Autá
Elektromobil budúcnosti alebo prehnané ambície?
Erik Stríž, 4. apríla 2016 13:00
V každom prípade, nový Model 3 od značky Tesla je najlacnejším elektromobilom od výrobcu, má skvelé výsledky v testoch bezpečnosti (v Spojených štátoch vo všetkých kategóriách získal 5 hviezdičiek) a výlučne elektrický pohon. Automobil je postavený na platforme, ktorú Tesla vyvinula špeciálne pre neho a hoci zdieľa technológie i patenty s väčšími automobilmi Model S a Model X, má byť od nich výrazne odlišný.

Keby sme chceli Model 3 zaradiť podľa typu karosérie, mohli by sme mať problém - často sa označuje ako sedan, ale skôr by sme ho mohli považovať za liftback (dvere kufra majú pánty až uprostred strechy). Ale určite by sme mohli súhlasiť aj s ľuďmi, ktorí v Modeli 3 vidia aj akýsi čudný hatchback, sportback alebo päťdverové kupé.

Elektrický pohon všetkých štyroch kolies
Tesla Model 3 využíva vlastný podvozok, avšak koncepčne sa podobá na Model S a Model X. Jeden elektrický motor je namontovaný na prednej náprave a ten druhý (zjavne silnejší) na tej zadnej. Výrobca ešte neupresňuje, aký je výkon týchto elektromotorov a dokonca ani to, akou batériou sú napájané.Vlastne je takmer nepochopiteľné, že sa k dnešnému dňu našlo viac ako 130-tisíc ľudí, ktorí si toto vozidlo už predobjednali a zaplatili zaň zálohu vo výške tisíc amerických dolárov. Jednoduchou matematikou sa dopracujeme k výsledku, že automobilka Tesla na tomto automobile zarobila viac ako 130 miliónov amerických dolárov, a to ešte ani neupresnila jeho technické vlastnosti.
Vyzerá to tak, že práve Model 3 by mohol byť ten automobil, ktorý vytiahne Teslu z pretrvávajúcej finančnej straty…

Interiér ako z vesmírnej lode
Tesla Model 3 prichádza s interiérom, ktorý aj na dnešnú dobu pôsobí futuristicky. Zdá sa, že celkom vynecháva mechanické ovládače, tlačidlá a otočné voliče, nahradzuje ich veľkým 11-palcovým dotykovým tabletom. Ešte zaujímavejšie znie skutočnosť, že na oficiálnej prezentácii Modelu 3 sa automobil predviedol bez tachometra pred volantom. Vyzeralo to tak, akoby naň dizajnéri celkom zabudli, pretože aktuálna rýchlosť sa nezobrazovala ani na veľkom dotykovom displeji. Je možné, že tento podstatný detail dizajnéri zakomponovali do head-up displeja alebo do inej, možno revolučnej, formy.Volant nebol vybavený žiadnymi funkčnými tlačidlami, čo tiež považujeme za neštandard, veď aj Model S ich má. Vyslovujeme teda predpoklad, že interiér sa ešte bude v Modeli 3 vyvíjať.
Interiér odvezie päť ľudí, ktorí by nemali mať žiadny problém s pohodlím. Výrobca ale opäť neupresňuje detaily, teda napríklad šírku sedadiel, výšku stropu vzadu alebo hocičo iné.

Výroba sa spustí budúci rok
Tesla Model 3 sa začne vyrábať až v priebehu roka 2017 a v tom istom roku by sa mal dostať aj k prvým zákazníkom. Americká automobilka tvrdí, že nový model elektromobilu jej pomôže naplniť výrobné kapacity na 500-tisíc kusov automobilov ročne, čo by znamenalo, že všetkých 130-tisíc predobjednaných automobilov by mohlo byť doručených v priebehu nasledujúcich dvoch rokov.Odborná verejnosť však upozorňuje, že Model 3 bude pravdepodobne nedostatkovým tovarom. Vraj sa k nemu širšia verejnosť dostane najskôr v roku 2019, kedy by sa mali doručiť posledné predobjednané kusy.
Cena automobilu Tesla Model 3 je stanovená na 35-tisíc amerických dolárov, k tomu je však potrebné pripočítať si rôzne poplatky a prípadne doplnkovú výbavu. Samotná Tesla upozorňuje, že s lepšou 80 kWh batériou bude stáť Model 3 až 60-tisíc dolárov, čo už nie je tak pôsobivé.
Zdroj: Tesla Model 3
ODPORÚČAME AJ:
Ferrari šokuje: Monoposty F1 sa zmenia
Ako budú vyzerať autá za sto rokov? Možno aj takto
Kľúč k autu bude čoskoro minulosťou, Švédi odomykajú autá mobilmi
Pokrok nezastavíš: Aj ikonické Porsche 911 pôjde na baterky
Zarooq Sand Racer, elektrické auto stvorené do púšte