Autá

Kandidát na titul najpraktickejšieho elektrického auta

"EV znamená electric vehicle, teda elektrické vozidlo. Kia Soul s týmto prívlastkom prezvala do dobré z pôvodného modelu a pripravila ho na budúcnosť automobilovej dopravy. "

Erik Stríž, 4. mája 2015 12:00
Kia Soul EV (2015) Foto: Kia
Kia Soul je automobil, na ktorý sa môžeme pozerať hneď z viacerých uhlov pohľadu a každý má na neho iný názor. Hranatá karoséria je dôvodom, prečo si ľudia toto vozidlo nevyberú za svoje, ale široká paleta personalizácie dáva priestor na vyjadrenie vlastného štýlu. Kia Soul sa stala vozidlom vhodným najmä pre mladšie ročníky, ktoré chcú na ulici pútať pozornosť a zároveň mať v aute dostatok priestoru aj na dovolenkovú batožinu.

Vďaka tomu môže byť kandidátom na titul najpraktickejšieho elektrického auta.

Kia Soul EV (2015) Foto: Kia

Dizajn upozorňuje na vyspelosť

Vzhľad elektrickej verzie Soulu upozorňuje už na prvý pohľad, že nejde o hocijaké vozidlo. Nemáme pritom na mysli dizajn karosérie, ktorý ostal prakticky totožný so spaľovacími verziami, ale prednú masku. Až nápadne na nej chýba gril chladiča. Pri ostatných elektromobiloch si tento detail zvyčajne veľmi nevšímame, pretože ich vzhľad je prispôsobený technickým požiadavkám elektrického pohonu.

Tento Soul je ale iba upravenou verziou modelu so spaľovacím motorom, ktorý masku chladiča potrebuje priam nevyhnutne. V prípade elektrickej verzie EV je táto plocha iba prekrytá, pod vekom sa potom nachádza port pre pripojenie nabíjacieho portu.

Okrem toho elektrický Soul poukazuje na svoju technologickú vyspelosť aj kontrastným modrým zafarbením niektorých detailov, na vozidle sa asi v každej farebnej úprave nachádzajú modré prvky. Modrá v nás má evokovať elektrinu.

Kia Soul EV (2015) Foto: Kia

Interiér osloví až na druhýkrát

Pri kúpe nového vozidla zvyčajne rozhoduje jeho vonkajší vzhľad a finančné možnosti zákazníka, avšak zdá sa, že posledné roky je pre ľudí veľmi dôležitým faktorom aj dizajn interiéru. Automobilky to vedia a snažia sa do svojich modelov dávať také materiály a farebné kombinácie, aby sa zavďačili aj náročnejším zákazníkom. V širokom spektre rôznych interiérov sa však môže ten z Kia Soul EV stratiť.

Na prvý pohľad sa interiér nejaví ako prémiový alebo veľmi dômyselný. Vyzerá skôr ako nutný štandard, v ktorom nie je problém nájsť lacnejšie a menej trvácne materiály.

Druhý pohľad ale množstvo z prvotných negatívnym dojmov zanecháva v úzadí. Priama skúsenosť s interiérom v Soule nie je vôbec zlá, ale práve naopak. Interiér má veľkorysé rozmery, je vzdušný a prehľadný. Plastové plochy sú príjemné na dotyk a zdanlivo odolajú aj menej šetrnému zaobchádzaniu.

Kúrenie mohlo skrátiť dojazd, bolo ho treba prepracovať

Automobilka na svojich webstránkach uvádza zaujímavé zistenie, že počas prvých testov elektrického pohonu klesal dojazd až o 50 percent kvôli klimatizácii. Skrátka, jej spotreba bola na akumulátor tak náročná, až značne ukrajovala z jeho kapacity.

Tento problém automobilka vyriešila vyššou energetickou efektivitou celého vozidla, konštruktéri vyvinuli štyri nové technológie pre systém HVAC. Konkrétne ide o nové vysoko účinné tepelné čerpadlo, inteligentné riadenie prívodu vzduchu, individuálne vetranie (iba pri vodičovi) a plánované vetranie.

“Kia Soul EV je okrem toho vybavená novým inteligentným systémom riadenia prívodu vzduchu, ktorý v spolupráci s tepelným čerpadlom monitoruje a reguluje množstvo privádzaného a odvádzaného vzduchu, rovnako ako aj úroveň vlhkosti v kabíne.” uvádza automobilka vo svojej tlačovej správe z minulého roka.

Kia Soul EV (2015) Foto: Kia

Akumulátor s najvyššou hustotou energie vo svojej triede

Model Kia Soul EV poháňa 81,4 kW elektromotor schopný vyvinúť krútiaci moment až 285 Nm. Lítiovo-iónový polymérový akumulátor má kapacitou 27 kWh a môže sa pochváliť najvyššou hustotou skladovanej energie vo svojej triede.

Z nuly na 100 km/h dokáže vozidlo zrýchliť za 12 sekúnd a dosahuje maximálnu rýchlosť 145 km/h. Maximálny dojazd elektromobilu Soul EV je veľmi uspokojivých 200 kilometrov, avšak v praxi sa táto vzdialenosť pokojne skráti aj na polovicu. Aj je to však veľmi dobré číslo.

V závislosti od použitej nabíjačky trvá nabíjací cyklus od 5 do 24 hodín. Pomocou nabíjačky s výkonom 100 kW je možné dosiahnuť 80 percent nabitia už za 25 minút.

Kia Soul EV (2015) Foto: Kia

Nižšie ťažisko pre stabilnejšiu jazdu

Inovácie sa udiali nielen v technológii pohonu, ale v otázke samotnej jazdy. Elektrický Soul má vďaka akumulátorom umiestneným pod sedadlami nízko položené ťažisko, v porovnaní s klasickým modelom má ľahšie a o 15 percent tuhšie kolesá. Pneumatiky majú mimoriadne nízky valivý odpor a samotný motor podľa slov automobilky “bzučí” tichšie ako konkurencia. Do interiéru preniká iba málo zvukov z okolia a navyše obsahuje veľmi účinné tlmenie vibrácií.

Z elektrickej Kia Soul sa stáva vozidlo vhodné do mestského prostredia, pričom sa vďaka veľkorysým rozmerom batožinového priestoru a interiéru stáva jedným z najpraktickejších elektromobilov na trhu.
Zdroj: tlačová správa spoločnosti KIA Motors


ODPORÚČAME AJ:
Nové koncepty áut vyzerajú ako zo sci-fi, sú čoraz odvážnejšie
Krajší Passat s elektrickým pohonom, to je nové C Coupé
Do veľkomesta stačia tri kolesá, päť konských síl a elektrina
Elektromotor s prevodovkou? Elektrický Beetle tak zlepšuje dojazd
Nový veľký Mercedes sa dočká aj hybridného pohonu

Komentáre