Autá
Budúcnosť automobilového dizajnu prinesie ešte viac hrán
Erik Stríž, 30. júna 2015 10:00
V porovnaní s predchodcom má nové A4 opäť o niečo ostrejšie vyrezané predné i zadné svetlomety, vo väčšej miere využíva osvetľovaciu techniku LED a Matrix LED. Profil automobilu ostáva prakticky nezmenený a takisto ako po minulé generácie, modernizáciu modelu si všimnú skôr iba fanúšikovia motorizmu a odborníci.

Verzie sedan a Avant by sa nemali významne líšiť v otázke priestrannosti interiéru, v porovnaní s predchodcom však ponúknu o pár centimetrov viac miesta. Batožinový priestor vo verzii Avant poteší všetkých tých, ktorí na svojom luxusnom aute radi cestujú na dovolenky s plným kufrom - ponúkne 505 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1510 litrov.
Nižšia hmotnosť a progresívne motory umožňujú nielen dosahovanie nižšej spotreby paliva, ale aj menšie emisie CO2 počas jazdy. Samostatnou kapitolou je potom samotná jazda, ktorá umožní ešte športovejšie riadenie a zároveň vysokú mieru komfortu pre pasažierov.

Virtuálny kokpit ako v Passate
Zaujímavosťou je využitie technológií virtuálneho kokpitu, ktorý v drahších variantoch modelu nahradí klasické analógové ukazovatele. Namiesto jednoúčelového ručičkového tachometra a otáčkomera sa pred volantom bude nachádzať veľký farebný displej s grafikou meniacou sa podľa aktuálnej potreby.
Počas jazdy tento displej poskytne všetky informácie potrebné k riadeniu vozidla, v prípade cúvania zasa premietne obraz snímaný parkovacou kamerou. Variabilita použitia takéhoto displeja dnes už síce nie je revolučná alebo až tak mimoriadna, použitie technológie v sedane typu A4 však dáva tušiť o významnom pokroku v automobilovom priemysle. V priebehu najbližších rokoch by sa tak mohla kompletne virtuálna prístrojová doska dostať aj do lacnejších vozidiel, napríklad aj do takej Octavie.
Okrem spomínaného veľkého farebného displeja sa v automobile nachádza aj druhý umiestnený priamo nad stredovú konzolu. Vyzerá ako tablet, je dotykový a beží na ňom rozhranie známe ako MMI. Za príplatok bude tento multimediálny a servisný systém napojený aj na mobilnú sieť LTE a bude tak môcť poskytovať ešte relevantnejšie pokyny pri navigácii či umožňovať prístup na internet.
Motorizácie novej A4 budú už tradične pestré. V ponuke predajcov sa objavia benzínové verzie 1.4 TSFI (150 koní), 2.0 TFSI (190 a 252 koní) a dokonca aj variant spaľujúci zemný plyn CNG. Spotreba tohto 170-koňového motora si údajne vyžiada iba 4 kg zemného plynu na sto kilometrov jazdy.
Naftové motory budú 2.0 TDI (190 koní) a 3.0 TDI s výkonom 218 a 272 koní. Podľa zvolenej motorizácie a finančného rozpočtu si bude môcť zákazník vybrať aj jednu z troch prevodoviek (manuálna, S tronic a tiptronic) a z pohonu prednej nápravy alebo všetkých štyroch kolies Quattro.

História modelu A4
Audi A4 je automobil, ktorý sa teší veľkej obľube nielen v domácom Nemecku, ale v celej Európe a tiež vo svete. Je dokonca typickým predstaviteľom prémiového sedanu a vďaka zdanlivej konzervatívnosti je pre mnohých vhodnejšou alternatívou k odvážnemu a agresívnemu dizajnu BMW radu 3 alebo k už takmer tradičnému Volkswagenu Passat.
Model A4 píše svoju históriu od roku 1994, kedy sa započala jeho sériová výroba. Platforma a aj motor mal sedan od Volkswagenu, ale mohol sa pochváliť významnou inováciou v oblasti motorov - piatimi ventilmi. Tento pre technicky nezdatných menej významný detail Audi zdieľalo s ikonickým Ferrari F355 a vo svojej dobe boli jedinými vlastníkmi tejto technológie. Už vtedy bolo očividné, že modelom A4 chce Audi demonštrovať svoju technologickú vyspelosť a ponúkať ju zákazníkom v cenovo relatívne dostupnej forme.
Nálepka prémiovosti ostala modelu A4 aj po tom, čo sa do výroby a následného predaja dostali verzie Avant (kombi, 2001), kabriolet (2002) a Allroad (2009). V Číne sa dokonca predáva aj predĺžená verzia s prívlastkom A4L.
Dnes model A4 oslovuje široké spektrum zákazníkov pre komfortný interiér, moderný vzhľad, pôsobivú paletu motorizácií a pre schopnosť zvládať aj nároky vodičov so športovým jazdným štýlom.
ODPORÚČAME AJ:
Na elektrinu jazdia aj veterány Shelby Daytona a Trabant
Krásavica, ktorá sa nehanbí za plnšie tvary
Lietajúce autá: Existujú už sto rokov, ich vývoj nabral na obrátkach
Škoda Octavia RS: Športová a agresívna, no nepotrebuje veľa paliva
Vodíkový pohon má budúcnosť, automobilky sa preň dokonca spájajú