Auto&Techno

Tento povojnový britský stroj je absolútnou klasikou aj dnes

"S1-ka bola ukážkou spolupráce dvoch britských automobiliek, ktoré sú až dodnes považované za najlepšie na svete - Bentley a Rolls-Royce. "

Erik Stríž, 29. augusta 2016 12:00
Bentley S2 Continental Sports Saloon (1961) Foto: RM Sotheby's
Je iba niekoľko modelov automobilov, ktorých dizajn pretrval svoju dobu a je oceňovaný až dodnes. Medzi takéto automobily zaraďujeme drahé i lacné vozidlá, od Volkswagen Beetle až po Bentley S1. A práve na tento povojnový britský stroj sa pozrieme bližšie v tomto článku.

Bentley S1 (1955 - 1959) Foto: Bentley
Bentley, ktoré sa spočiatku nazývalo jednoducho S, sa začalo vyrábať v roku 1955 a jeho produkcia trvala do roku 1959. Vtedy ho nahradil modernizovaný variant S2, ktorý si však spočiatku ponechával interiér práve od svojho predchodcu, charakter pôvodnej S-ky teda pretrval.

Keď sa 50. rokoch novinka predstavila, išlo o veľkú vec - automobilka Rolls-Royce začala vyrábať model Silver Cloud a jeho prestavbou vznikol aj S1. Tieto dva automobily nielen zdieľali techniku, ale dokonca aj dizajn - odlišnosti boli skôr maličkosti, hoci dnes dokážeme tieto dva luxusné automobily od seba rozlíšiť. Pod ich dlhými prednými kapotami s na svoju dobu typickým hranatým vzhľadom pracoval rovnaký motor, úžasný Rolls-Royce - Bentley L Series V8 so zdvihovým objemom 4,887 litra. Dĺžka modelu S1 bola aj dnes nadštandardných 5,37 metra a iba samotný rázvor kolies (vzdialenosť medzi prednou a zadnou nápravou kolies) bola až 3,2 metra. Nebyť zopár centimetrov, medzi kolesá tohto Bentley by sa vošlo nejedno malé mestské autíčko.

Bentley S1 (1955 - 1959) a Rolls-Royce Silver Cloud (1955 - 1965) Foto: Wikimedia Commons
S1 sa vyrábalo aj ako kupé, základovým modelom bol však variant Saloon. Ten ponúkal väčší priestor pre pasažierov a bol vhodný aj na dlhé cesty s batožinou. Miest na sedenie bolo päť alebo šesť, podľa výberu konkrétneho modelu. Konštrukcia a karoséria obsahovali oceľ, napínanú kožu a hliník, po technickej stránke S1 ponúkol posilňované riadenie, elektricky nastaviteľné zadné tlmiče, 4-stupňovú automatickú prevodovku a vyspelý brzdový systém. V tejto dobe sa ešte automobily od Rolls-Royce a Bentley prakticky v ničom zásadnom neodlišovali, snáď jedinou nápadnou odlišnosťou bola rozdielna maska chladiča.

Najlepšou verziou generácie S1 bol model S Continental, ktorého sa vyrobilo niečo vyše 400 kusov. Nevedno, koľko z nich jazdí po cestách dodnes. Predprodukčný variant pre Bentley navrhlo slávne štúdio Pininfarina, dvojmiestny automobil mal nižšiu celkovú hmotnosť, vyšší výkon a výraznejšie dizajnové odlišnosti.

Bentley S2 Continental Sports Saloon (1961) Foto: RM Sotheby's

Priemerne sa vyrobili dve autá denne

Automobilka za štyri roky existencie prvej generácie modelu S vyrobila 3538 kusov, čo bola iba polovica v porovnaní s jeho kolegom Rolls-Royce Silver Cloud. Ten si totiž udržal viac ako dvojnásobný životný cyklus, pričom za 11 rokov sa ho vyrobilo 7372 kusov. Keď si však k modelu S1 pridáme aj jeho nástupcu S2 s počtom vyrobených kusov 2308 a 1629 kusov patriacich modelu S3, získame číslo 7475. Do roku 1965, kým Rolls-Royce predávalo rovnaký model, stihlo Bentley modernizovať dvakrát a s veľmi podobným výsledkom produkcie.

Keď si prepočítame, zistíme, že Bentley v priebehu desiatich rokov vyrábalo priemerne dva automobily triedy S denne, čo je skvelé vzhľadom na povojnové obdobie a aj na fakt, že išlo o luxusné automobily.

Bentley S2 Continental Sports Saloon (1961) Foto: RM Sotheby's

Dražba unikátu

Jeden automobil Bentley S2 s prívlastkom Continental Sports Saloon z roku 1961 sa stal iba nedávno predmetom dražby v londýnskom RM Sotheby’s. Majiteľom sa môže stať ktokoľvek, stačí dať najvyššiu ponuku, pričom vyvolávacia cena je 190-tisíc libier, v prepočte 222-tisíc eur. Očakáva sa však veľký záujem a je celkom možné, že 7. septembra, na kedy je dražba naplánovaná, nakoniec Bentley ocenia sumou vyššou ako 269-tisíc eur. To je predpoklad aukčnej siene.

Zdroje: Wikipedia, RM Sotheby's

ODPORÚČAME AJ:
Šialené rozoberanie starého amerického pick-upu
Ikonické auto, na ktorom jazdil aj slávny Elvis
Staré britské automobilky dostávajú druhý dych
Taliani a ich pokus napodobniť americký džíp
Koľko by ste zaplatili za staré rozpadajúce sa auto? Čo tak 83-tisíc?
Staré televízne reklamy na autá: Jednoduché zábery a veľa rečí

Komentáre