Autá

Malý hybrid dokáže zabrzdiť aj sám, keď vodič prehliadne chodcov

"Toyota Prius c je ideálnym spojením nástrojom mestskej mobility s vysoko efektívnym a praktickým pohonom. "

Erik Stríž, 14. januára 2017 12:00
Toyota Prius C (2017) Foto: Toyota
Automobilová značka Toyota je známa tým, že vyrába asi najznámejší hybrid na svete, model Prius. Predovšetkým v Spojených štátoch sa Prius s úplne tichým elektrickým rozjazdom stal synonymom hybridu a vyzerá to tak, že celkom zatienil ostatných sedem hybridných modelov v ponuke automobilky. Jeden z týchto modelov výraznejšie ťaží práve z úspechu veľkého Priusu, volá sa Prius c, pričom céčko znamená city (anglicky mesto).

Toyota Prius C (2017) Foto: Toyota
Marketingové oddelenia automobiliek nám často tvrdia, že do mesta sa hodia skôr malé vozidlá, ktoré majú navyše aj nižšiu spotrebu. Pravdou však je, že všade vidíme veľké SUV-čka, dlhé kombi a kde-tu aj široké superšporty a všetkým sa darí pohybovať aj v úzkej spleti mestských uličiek. Nemožno ale poprieť, že sa s malými hatchbackmi lepšie parkuje a pri prejazde úzkymi cestami nemusíte mať obavy z ošúchania vonkajších spätných zrkadiel.

Fotografie neklamú, nový Prius c je naozaj malý: 403 centimetrov v dĺžke je tak akurát, ale na batožinu v kufri až tak veľa miesta nezostáva. Dizajn novinky je moderný a prepracovaný, avšak menej avantgardný ako jeho východzí veľký Prius. Ten si už dávnejšie osvojil skoro futuristické dizajnové prvky, ktoré sa nemusia každému pozdávať. Céčko je podobné iným malým kompaktným autám, v pomere k celkovej veľkosti karosérie sú jeho predné i zadné svetlá nápadne veľké. Keď si porovnáme predchádzajúce verzie céčkoho Priusu od roku 2011, zistíme, že inovácie vo vonkajšom vzhľade sú iba minimálne.

Úloha pre deti: nájdite aspoň 5 rozdielov. Toyota Prius C 2017, 2015 a 2012. Foto: Toyota
Interiér Priusu c môže byť pre fanúšikov iných značiek mierne nezvyklý pre atypické umiestnenie displejov. Rovnako ako vo veľkom Priuse, ani v tom malom nie je klasická prístrojová doska pred volantom, táto časť sa preniesla do podoby displeja na samotný vrch palubnej dosky. Na stredovej konzole je potom ďalší displej, ktorým sa dá ovládať multimediálne rozhranie.

Pod kapotou mestského hybridu pracuje 1,5-litrový benzínový motor so štyrmi valcami, ktorý je schopný vyvinúť maximálny výkon na úrovni neveľkých 73 konských síl. Spoločne s doplnkovým elektromotorom môže byť celkový výkon vozidla slušných 99 koní.

Toyota Prius C (2017) Foto: Toyota
Hybridný Prius c sa nedobíja pomocou konektora, ale využíva princíp priebežného nabíjania akumulátora počas jazdy. Z veľkého Priusu vieme, že táto návratnosť energie je pomerne rýchla a hoci sa nedá nepretržite jazdiť iba na elektrinu, význam elektromotora je z pohľadu spotreby benzínu nezanedbateľný. Funguje to tak, že elektrický motor sa používa pri rozjazde a pri jazde nižšou rýchlosťou, vtedy je spaľovací benzínový motor nečinný a nemá žiadnu spotrebu.


Dôležitou súčasťou malého auta je jeho bezpečnostná a technologická výbava. Všetky úrovne výbavy dostanú balíček Safety Sense C, ktorý obsiahne technológie udržiavania v jazdnom pruhu, automatické predné svetlomety a vyspelý Pre-Collision System s funkciou automatického núdzového brzdenia.

ODPORÚČAME AJ:
Pickupy budú opäť v móde, automobilky z nich spravia imidžovky
Najväčšie Mini auto všetkých čias jazdí aj na elektrinu
Najpraktickejšie športové auto z Talianska a jeho nenápadné vylepšenie
Tento crossover s asymetrickým interiérom vyzerá ako zo sci-fi
Prichádzajú luxusné terénne kombíky
Krásny crossover kombinuje benzín a elektromotor, jazdí aj zadarmo

Komentáre