Biznis

Kariéra počítačových hráčov je o veľkých peniazoch

"Profesionálni hráči počítačových hier sú schopní zarobiť si vďaka svojej vášni desiatky tisíc dolárov. Ako je to možné?"

Erik Stríž, 23. augusta 2013 6:00
Kariéra počítačových hráčov je o veľkých peniazoch Foto: DOTA2
Keď sa deti hrajú na počítači, väčšinou si túto ich činnosť spájame s fyzickou pasivitou, opúšťaním reálneho sveta a s podporou budúcej neschopnosti zarobiť si peniaze. Sú však ľudia - a rozhodne medzi nich patria aj mladšie ročníky - ktorí dokážu takouto činnosťou prísť k obrovským peniazom.

Ilustračná fotografia Foto: 11 Bit

Šampionáty o milióny dolárov


V zahraničí sa organizujú šampionáty v hraní hier, ktorých dosah je celosvetový. Jedným z nich je aj DOTA 2 Gaming Championship, v ktorom proti sebe súperí celkovo 16 tímov hráčov. Počas až piatich dní sa hráči snažia postupne prebíjať cez súperov vlastnou schopnosťou logického uvažovania a manažovania stratégie virtuálneho sveta, pričom na konci tých úspešnejších čaká mimoriadna výhra - rozdelenie dovedna 2,8 milióna amerických dolárov. Takto sa z vášnivých hráčov stávajú boháči, ktorí si k svojim 16. narodeninám doprajú luxusné auto a nový počítač.

Táto realita sa veľmi nezhoduje s tou, ktorú vnímame my “nehráči”, teda “lamy”. Napriek tomu ju nemožno poprieť a je potrebné akceptovať, že aktívne hranie hier sa môže stať efektívnym spôsobom legálneho zárobku.

Ilustračná fotografia Foto: EA Games

Vlastný jazyk


V internetovom svete, ktorý je základom multiplayerových hier súčasnosti, je používaný slang, ktorý bežnému človeku veľa nehovorí. Počuli ste už niekedy frázy ako stun, hex, voodoo, disable, lane, neutrals, jungle, headshot, flash alebo ancient? Toto všetko patrí aj do slovníka slovenského gamblera, doslova preložiť komunikáciu tých zahraničných je pritom častokrát takmer nemožné.

Slang je slang, avšak hráči si v rámci uzavretých komunít a “gangov” zvyknú tvoriť aj vlastný jazyk, prostredníctvom ktorého sa vzájomne informujú o stave hry, o stratégii alebo potrebách. Je to potrebné vtedy, keď sa hrá o veľké peniaze. Počas podobných súťaží ide bokom aj morálka a snaha o nabúranie sa do komunikácie súperov nie je raritou.

Hráči - celebrity


Na Slovensku nie je fenomén popularity počítačových gamblerov až tak rozšírený, skôr sa iba formuje. Za posledný rok sa tento trend podarilo zachytiť istému slovenskému tínedžerovi, ktorí si hovorí GoGo a na YouTube zverejňuje videá. Je na nich samotný GoGo so slúchadlami na ušiach a jeho hráčske umenie, teda “gameplay”. Kombinácia dobrého hrania a vtipného komentovania zaradila tohto chlapca medzi TOP5 najvyhľadávanejších osobností slovenského internetu.

V zahraničí je tento trend značne rozšírenejší a hráči takto vďaka reklame zarábajú tisíce dolárov. Je lepšie nahrávať sa, sediac pri počítači a hrať hru, než chodiť na brigády. Význam týchto videoblogov je však aj iný, nemenej hodnotný. Diváci, budúci gambleri, sa takto učia novým stratégiam, trikom a spôsobom, ako v hre uspieť.

Ilustračná fotografia Foto: Sony

Veľký biznis okolo hráčov


Komunita profesionálnych hráčov je taká rozsiahla, že aj veľkým výrobcom elektroniky sa oplatí investovať milióny dolárov do vývoja a predaja špeciálneho príslušenstva. V predaji nájdeme množstvo špeciálne upravených klávesníc, myší, gamepadov a samozrejme aj výkonovo prispôsobených počítačov, ktoré ocení práve táto komunita. Z hráčskeho sveta sa tak stáva pomerne lukratívny biznis. Napríklad spoločnosť RAZOR sa venuje výhradne výrobe a predaju produktov pre hráčov. O spoločnostiach tvoriach hry ani nehovoriac, zisky takého Rockstar Games siahajú až do výšin miliónov dolárov.

Slovensko verzus svet


Aj na Slovensku sa organizujú šampionáty v hraní tímových alebo individuálne orientovaných hier, avšak s tými zahraničnými sa nemôžu porovnávať. Napriek tomu tvoria akýsi pomyslený schod k dosiahnutiu vyšších mét. U nás sa podobných súťažiach nevyhrávajú peniaze, ale skôr vecné ceny ako počítače, príslušenstvo alebo dokonca víťazné poháre a medaily.

Komentáre