Autá

Superšport-veterán ide do aukcie, 273 koní predávajú za vyše 400-tisíc

"Jedno z najlepších vozidiel od BMW ide do aukcie. BMW M1 bolo vyrobené v roku 1980 a zásadným spôsobom určilo smerovanie tejto nemeckej automobilky. "

Erik Stríž, 7. júla 2015 10:00
BMW M1 (1980) Foto: Bonhams.com
Mníchovská automobilka BMW vyrába už celé desaťročia vynikajúce automobily, ktoré mnohí považujú za najlepšie na svete. Aj keď sa môžu názory a sympatie verejnosti na túto značku prémiových vozidiel líšiť, nikto jej nemôže uprieť vplyv na svetový motorizmus a status trendsettera.

Ale nech už automobilka vyrobila a vytvorila akokoľvek veľa skutočne dobrých automobilov, pre zarytých fanúšikov motorizmu je model M1 nielen ikonický, ale aj najlepší z najlepších. Tí bonitnejší majú teraz príležitosť zadovážiť si toto krásne vozidlo vo vynikajúcej kondícii vďaka pripravovanej aukcii. Model z roku 1980 však nebude vôbec lacnou záležitosťou - odhaduje sa, že budúci majiteľ zaň vyplatí niečo medzi 450- až 550-tisíc americkými dolármi.

BMW M1 (1980) Foto: Bonhams.com

Mal to byť Talian, nakoniec si ho BMW vyrobilo samé

BMW M1 je ikonou, ktorej charakter pretrval tromi dekádami. Je predstaviteľom moderného dizajnu z doby, kedy technológie ešte neumožňovali tak precízne spracovávanie karosérií. Na svoju dobu typické vyklápacie svetlomety dnes nie sú trendové, sú však stále atraktívne riešenie pre zachovanie kompaktnosti karosérie. Tá je skôr jednoduchšia, napriek tomu jej nechýba charakter a športový duch.

Autorom dizajnu BMW M1 je Giorgetto Giugiaro, nechal sa inšpirovať modelom BMW Turbo z roku 1972. Nepochybne však ma výsledný dizajn vplyv aj automobilka Lamborghini, ktorá mala pôvodne pre BMW vyrábať superšportové automobily. Po prvotnej dohode však nastali medzi Talianmi a Nemcami nezhody, ktoré vyústili do rozviazania spolupráce a neskoršieho vzniku modelu M1.

BMW M1 (1980) Foto: Bonhams.com

V základe mal 273 koní, po vylepšení aj 800


BMW M1 sa vyrábalo v rokoch 1978 až 1981 a v priebehu týchto štyroch rokov nie celkom sériovej výroby vzniklo celkovo 453 kusov. Presné číslo hovoriace o tom, koľko ich jazdí po cesátch dnes, nemáme, avšak určite patrí k tým raritnejším. Práve preto jeho aktuálny majiteľ pripravuje aukciu, z ktorej chce vyťažiť čo možno najviac. O dopyt sa pritom nemusí báť, očakáva sa záujem od potencionálnych kupcov z celého sveta.

Záujem o vozidlo neutícha aj preto, že má najazdených iba 19-tisíc kilometrov. Na športových automobiloch sa zvyčajne nejazdí veľa, ale aj tak je tento údaj na 35-ročné auto takmer neuveriteľný.

BMW M1 (1980) Foto: Bonhams.com
Pod kapotou modelu M1 sa nachádzal (a v predávanom kuse stále nachádza) 3,5-litrový motor s radovým šesťvalcom. Tento motor s mechanickým priamym vstrekovaním paliva mal maximálny výkon krásnych 273 konských síl. To je údaj, s ktorým automobily vychádzali z výrobných liniek. Rôzni tuningoví šialenci mnoho vozidiel vylepšili. Napríklad preplňovaná verzia tohto motora umožňovala dosahovanie maximálneho výkonu neskutočných 850 koní.

Zaujímavosťou je, že M1 je až dodnes jediným sériovo vyrábaným automobilom značky BMW so stredne uloženým motorom. Maximálna rýchlosť superšportu je 260 kilometrov za hodinu.

BMW M1 (1980) Foto: Bonhams.com

Znovuzrodenie modelu M1

V roku 2008 vzdala automobilka svojmu dedičstvu úctu koncepčným vozidlom M1 Homage Concept, ktorý predstavila na akcii Concorso d’Eleganza Villa d'Este. M1 Homage Concept si od modelu z konca 70. rokov prezval základné tvary karosérie, aplikoval však na ne nové technologické procesy, moderný dizajn prednej masky bez vyklápacích svetlometov.

Ak náhodou patríte k ľuďom, ktorí sú ochotní vyplatiť za historický automobil mimoriadne peniaze, potom vedzte, že aukcia sa uskutoční 14. augusta tohto roku na Bonhams Quail Lodge Auction v Kalifornii. Okrem BMW M1 1980 bude v ponuke ďalších 116 unikátnych hodnotných automobilov.

Zdroj: bonhams.com


ODPORÚČAME AJ:
Automobilka za príplatok nahradí jedno sedadlo stolíkom
Krajší Passat s elektrickým pohonom, to je nové C Coupé
Luxusné japonské SUV-čko má hranaté všetko, aj blatníky kolies
Za týmto autom sa otočí každý, kto ho stihne zaregistrovať
Najluxusnejšie kombi si vyžiada iba 1,6 litra nafty na 100 kilometrov

Komentáre