Autá

Na elektrinu jazdia aj veterány Shelby Daytona a Trabant

"Shelby Daytona CXS9000 a Trabant REeVOLT sú také malé úlety, ktoré sú si navzájom celkom odlišné a predsa majú niečo spoločné - plne elektrický pohon. "

Erik Stríž, 5. decembra 2014 12:00
Trabant REeVOLT Foto: Karabag Elektrofahrzeuge


Elektromobily sú realitou, ktorú čaká ešte veľmi pestrá budúcnosť. Elektrický pohon je zvyčajne spájaný s takmer postmoderne vyzerajúcimi vozidlami. Dôvod, prečo elektromobily stále vyzerajú nápadne odlišne od tých bežných, je cielená snaha automobiliek dizajnovo (a teda aj marketingovo) odlíšiť výsledok dlhého vývoja a veľkých finančných investícií. Okrem toho, základným motívom k výrobe elektromobilov je ich neutrálny vplyv na životné prostredie, pričom prioritne sú určené do urbanizovaného prostredia. Preto tie typické malé rozmery, kompaktné karosérie a menej tradičné materiály.

V skutočnosti však elektrický pohon nachádza uplatnenie aj v automobilovej klasike a v iných vozidlách, ktoré možno označiť za takmer obyčajné. Teda za predpokladu, že za obyčajné považujeme Trabanty a športové klasiky Shelby Daytona. Elektrické verzie týchto vozidiel boli predstavené v druhej polovici tohto roka a sú nádejou pre všetkých, ktorí prestávajú veriť v to, že sa elektrický pohon rozšíri aj do sveta, v ktorom dodnes bezkonkurenčne vládli benzín a nafta.

Trabant REeVOLT Foto: Karabag Elektrofahrzeuge

Trabant REeVOLT


Trabant je dnes na cestách zjavom, ktorý sa nedá prehliadnuť, avšak ešte pred niekoľkými rokmi bol našou každodennou realitou. Trabi sa vyrábal v rokoch 1964 až 1990 a vyslúžil si povesť pomerne schopného automobilu, ktorý napriek mnohým nedostatkom slávil úspechy v mnohých krajinách.

S inováciou slávneho Trabanta prišla nemecká spoločnosť Karabag Elektrofahrzeuge, ktorá prestavala pôvodný Trabant P601 z revolučného roku 1989. S pomocou systému “Transformationskit Reevolt” sa 25 rokov starý Trabi dostal do starej formy a ešte ju trocha vylepšil. Rovnaký transformačný kit táto spoločnosť použila už pri prestavbe vozidiel Volkswagen Beetle a Fiat 500.

Trabant dostal trakčný elektromotor, regulátor, zásobník elektrickej energie a nezávislé kúrenie na bioetanol. Maximálny výkon elektrického motora je 16,3 kW a krútiaci moment dosahuje maximálne 148 Nm. V rámci výstavy s názvom Automechanika sa upravený Trabant predviedol v tradičnej pastelovej zelenej farbe, ktorá má dnes za úlohu evokovať ekologickú nezávadnosť.

Shelby Daytona CXS9000 Foto: Renovo Motors

Shelby Daytona CXS9000


Shelby Daytona, nech už máme na mysli akýkoľvek ročník, sa nedá s vyššie spomenutým Trabantom ani len porovnávať. Zdá sa, že jediné, čo majú tieto dve vozidlá spoločné, je fakt, že obe majú štyri kolesá a jeden volant.

Napriek tomu v roku 2014 našli jednu zásadnú podobnosť - v rámci špeciálnej prestavby boli vybavené elektrickým motorom. V prípade Trabantu nejde o žiadnu slávu, motor má nízky výkon a dynamickú jazdu si s ním veľmi neužijete, avšak Shelby Daytona je o niečom inom. Napriek tomu, že v porovnaní s Trabantom je jeho vek dvojnásobný, má výkon vyšší rádovo v desaťnásobkoch.

Shelby Daytona CXS9000 Foto: Renovo Motors

Renovo Motors na Pebble Beach Concourse d’Elegance ukázala upravený Shelby Daytona CXS9000. Vyvíjala ho celé štyri roky a investovala doň veľké finančné prostriedky. Na prestavbu spoločnosť využila model z roku 1964, ktorý sa pýši titulom “víťaz Le Mans”. Spoločnosť neočakáva, že by na ňom zarobila, na Pebble Beach ide najmä o prestíž a ukážku schopností.

Päťdesiatročný veterán dostal pod kapotu dvojicu sekvenčných trakčných elektromotorov s celkovým výkonom 370 kW (496 konských síl) a maximálnym krútiacim momentom až 1356 Nm. Takéto čísla sú veľmi uspokojivé aj pre mimoriadne náročného motoristu.

ODPORÚČAME AJ:


Krásavica, ktorá sa nehanbí za plnšie tvary
Lietajúce autá: Existujú už sto rokov, ich vývoj nabral na obrátkach
Škoda Octavia RS: Športová a agresívna, no nepotrebuje veľa paliva
Vodíkový pohon má budúcnosť, automobilky sa preň dokonca spájajú
Ford Mondeo dostane elektrický i jednolitrový motor

Komentáre