa vozidlá dostali neoficiálnou cestou.
Zdroje: wikipedia, carsales.com.au
ODPORÚČAME AJ:
Hračka pre veľkých chlapcov, ktorá sa nedočká sériovej výroby
Vyrobili auto z kartónu, váži trištvrte tony a jazdí iba vpred
Toto je päť najextrémnejších expedičných vozidiel na svete
Veľký návrat nemeckej automobilky po štyroch desaťročiach
Francúzske sci-fi alebo najodvážnejší kabriolet tohto desaťročia?