Auto&Techno

Naozaj mladí potrebujú autá? Zdá sa, že nie všetci

"Najnovšia štúdia poukázala na to, že generácia Y nemá záujem o kúpu vlastného automobilu. Naopak, novšia generácia Z to vidí presne opačne. "

Erik Stríž, 18. marca 2016 14:00
Ilustračná fotografia Foto: Pixabay

XYZ

Generácia Y, generácia Z, X, Millennials, kto sa v tom má vyznať? Sú to označenia tej generácie, ktorá sa narodila alebo prežívala dospievanie v určitých rokoch. Napríklad Generácia Y sa volá aj Millennials a obsahuje ľudí, ktorí sú dnes dvadsiatnici a čerství tridsiatnici. Za zatiaľ najnovšiu generáciu sa považuje tá označená písmenom Z a jej typický predstaviteľ sa narodil okolo roku 2000. Najstaršia spomedzi tria XYZ je generácia X, ktorej zástupcovia majú už okolo päťdesiatky.

Mohlo by sa zdať, že medzi týmito dvomi generáciami nemôže byť veľký rozdiel, ale opak je pravdou. Deti dnes vyrastajú v celkom odlišnom prostredí ako ich rodičia, ktorí už patria do generácie Y. Ich život menia predovšetkým moderné technológie a internet, vďaka ktorým môžu byť neustále v kontakte s priateľmi, popri svojej “skutočnej” identite si budujú aj tú virtuálnu a dostupnosť informácií je pre nich samozrejmosťou.

Generačné rozdiely podmienené technológiami

Rozdiely v tejto generácii sa týkajú aj ich názoru na automobily a osobnú dopravu. Z výsledkov najnovšej štúdie spoločnosti Kelley Blue Book vyplýva, že generácia Y zvažuje kúpu vlastného automobilu menej často, ako nastupujúca generácia Z. Štúdia sa opiera o skutočnosť, že už aj predstavitelia generácie Z môžu nakupovať nové vozidlá (ak sa narodili pred rokom 1998, majú už vyše 18 rokov) a fakt, že tá s označením Y je viac ovplyvňovaná modernými formami dopravy.

V štúdii sa spomína veľký vplyv moderných taxislužieb, akými sú napríklad Uber, Hopin alebo Liftago, zdokonaľovanie mestskej hromadnej dopravy a veľký návrat k používaniu bicyklov v mestách. Ľudia, ktorí dnes majú okolo tridsať rokov, žijú v meste a prípadne nemajú deti, ani nemusia mať veľkú motiváciu zadovážiť si vlastný automobil, pretože by ich starostlivosť oň a s tým spojené finančné náklady skôr obťažovali.

Cieľom štúdie bolo posúdiť, či moderné taxislužby dostupné na dosah ruky vďaka mobilom môžu ohroziť predaje automobilov. Napriek tomu, že tieto služby skutočne majú širokú skupinu fanúšikov, priamy vplyv na predaj nových áut nemajú. Za oveľa väčšiu hrozbu štúdia považuje rozvíjajúci sa trh so zdieľaným jazdením. Môžete si ho predstaviť aj niečo ako autopožičovňu s premenlivým miestom vyzdvihnutia a odovzdania vozidla. Všetko sa rieši cez displej mobilného zariadenia a cenovo vychádza používanie podobných služieb veľmi výhodne.

Napríklad v Londýne takúto službu prevádzkuje značka BMW, ktorá sa tak snaží zaradiť elektromobil i3 do každodenného života vo veľkom meste.

Generácia súčasných dvadsiatnikov a tridsiatnikov zažila prudký rozvoj verejnej dopravy, čo ovplyvňuje ich záujem o kúpu vlastného vozidla. Foto: TASR/Milan Kapusta
Čísla v štúdii sú pritom nesmierne zaujímavé. Vraj aj 92 percent respondentov patriacich do generácie Z chce v budúcnosti kúpiť vlastné auto (opýtaní mali 12 až 17 rokov, takže svoje rozhodnutia možno ešte mnohí prehodnotia). Tvrdia, že pri budúcom výbere automobilu ich bude najviac zaujímať bezpečnosť, budú však hodnotiť aj značku. Ku podivu iba percento z opýtaných dôveruje elektrickej Tesle, väčšinou sa im pozdávajú Ford a Honda. S dôverou sa tiež pozerajú na samojazdiace automobily, ktoré by mohli byť o nejakých desať rokov každodennou realitou našich ciest.


Zdroj: Kelley Blue Book (1, 2)


ODPORÚČAME AJ:
Elektrický bicykel sa zloží za jedinú sekundu
Elektrický skúter do mesta vyzerá hrozne, ale bude lacný
Vodný skúter a cestná motorka v jednom
Nielen skútre, ale aj cestné motorky budú jazdiť na elektrinu
Hybrid motorky a bicykla bude jazdiť kopcovitým San Franciscom

Komentáre