Autá

Nové kupé má dizajn ako cez kopirák, bude vedieť jazdiť takmer samo

"Mercedes-Benz E Coupe (2017) je najnovším modelom nemeckej automobilky, ktorá takto efektne rozšírila už aj tak početnú rodinu triedy E. "

Erik Stríž, 19. decembra 2016 10:00
Mercedes-Benz E Coupe (2017) Foto: Mercedes-Benz
Automobily typu kupé sú stále viac sexi a zdá sa, že ich transformácia aj do sveta SUV bola správnym krokom aj pre Mercedes. Najnovšie kupé však bude nízke, dlhé a široké, zaradí sa medzi špičkové modely triedy E a bude oslovovať všetkých tých boháčov, ktorým sa zdá C kupé malé a S kupé priveľké.

Mercedes-Benz E Coupe (2017) Foto: Mercedes-Benz

Opäť matrioškový dizajn

Mercedes-Benz triedy E vo verzii kupé nie je absolútnou novinkou na trhu, aj posledné dve generácie modelu sa dočkali tejto úpravy a hoci ich na cestách nevidíme tak často, ako základný sedan alebo veľké kombi, má svojich verných priaznivcov. Úplne nová trieda E je na svete už nejaký ten týždeň a nastavila latku techniky a dizajnu veľmi vysoko. Od kupé sa preto čakalo ešte viac.

Éčkové kupé je veľké, široké, dlhé, je nositeľom typického mercedesáckeho dizajnu. Vpredu sa stretávame s jednoznačne identifikovateľnými svetlometmi a rozmernou maskou chladiča. Nemožno poprieť, že sa novinka nápadne podobá na modely kupé tried C a S. Zaraďuje sa priamo medzi ne a výrobca tak napĺňa svoju aktuálnu matrioškovú dizajnovú stratégiu. Netrénovaný pozorovateľ na prvý pohľad ani nerozpozná, či sa pozerá na automobil rady C, E alebo S.

Zadné partie automobilu sú taktiež nápadne tomu, čo nachádzame v iných modeloch od rovnakého výrobcu. Kĺbi sa tu snáď všetko dokopy: estetika, klasika, moderna, konzervatívnosť, dynamika a v priamom porovnaní s inými modelmi aj… nuda. Skutočne, E kupé sa totiž natoľko podobá na svojich väčších a menších súrodencov, že dizajn už ani neprekvapuje. Samozrejme, jedna vec je pozerať sa na fotografia, iná je mať automobily vedľa seba a sledovať reálne proporcie.

Mercedes-Benz E Coupe (2017) Foto: Mercedes-Benz

Interiér pre štyroch s dvomi dverami

Interiér by mal byť demonštráciou kvalitných materiálov, ergonomického rozloženia ovládacích prvkov a modernej techniky. V príplatkovej verzii je pred volantom veľký širokouhlý displej siahajúci od ľavého okraja prístrojovej dosky až po stredovú konzolu.

Masívny stredový tunel je pre triedu E typický a aj vo verzii kupé predstavuje priestor pre umiestnenie lakťovej opierky, odkladacích priestorov a ovládacej konzoly klimatizácie a multimediálneho rozhrania. Páka automatickej prevodovky sa nachádza napravo za volantom na dosah prstov pravej ruky.

Mercedes-Benz E Coupe (2017) Foto: Mercedes-Benz
Pútavým dizajnovým prvkom sú prieduchy klimatizácie so vzhľadom imitujúcim turbínu.

Interiér vzadu neponúka viac priestoru, ako vo variante sedan, avšak na prvý pohľad nevyzerá vôbec stiesnene. V porovnaní s inými verziami triedy E je v kupé priestor iba pre dvoch zadných pasažierov, medzi dvomi sedadlami sa nachádza odkladací priestor na fľaše a plechovky.

Mercedes-Benz E Coupe (2017) Foto: Mercedes-Benz

Budúcnosť počíta aj s kabrioletom a paketmi AMG

Spočiatku sa bude novinka predávať v štyroch motorických verziách, troch benzínových a jednej naftovej. Všetky bude spájať automatická 9-stupňová prevodovka 9G-Tronic a najvyššia benzínová verzia bude mať v základnom balíčku aj pohon 4Matic.

Verzie sa budú označovať ako E220d, E200, E300 a E400, budú ponúkať výkony od 184 do 333 konských síl.

V priebehu roku 2017 by sa mala v showroomoch objaviť aj špičková verzia Mercedes-AMG E 43 Coupé zameraná na výkon a kuloárne sa špekuluje aj o vrcholovom variante AMG E 63. Ten v predchádzajúcej verzii chýbal aj napriek tomu, že dopyt by po ňom nepochybne bol.

Rovnako sa hovorí a píše aj o tom, že v blízkej dobe Mercedes predstaví verziu športovej éčky so skladacou strechou.

Mercedes-Benz E Coupe (2017) Foto: Mercedes-Benz

Takmer autonómne riadenie

Dnes sa veľmi často píše o tom, ako vedia moderné automobily nahradiť vodiča v dopravnej zápche alebo počas jazdy na diaľnici. Robia to zvukovým a vizuálnym upozorňovaním na rizikové situácie, prípadne samočinnou akciou, napríklad núdzovým brzdením. Keď sa spoja funkcie udržiavania v jazdnom pruhu, adaptívneho tempomatu a automatického núdzového brzdenia, môžeme to považovať za dobrý základ pre čiastočne autonómnu jazdu.

Nové kupé disponuje funkciou Drive Pilot, ktoré dokáže do určitej miery kompenzovať nepozornosť vodiča a samočinne núdzovo brzdiť. Vozidlo sa tiež dá ovládať na diaľku pomocou mobilného telefónu, cez internet ho uzamknúť, lokalizovať podľa GPS údajov alebo spustiť vyhrievanie interiéru.

Autonómna jazda ešte nie je natoľko overená a spoľahlivá, aby ju automobilky integrovali do svojich vozidiel všade na svete, to sa dá iba niekde v USA, kde sú naozaj kvalitné cesty a dobrá mestská infraštruktúra. V obmedzenom režime sa ale niektoré technológie dajú preniesť aj do Európy a dokonca aj na Slovensko, kde často na cestách nie sú ani len vodorovné značenia.



ODPORÚČAME AJ:
Kto prevezme zodpovednosť za správanie samojazdiacich áut?
Samojazdiace autá v Číne a elektrická formula bez pilota
Mestská hromadná doprava budúcnosti nebude obmedzovať osobné autá
Tesla predstavila nový elektromobil Model 3 určený pre masový trh
Ako budú vyzerať autá za sto rokov? Možno aj takto
Kľúč k autu bude čoskoro minulosťou, Švédi odomykajú autá mobilmi

Komentáre