Auto&Techno

Najekologickejší sedan je z Japonska, tvrdia Nemci

"Lexus GS 300h prekonal aj konkurenčné modely od BMW, Audi a Mercedesu. Podľa odbornej poroty v Nemecku ide o najlepšiu voľbu, ak vám záleží na životnom prostredí. "

Erik Stríž, 8. januára 2015 14:00
Lexus GS 300h Foto: Lexus


Výrobcovia moderných automobilov sa predbiehajú (a to doslovne) v tom, ktorý z nich ponúkne trhu štúdiu, prototyp alebo sériový model vozidla s čo najnižším vplyvom na životné prostredie. Možno sa dočkáme situácie, keď budú automobily nášmu prostrediu aj prospievať, zatiaľ však inžinieri a vedci pracujú na tom, aby mali aspoň čo možno najmenší negatívny efekt.

Ak by ste si chceli zadovážiť luxusný sedan strednej triedy a záleží vám na verejnej mienke i životnom prostredí, mali by ste zamerať pozornosť na sedan od japonského Lexusu. Ten patrí pod koncern Toyota, ktorá je najväčšou automobilkou na svete a veľmi aktívne sa venuje problematike hybridného pohonu.

Práve ten má zásluhu na tom, že model GS 300h získal titul „Auto Test Sieger in Grün“, teda niečo ako najlepšie zelené auto. Tento titul bol vozidlu udelený nemeckým prestížnym motoristickým magazínom „Auto Test“ a ústavom pre výskum trendov týkajúcich sa životného prostredia „Ökotrend“.

Lexus GS 300h Foto: Lexus

Japonsko je pre Nemcov reálna hrozba


Lexus GS 300h môže byť považovaný za japonskú alternatívu k nemeckým prémiovým sedanom BMW radu 5, Mercedes-Benz triedy E či Audi A6. Určite by sme však našli určité podobnosti aj s inými modelmi týchto značiek, niekedy je určenie presnej kategórie náročná úloha. V každom prípade je v záujme Lexusu ponúknuť trhu také vozidlo, ktoré má výborné jazdné vlastnosti, komfortný interiér a efektívne motory.

Model GS 300h, ktorý získal vyššie spomenuté ocenenie, je vybavený hybridným pohonným ústrojenstvom, ktoré výrobca nazval jednoducho Lexus Hybrid. Tento systém kombinuje silu a efektivitu spaľovacieho a elektrického motora. Zážihový motor pracuje v takzvanom Atkinsonovom cykle a spolu s elektromotorom vyvinie výkon na úrovni až 223 konských síl (164 kW).

Lexus GS 300h Foto: Lexus

Hodnotilo sa všetko, nielen spotreba a emisie


Čo je pre priaznivcov úsporných automobilov najdôležitejšie, nie je ani tak ich zaobstarávacia cena, ako skôr náklady na prevádzku. Lexus GS 300h spotrebuje v priemere iba 4,7 litrov na 100 kilometrov jazdy, čo je veľmi slušný údaj.

Nadobudnutie titulu najekologickejšieho prémiového sedanu strednej triedy GS 300h získal aj vďaka veľmi nízkym emisiám oxidu uhličitého, ktorý vzniká pri spaľovaní paliva (konkrétne 109 gramov na 100 km jazdy). Porota však hodnotila oveľa viac, zaujímavé je najmä zahrnutie všetkého, čo s automobilom závisí, od jeho výroby po prevádzku v celom jeho životnom cykle.

Lexus už nie je na ceste taký zjav, ako kedysi


Ešte donedávna bol dizajn vozidiel od Lexusu pre európanov priveľmi excentrický. Zdá sa, že zákazníci kupujúci si Mercedesy a BMW-čka si navykli na jemnejšie línie, akúsi naturálnosť tvarov a ostro rezané tvary im nie sú po chuti. Teraz sa však ukazuje, že ostrý dizajn nie je vôbec na zahodenie a využíva ho stále viac automobiliek. Veľmi typickým príkladom je taká Škodovka, ktorá z oblých línií presedlala na hrany.

Vzhľad modelu GS 300h, ako i GS 450h, ktorý dostal hybridný pohon ako prvý, je teraz prijateľnejší. Jeho doménou je hra na oveľa väčšie vozidlo, než akým v skutočnosti je. Naživo pôsobí mimoriadne robustne, napriek tomu sa na vozovke správa ako športovo ladený sedan pre mladšie ročníky.

ODPORÚČAME AJ:
Sci-fi motorka zo Slovinska budí celosvetový záujem
Lamborghini malo vlastné SUV už pred 25 rokmi: Rambo Lambo
Dali do auta 48-palcovú TV, aby sa v ňom lepšie pracovalo
Nezvyčajné bicykle do mesta zažívajú boom
Lamborghini venovalo výrobcovi pneumatík 690-koňový Aventador

Komentáre