Auto&Techno

Američania zvolávajú luxusné nemecké autá do servisov, uniká im palivo

"Najlepšie nemecké autá sa naprieč Spojenými štátmi a Kanadou zvolávajú do servisov, pretože z uniká palivo. Týka sa to aj takmer desaťročných luxusných modelov. "

Erik Stríž, 3. novembra 2016 12:00
BMW zvoláva svoje autá pre problémy s palivovým čerpadlom. Ilustračná fotografia Foto: BMW
Riadiť automobilku nie je nič jednoduché. Je to vysoká hra, v ktorej sa miešajú miliardy eur/dolárov/libier s emóciami, vedou, pokročilým inžinierstvom, marketingom, budúcnosťou i históriou. A jedna z vecí, ktorú žiadna automobilka rada nemá, je odhalenie technologického nedostatku v automobile, do ktorého sa už predtým investovala milióny eur. Keď sa na takýto nedostatok príde, je potrebné nájsť riešenie problému a spustiť zvolávaciu akciu, takzvaný “recall”. Investície do takejto akcie niekedy sa pohybujú až v miliardách.

Aktuálne sa v Spojených štátoch a v Kanade koná zvolávacia akcia na automobily značky BMW. Za určitých okolností z nich možno cítiť palivo až do interiéru, čo znamená, že uniká. Problém je v palivovom čerpadle, ktorého konektor sa v dôsledku intenzívneho prehrievania môže taviť a spôsobovať únik paliva.

Sprievodnými javmi tohto technického nedostatku môže byť eventuálne aj vypnutie motora, deaktivácia riadenia a aj bŕzd, avšak v praxi takýto problém zaznamenaný nebol. Nikto nebol pre túto poruchu usmrtený a ani zranený.

Problém s palivovým čerpadlom majú automobily radov 5, 6, X5 a X6 z rokov 2007 až 2012.

Ilustračná fotografia (na fotografii je palubný počítač z BMW radu 5 2017) Foto: BMW

Nie je to škandál, iba záručná a pozáručná starostlivosť

Zvolávacie akcie nie sú vôbec ojedinelé a opravuje sa prakticky všetko - od zle vybuchujúcich airbagov, cez chybnú elektroniku, až po problémy s motormi. Tento rok ste sa mohli dočítať o väčších zvolávacích akciách spoločností Volkswagen, General Motors, Subaru, Honda či Toyota. Za vôbec najrozsiahlejšiu zvolávaciu akciu sa považuje tá, v ktorej sa odstraňovali problémy airbagov značky Takata, v Spojených štátoch sa dotkla až 34 miliónov vozidiel rôznych značiek. 6,39 milióna áut v roku 2014 zvolávala aj Toyota pre problémy s riadením.

Tento rok zasa začal svoje automobily zvolávať aj Volkswagen, ktorý sa snaží riešiť dôsledky svojej kauzy Dieselgate s naftovými motormi. Zvoláva až 11 miliónov áut, avšak aktuálne sa hovorí, že zatiaľ stihol opraviť iba desať percent z nich.

Zrejme najmenšia zvolávacia akcia vôbec bola tiež od BMW, týkala sa iba jediného automobilu BMW X3 xDrive28i (model 2017), ktorý mohol mať za určitých okolností problém s ESP. Jednovozidlové zvolávačky sú typické skôr pre automobilky, ktoré vyrábajú lukratívne modely v limitovaných množstvách, napríklad také Pagani.

Zúčastňovať sa zvolávacích akcií je mimoriadne dôležité. Servisný úkon majiteľa automobilu nestojí žiadne peniaze, musí sa so svojím vozidlom iba dostaviť do svojho servisu v dohodnutom čase.

Koľko času automobil strávi v oprave, je veľmi závislé na dôvode zvolávacej akcie. Ak je potrebné riešiť iba problém s chybným softvérom, jeho prepálenie môže byť záležitosťou niekoľkých minút. Ak je problém v mechanike auta, napríklad v airbagoch, pedáloch alebo v palivovom čerpadle, môže trvať úkon aj hodiny.



Zdroje: TASR, National Highway Traffic Safety Administration



ODPORÚČAME AJ:
Prvé SUV zo Španielska dostalo nemecké akcenty a prekvapivo nízku cenu
Dajú sa pomocou tereňákov búrať domy? Američania tvrdia, že áno
Taliani a ich pokus napodobniť americký džíp
Pick-up s úchvatným dizajnom odvezie osem ľudí aj s jachtou
Návod: Ako zničiť luxusné SUV? Hlavne sa nenechať odradiť múrom

Komentáre