Auto&Techno

Má iba tri kolesá, malú spotrebu a nízku cenu. Zmení tvár dopravy?

"Stojíme na okraji auto-revolúcie? Automobil s názvom Elio tlačí cenu čo najnižšie, prišiel pritom o peknú karosériu a aj o jedno koleso. Vraj to ale nie je problém. "

Erik Stríž, 23. januára 2015 10:00
Trojkolesové vozidlo Elio Foto: Elio Motors


Spoločnosť Elio Motors odprezentovala svoj revolučný komerčne predávaný automobil na veľtrhu elektroniky CES 2015. Vôbec platí, že tento kongres sa posledné roky stáva zaujímavým priestorom aj pre automobilky, medzi ktorými nechýbajú ani značky ako Mercedes-Benz či Audi. Popri nich vyzerá Elio Motors ako novorodeniatko, čo sa týka technickej vyspelosti, aj tak si však zaslúži pozornosť.

Automobil s rovnomenným názvom, ako je meno jeho tvorcu, je postavený na myšlienky čo najlepšej cenovej dostupnosti. Všetko úsilie výrobcu bolo vyvíjané s ohľadom na to, aby sa cena pre koncového zákazníka pohybovala v rozumných hodnotách, a zároveň aby sa jeho výroba oplatila. Vo výsledku výrobca svoje vozidlo propaguje ako koncovou cenou 6800 amerických dolárov, teda približne 5800 eur. Takáto cena za nové auto určite stojí za pozornosť, hoci obsahuje veľa “ale”.

Trojkolesové vozidlo Elio Foto: Elio Motors

Cena je veľmi nízka, ale do vozidla sa posadia iba dvaja ľudia vrátane vodiča. Zaujímavosťou je, že pasažier je posadený za vodičom a navyše v neveľkom kokpite. Tieto fakty napovedajú, že doménou automobilu Elio nebude komfort, ale skôr potreba prepraviť sa z bodu A do bodu B. Dokonca ani zastávka v podobe naloženia nákupu v prípade tohto vozidla nepripadá celkom do úvahy, pretože by ten nákup nebolo kam uložiť.

To, čo na vozidle zaujme väčšmi, je jeho náprava. Tá zadná obsahuje iba jedno koleso a dve predné sú vyslovene oddelené od samotného automobilu. Trojkolesové prevedenie nám, stredoeurópanom, môže pripomínať najmä automobil Velorex. Tento automobil určený spočiatku pre telesne postihnutých mal karosériu z koženky a plátna, avšak dvaja pasažieri vrátane vodiča sa doň posadili vedľa seba.

Trojkolesové vozidlo Elio Foto: Elio Motors

Interiér malého trojkolesového automobilu má potenciál zaujať. Dokonca môžeme bez problému tvrdiť, že je celkom pekný. Predovšetkým volant pôsobí moderne a kompaktne, na jeho ľavom ramene dokonca nachádzame funkčné tlačidlá. Napravo od volantu je umiestnený rozmerný stojan na tablet, ktorý má očividne za úlohu alternovať palubný počítač.

V interiéri nenachádzame tempomat, tlačidlá nastavenia režimu jazdy alebo podvozka. Jedine po stranách za volantom sú páky na zapínanie svetiel a stieračov. Nevedno, či je to zámer alebo nedokonalosť pôvodného protypu, že na oficiálnych fotografiách jeho predné okno nie je vybavené stieračom. Prototyp predstavený na veľtrhu CES 2015 už stieračmi vybavený bol.

Trojkolesové vozidlo Elio Foto: Elio Motors

Tri kolesá, malé rozmery a efektívny, no slabší motor - tieto tri faktory sa najviac podieľajú na nízkej obstarávacej cene vozidla. Síce toto futuristické čudo pri zrýchlení nezatlačí vodiča do sedadla a takisto na neho nezbalí kočky na ulici, bude sa môcť tešiť aspoň z veľmi nízkej spotreby iba 2,8 litrov na 100 kilometrov jazdy. V meste sa vraj spotreba zvyšuje na 4,8 litra, čo už tak fascinujúca hodnota nie je.

ODPORÚČAME AJ:
Luxusný pickup má osloviť deti 80. a 90. rokov
Pozrite sa, ako vyzerá ručná výroba auta za vyše 700-tisíc eur
V Amerike záleží na veľkosti aj výkone
Sci-fi motorka zo Slovinska budí celosvetový záujem
Lamborghini malo vlastné SUV už pred 25 rokmi: Rambo Lambo

Komentáre