Auto&Techno
Lietajúce auto s autopilotom by mohlo byť realitou do desiatich rokov
Erik Stríž, 28. júla 2015 11:00Terrafugia TF-X. Lietajúce auto s autopilotom. Foto: Terrafugia
Americká spoločnosť Terrafugia si v posledných týždňoch vyslúžila veľkú mediálnu pozornosť, pretože vývoj skutočného lietajúceho automobilu je skutočne atraktívnou témou. Model TF-X však v porovnaní s naším slovenským lietajúcim autom AeroMobil iba konceptom, ktorý sa musí aj v oficiálnych fotografiách spoliehať na majstrovstvo grafikov a dobrých 3D programov.Myšlienka, s ktorou spoločnosť Terrafugia pracuje údajne už od roku 2006, je popularizácia konceptu lietajúcich automobilov a snaha o ich rozšírenie do bežného života. Za takmer desať rokov existencie však firma pripravila iba jeden produkt s ambíciami stať sa predajným artiklom, model Transition. Ten sa podobá na slovenský Aeromobil, má skladacie krídla a pomerne kompaktné prevedenie.
Skladací je aj koncept TF-X. V základnom režime, teda keď vyzerá ako cestný osobný automobil, má veľkosť bežného menšie SUV-čka. Podľa slov jeho tvorcu sa vojde do klasickej garáže a odvezie štyroch ľudí, ktorí sa v interiéri ani nebudú musieť tlačiť.
V režime automobilu by mal byť schopný aj jazdy vysokými rýchlosťami, napríklad pohyb po diaľnici by nemal byť problém. Prioritne by sa však mal automobil objavovať na mestských komunikáciách, pretože na dlhšie vzdialenosti a vyššie rýchlosti je určený režim letu.
Terrafugia TF-X. Lietajúce auto s autopilotom. Foto: Terrafugia
Vertikálne stúpanie a veľký dolet
Koncept TF-X chce byť technologickým lídrom aj pre spôsob, akým sa dostane do vzduchu. Namiesto rovinky, na ktorej by vozidlo dosiahlo rýchlosť potrebnú pre let, chce TF-X vzlietnuť z miesta pomocou dvoch vrtúľ. Automobil teda nie je v druhom režime lietadlom, ale skôr vrtuľníkom.Maximálny dolet výrobca odhaduje až na 500 míľ, teda 800 kilometrov. Je to veľmi pôsobivé číslo a dáva nádeje, že by cesta krížom cez jeden štát veľkosti Slovenska vyšla bez jedinej zastávky.
Výrobca toto číslo komunikuje ako výsledok teoretických výpočtov, pričom ho ešte nemá overené praktickým testom. Avšak ,aj keby bol dolet iba polovičný, stále pôjde o veľmi zaujímavý parameter.
Terrafugia TF-X. Lietajúce auto s autopilotom. Foto: Terrafugia
Autopilot ako v lietadle
Lietajúce vozidlo TF-X by malo byť ľahké na ovládanie. Výrobca na svojej webstránke uvádza zaujímavú skutočnosť, že naučiť sa riadiť toto vozidlo zaberie do päť hodín. Pokiaľ ide o šoférovanie automobilu v bežnej premávke, tam by TF-X nemalo ponúkať žiadne výrazné odlišnosti v porovnaní s ostatnými autami.Let je však inou záležitosťou, to nie je len o naučení sa niekoľkých mechanických pohybov. Je potrebné vedieť rozpoznávať poveternostné podmienky, mať vopred presne určené miesto pristátia a, samozrejme, mať celú vec vyriešenú aj legislatívne. Ani drony nemožno používať bezhlavo a o vrtuľníku to platí násobne.
S vedomosťou a očakávaním, že nie každý zákazník bude mať skúsenosti s vedením vrtuľníka, výrobca prichádza s autopilotom. Ten by mal zastúpiť funkciu vodiča, ale o konkrétnych špecifikách autonómeho letu nehovorí prakticky nič. A nepochybujeme o tom, že bude potrebné zohľadniť oveľa viac, ako len vypočítanie trasy z miesta A do miesta B.
Terrafugia TF-X. Lietajúce auto s autopilotom. Foto: Terrafugia
Budúcnosť príde najskôr za osem rokov
Podľa slov tvorcov by sa lietajúci automobil TF-X mohol dočkať sériovej výroby v rozmedzí 8 až 12 rokov. Približne do desiatich rokov by sme teda mohli vidieť prvé novinárske testy vozidiel, ktoré by sa mohli zapáčiť najmä bohatým podnikateľom s akútnym nedostatkom času na pohyb v každodennej premávke.ODPORÚČAME AJ:
Zápas britských automobiliek o bonitného zákazníka
Superšport-veterán ide do aukcie, 273 koní predávajú za vyše 400-tisíc
Purista zameraný výhradne na pôžitok z jazdy
Najakčnejší minivan na svete a superauto z 3D tlačiarne
Budúcnosť automobilového dizajnu prinesie ešte viac hrán