Autá

Prvé SUV zo Španielska dostalo nemecké akcenty a prekvapivo nízku cenu

"Je to vôbec prvé SUV, ktoré vyrobili v španielskej automobilke. Využíva techniku z Nemecka, vie jazdiť aj autonómne a má našliapnuté stať sa veľkým hitom. "

Erik Stríž, 4. augusta 2016 8:00
Seat Ateca (2017) Foto: Seat
Seat Ateca je pozitívnym prekvapením pre každého, kto od španielskej automobilky očakával jej prvé SUV. Vydarilo sa a dá sa kúpiť za cenu, ktorá vyzerá skoro ako vtip - v dobrom zmysle slova. Za príplatky sa dajú k SUV-čku doplniť aj rôzne asistenčné technológie, ktoré sú typické skôr pre prémiové automobily, medzi inými aj automatizovaný parkovací asistent, LED svetlomety a schopnosť jazdiť do rýchlosti 50 km/h autonómne. Keď sa k tomuto pridajú dôrazné črty prednej masky a praktický charakter karosérie, vychádza nám, že Ateca je skoro dokonalé auto.

Aj výrobca tvrdí, že je jeho technológia dokonalá. Konkrétne týmto prívlastkom označuje schopnosť automobilu jazdiť v dopravnej zápche autonómne, čím odbremeňuje vodiča od potreby neustáleho sledovania vozidla pred ním a nepravidelného zrýchľovania a brzdenia. Automatika spraví všetko sama a hoci ju Seat označuje ako autonómnu jazdu, dobre vieme, že je to v prvom rade technológia adaptívneho tempomatu. Za tieto technológie bude potrebné si priplatiť a nevyhnutnosťou bude, aby bolo vozidlo najprv vybavené automatickou prevodovkou DSG.

Seat Ateca (2017) Foto: Seat

Španielsky dizajn s nemeckým dôrazom na detail

Hádam nám to nikto nebude mať za zlé, že sa nám dizajny aktuálnej modelovej palety od Seatu veľmi páčia. Kĺbia v sebe moderné a konzervatívne zároveň, ich vzhľad je dostatočne suverénny a vyladený, na ceste sú jednoznačne identifikovateľné aj napriek tomu, že využívajú niektoré prvky koncernového dizajnu od Volkwagenu.

Veľkosťou by sme mohli Atecu porovnávať s Nissanom Qashqai, Hyundai Tucson, BMW X3, Kia Sportage a aj so “súrodencom” Volkwagen Tiguan. Postavená je na modulárnej platforme MQB, ktorej uvedenie bolo pre koncern Volkswagen veľmi dobrým krokom. Na tejto platforme totiž postavil hneď niekoľko výborných automobilov, medzi inými aj nám dobre známu Škoda Octavia a vyššie spomenutý VW Tiguan, ktorý by mohla dokonca mierne ohroziť.

Seat Ateca (2017) Foto: Seat
Očakávame teda, že sa bude SUV-čko správať po vzore nového Tiguanu kultivovane a dynamicky, že bude pevne držať v zákrutách a poskytne aj vysokú mieru komfortu. Tieto dve vozidlá zdieľajú hneď niekoľko podobností a snáď najvýraznejšie z nich nachádzame v interiéri. Rozloženie ovládacích prvkov je skoro rovnaké, dokonca aj stredová konzola je v oboch výraznejšie naklonená na vodiča.

Seat Ateca (2017) Foto: Seat

Motory pod prednou kapotou

Každého motoristu nepochybne najviac zaujíma ponuka motorov, ktoré sa objavia v ponuke predajcov. Základom bude trojvalcový benzínový motor so zdvihovým objemom iba jeden liter. Zdá sa vám, že to poddimenzovaná pohonná jednotka? Spočiatku sa to zdalo aj nám, avšak naša praktická skúsenosť s podobnými motormi je pomerne dobrá a nepochybujeme o tom, že litrový motor dokáže zabezpečiť spoľahlivý pohon aj pre SUV-čko.

Najslabší naftový variant obsiahne 1,6-litrový TDI a bude drahší o dva a pol tisíca eur. Dostupné budú aj motorické varianty 1,4 STI a 2,0 TDI (150 koní) s pohonom všetkých kolies a 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou.

Na záver ešte zopár zaujímavých čisel a faktov:
• batožinový priestor má objem 510 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1640 litrov;
• disky kolies môžu mať priemer 17 až 19 palcov;
• cena za základ začína pod 17-tisíc eur;
• cena za najvyššiu výbavu presiahne 31-tisíc eur;
• Seat ponúka aj 360-stupňovú parkovaciu kameru a funkciu Top View;
• otváranie zadných dverí môže byť aj senzorické;
• s výbavou Full Link je možné auto spojiť s telefónom a tabletom;
• je možné priplatiť si aj za indukčné nabíjanie telefónu.


ODPORÚČAME AJ:
Kto prevezme zodpovednosť za správanie samojazdiacich áut?
Samojazdiace autá v Číne a elektrická formula bez pilota
Mestská hromadná doprava budúcnosti nebude obmedzovať osobné autá
Tesla predstavila nový elektromobil Model 3 určený pre masový trh
Ako budú vyzerať autá za sto rokov? Možno aj takto
Kľúč k autu bude čoskoro minulosťou, Švédi odomykajú autá mobilmi

Komentáre