Technológie

Zbohom, skutočný život. Prichádza virtuálna realita novej generácie

"Virtuálna realita nie je iba technologický úlet, ale celkom seriózny biznis s edukačnými a hernými zariadeniami. Práve hranie hier však bude to, čo bude celý tento priemysel financovať. "

Erik Stríž, 16. marca 2015 14:00
Ovládač virtuálnej reality Virtuix Omni Foto: Virtuix
Virtuálna realita je fenomén so všetkým, čo k tomuto pojmu patrí. Má totiž potenciál zásadným spôsobom ovplyvniť moderný svet a spôsob, akým pristupujeme k zábave, vzdelávaniu a k práci. V porovnaní so zobrazením na plochom displeji je zdanlivý pocit trojrozmerného priestoru nielen oveľa atraktívnejší, ale umožňuje získavať aj lepší odhad vzdialenosti a veľkosti.

Rozdiel v takejto skúsenosti je prakticky rovnaký, ako keď na monitore počítača porovnávate dva objekty a keď tieto isté dva objekty máte možnosť porovnať naživo.

Skutočnosť, že virtuálna realita tento potenciál naozaj má, dosvedčuje aj zvýšená aktivita veľkých technologických spoločností. Firmy ako Samsung, HTC, Carl Zeiss, Facebook, Sony a mnohé ďalšie predstavujú vlastné riešenia virtuálnej reality, pričom už nejde iba o úlety pre úzku cieľovú skupinu technologických fanatikov.

Zeiss VR One Foto: Carl Zeiss

Dôležitý je obraz aj zvuk

Základom virtuánej reality je headset nasadený priamo na hlave, ktorý obsahuje displeje vytvárajúce 3D efekt a v niektorých prípadoch aj slúchadlá. Spojenie 3D obrazu a binaurálneho (nazývaného tiež holofonického alebo stereofonického) zvuku môže navodiť pocit, že ste sa ocitli v akomsi virtuálnom svete, ktorý v posledných rokoch významne naberá na kvalite. Táto jeho kvalita môže byť čoskoro na takej vysokej úrovni, že ani nerozoznáte, či sledujete dynamické zábery skutočného sveta alebo počítačom generované prostredie.

Dojem trojrozmerného prostredia, teda efekt hĺbky, je napriek zdanlivej komplikovanosti pomerne jednoduchý koncept. Na jeho tvorbu stačia dva displeje, pričom na každom z nich sa zobrazuje rovnaká scéna, avšak v jednom z displejov zobrazená s nepatrne rozdielnym uhlom pohľadu. Imitujú sa tak rozdielne pohľady našich dvoch očí. V mozgu sa potom tieto obrazy spoja dokopy a my “vidíme” trojrozmerný obraz.

So zvukom je to veľmi podobné, o dojem priestoru sa stará opäť iba náš mozog. Binaurálny zvuk je taký, ktorý okrem iného mení svoju intenzitu podľa toho, kde sa zdroj zvuku nachádza vzhľadom k polohe mikrofónov. Mikrofóny predstavujú naše uši a náš mozog veľmi dôsledne rozoznáva tieto zvuky. Pomocou algoritmu menom cetera je schopný presvedčiť nás, že sa zvuky nachádzajú v presnej polohe v priestore okolo nás.

Skvelou demonštráciou tohto efektu je napríklad video “Virtual Barbershop”, teda virtuálne holičstvo. K jeho počúvaniu potrebujete mať nasadené obyčajné slúchadlá a ilúzia je priam impozantná.



Na YouTube.com nájdete množstvo podobných videí, pričom niektoré z nich prekvapujú svojou kvalitou. Stačí vyhľadať výraz “binaural sounds” a ponoriť sa do 3D zvukov.

Ovládanie predmetov

Keď má mať virtuálna realita význam nielen na prehliadanie obsahu, ale aj na aktívnu prácu s ním, je nevyhnutné mať k dispozícii vhodné ovládače. Toto je momentálne najväčším problémom pre vývojárov a aj pre spoločnosti, ktoré sa aktívne činia v oblasti tvorby virtuálnej reality.

Základným prostriedkom k ovládaniu aktivity v hernom prostredí je klávesnica a myš alebo gamepad. Tieto ovládače sa dajú ovládať intuitívne a automatizovane, avšak stále nie sú celkom prirodzené. Pohyb myši stále nedokáže nahradiť pohyby ruky a už vonkoncom si nedokáže poradiť s rozdielnymi pohybmi oboch rúk.

S významnou inováciou ovládania prišla spoločnosť Sony ešte začiatkom minulého roka. Projekt Morpheus sa dočkal veľmi pozitívneho ohlasu verejnosti a vyslúžil si pozornosť aj tým, že súčasťou headsetu virtuálnej reality boli aj akési ovládače do dlaní. Využívajú podobný princíp ako ovládače na hernej konzole Nintendo Wii - majú v sebe zabudované snímače pohybu a zaznamenaný pohyb je prenášaný do virtuálneho herného prostredia. Stále je to však iba také provizórne riešenie.

Najvýznamnejší pokrok v ovládaní herného prostredia virtuálnej reality ešte minulý rok prišla spoločnosť SoftKinetic. Táto pre verejnosť neznáma značka sa špecializuje na softvér a rôzne priestorové snímače. Spojenie ich softvéru, 3D kamery značky Creative a headsetu virtuálnej reality Oculus priniesol nielen zaujímavý, ale najmä praktický spôsob ovládania - pohybom vlastných rúk.

3D kamera SoftKinetic sníma vaše ruky a prevádza ich do virtuálnej podoby, pričom sleduje nielen hrubé pohyby rúk, ale aj jemné pohyby prstov a dlaní. Prevod pohybu do virtuálneho sveta sa deje prakticky okamžite a bez registrovateľného oneskorenia, pričom tieto virtuálne ruky sa dokážu spojiť s prostredím. Môžete napríklad prenášať objekty alebo ich inak ovplyvňovať. Tento spôsob však nezohľadňuje potrebu pohybu vo virtuálnom prostredí.


Zbohom, skutočný život!

S najdômyselnejším konceptom pohybu vo virtuálnej realite zatiaľ prišla spoločnosť Virtuix s produktom Omni. Je to pomerne veľká platforma, do ktorej sa postavíte, pripútate s pomocou postrojov a vďaka špeciálnej podložke s klzkým povrchom môžete chodiť, bežať a skákať.

Spoločne s headsetom virtuálnej reality Oculus Rift je zážitok z hrania veľmi podobný našej každodennej skúsenosti, pretože na pohyb v hre sa nepoužíva žiadny ovládač, iba naše vlastné nohy.



Existuje však predpoklad, že tento spôsob ovládania virtuálnej reality nebude nikdy celkom rozšírený, pretože skutoční fanúšikovia počítačových hier nemajú radi pohyb. V prípade Virtuix Omni by museli herným svetom skutočne bežať a skutočne mieriť zbraňami.



Nielen zábava, ale aj vzdelávanie a práca


Vyššie uvádzané technológie virtuálnej reality nachádzali uplatnenie predovšetkým v hernom priemysle. Zábava je veľký biznis a práve ona je hnacím motorom vývoja technológií.

Netreba však zabúdať na to, že virtuálna realita má potenciál aj na využitie vo vzdelávaní a práci. Pre mladšie ročníky môže byť nepochybne atraktívnejšie učiť sa o významných lokalitách alebo pamiatkach tým spôsobom, že si ich môžu prezrieť z pohľadu návštevníka. Takisto simulátory jazdy na automobiloch v autoškolách by mohli takto získať celkom nový rozmer.

V otázke produktívneho využitia virtuálnej reality a prípadne aj ovládacej platformy Virtuix Omni sa môže tento koncept zapáčiť napríklad architektom a interiérovým dizajnérom. Tí by prostredníctvom technológie mohli klientom ukázať svoje návrhy v celkom novej jedinečnej forme a prípadne aj sami odhaľovať nedokonalosti vlastných projektov.



ODPORÚČAME AJ:
Virtuálna realita od výrobcu mikroskopov
Virtuálnu realitu môžete mať v mobile aj vy
Virtuálna realita z Japonska
Google Cardboard: Zalietajte si medzi budovami veľkomiest
Kariéra počítačových hráčov je o veľkých peniazoch

Komentáre