Autá
Isetta: Zabudnuté povojnové auto so spotrebou iba tri litre
Erik Stríž, 8. mája 2015 11:00BMW Isetta (1955) Foto: Wikimedia Commons
8. máj 1945 je pre moderný svet mimoriadne významný dátum. Nie je dobré však padnúť do ilúzie, že hneď po skončení vojny bol svet krajším miestom, v skutočnosti ňou boli negatívne ovplyvnené celé generácie. Nie nadarmo sa tá povojnová dočkala označenia za stratenú a naša časť Európy to nemala ideálne ešte ani 40 rokov po skončení vojny. Automobilový priemysel tiež utrpel a mnohé európske značky počas relatívne krátkeho obdobia zanikli alebo pozastavili výrobu. Ich výrobné kapacity boli využívané buď na výrobu pre armádu alebo sa zavreli úplne. Napriek tomu nejedna značka dokázala toto obdobie prekonať a funguje dodnes.
V roku 1945 svet získal príležitosť budovať sa znova a týkalo sa to aj automobilizmu. Hneď v tomto roku nevzniklo veľa nových vozidiel, napočítame ich na prstoch dvoch rúk - z dostupných informácií vieme iba o ôsmich: Armstrong Siddeley Lancaster, Dodge Power Wagon, Humber Hawk, M.R., Malaxa, Riley RMA, NSB Class 66 a Class 88.
Skrátka, po vojne ešte chvíľu trvalo, kým sa firmy znova preorientovali na civilnú výrobu a zabezpečili komerčný predaj. A aj keď aj nejaké to auto vyrobili, dopyt po nových vozidlách nebol podľa ich predstáv.
BMW Isetta (1955) Foto: Wikimedia Commons
Príchod kompaktných automobilov
Ľudia začali preferovať menšie automobily, ktorých lídrom sa v 50. rokoch stali Lloyd 300 a ikonická (ale takmer zabudnutá) Isetta. Tej sa predalo vyše 160-tisíc kusov, čo bol na tie časy ohromný predajný výsledokIsetta bolo malé vozidlo, ktoré sa v prvej polovici 50. rokov dočkalo veľmi pozitívnej reakcie verejnosti. Pôvodne bolo vyrábané v Taliansku pod značkou Iso, ale dopyt po ňom bol taký veľký, že ho iné automobilky predávali pod rôznymi značkami v Nemecku, Veľkej Británii, Francúzsku, Belgicku, Španielsku a dokonca aj v Brazílii. Isetta tak patrila aj pod BMW, VELAM a Romi.
ISO Isetta (1953) Foto: Wikimedia Commons
Inovácie pod nemeckou taktovkou
V roku 1955 si značku Isetta osvojilo aj nemecké BMW a zabezpečilo mu primát prvého sériovo vyrábaného vozidla so spotrebou iba tri litre paliva na 100 kilometrov jazdy. Nízka spotreba bola dôsledkom nízkeho výkonu jediného valca.Výkon motora z motorky bol navýšený z necelých 10 konských síl na 13. Manuálna prevodovka mala štyri rýchlostné stupne a spiatočku, maximálna rýchlosť tohto kompaktného čuda bola 85 km/h, čo bolo o 10 km/h viac ako pôvodná talianska verzia.
Komicky môže vyznieť, že v roku 1956 BMW uviedlo do svojej ponuku aj model Isetta Moto Coupe DeLuxe, ktorý sa pýšil sťahovacími bočnými oknami.
Dobová reklama na BMW Isetta. Zdroj: youtube.com
Dvere namiesto kapoty a zúžená zadná náprava
Typickým poznávacím znakom vozidiel Isetta je ich vajcovitý tvar a jediné dvere zakomponované do prednej kapoty - teda ak vôbec môžeme v tomto prípade hovoriť o kapote.Volant bol namontovaný k podlahe a pri nastupovaní do vozidla zavadzal, rovnako zavadiť o pedále nebolo práve najťažšie. Skromné rozmery interiéru boli určené pre vodiča a jeho osobnú batožinu, ale pri troche snahy sa na predné sedadlo mohol posadiť aj nižší spolujazdec.
Okrem ikonického vajcovitého tvaru bola Isetta typická aj nezvyčajne navrhnutými nápravami. Predávala sa v trojkolesovej verzii, potom v štvorkolesovej s výrazne kratšou zadnou nápravou a napokon sa dočkala aj štandardného 4-kolesového vyhotovenia.
S rastúcim dopytom po nových autách sa BMW rozhodlo, že malú Isettu prestavia a dopraje jej o niečo viac priestoru. Zadné kolesá v novom modeli Isetta 600 neboli tak blízko k sebe, okrem hlavných predných dverí boli na vozidle aj ďalšie zadné a celkovo bolo možné v aute odviezť okrem vodiča ďalších troch ľudí.
BMW Isetta (1955) Foto: Wikimedia Commons
Isetta pre dnešný svet je i-Road
Pri pohľade na jednoduchosť, nízku nákladovosť a zrejme aj dobrú cenovú dostupnosť modelu Isetta sa možno pýtate, prečo aj dnes nemáme na cestách takéto vozidlá. Dôvodom je v prvom rade bezpečnosť. V 50. rokoch minulého storočia sa síce už doprava zhusťovala, ale ani zďaleka nedosahovala dnešnej úrovne. Dnes po cestách jazdia malé i veľké autá vysokými rýchlosťami a prípadná zrážka s ľahkou Isettou by mohla byť pre jej pasažierov fatálna.Áno, také motorky nie sú pred kolíziou chránené vôbec, ale ich dynamiku nie je možné porovnávať s malým autom. Navyše, motorkári povinne nosia helmy a iné bezpečnostné prvky a pri havárii neostávajú nikde uviaznutí.
S víziou oživenia superkompaktných mestských vozidiel už dávnejšie prišla Toyota s konceptom i-Road, o ktorom sme písali v článku Do veľkomesta stačia tri kolesá, päť konských síl a elektrina. Dokonca už prebehlo aj testovanie prototypov v reálnej mestskej premávke, o spustení predaja však zatiaľ reč nebola.
Zdroj: Wikipedia.org
ODPORÚČAME AJ:
Do veľkomesta stačia tri kolesá, päť konských síl a elektrina
Vráti sa škodovka k pick-upu? Fabia pick-up koluje internetom
Kandidát na titul najpraktickejšieho elektrického auta
Elektromotor s prevodovkou? Elektrický Beetle tak zlepšuje dojazd
Apple vyvíja nový elektromobil, ktorý by mal byť na trhu do roku 2020