Autá

Kto prevezme zodpovednosť za správanie samojazdiacich áut?

"Stále stojíme iba na prahu doby samojazdiacich áut. Najprv je potrebné zodpovedať niekoľko mimoriadne dôležitých otázok o bezpečnosti, etike a legislatíve. "

Erik Stríž, 14. apríla 2016 12:00
Skutočná pohoda za volantom podľa spoločnosti Rinspeed. Foto: Rinspeed
Posledné mesiace boli pre priemysel so samojazdiacimi automobilmi veľmi pozitívne. Automobilky uskutočnili početné úspešné testy v reálnej premávke, vyvíjajú nové technológie snažiace sa predvídať aj nepredvídateľné (Volvo a jeho ochrana pred klokanmi) a v rôznych krajinách po celom svete sa legalizoval inštitút samojazdiaceho automobilu.

Autonómne jazdiace auto Rinspeed XchangE Foto: Rinspeed

Vodič už nie je výhradne človek

Vládna agentúra National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) zodpovedná snáď za všetko, čo sa týka dopravy v Spojených štátoch, doručila spoločnosti Google list s dobrými správami. Agentúra uznala za pravdivé, že za vodiča nemožno považovať výhradne človeka, čím sa pre Google, ale aj všetkých ostatných vývojárov autonómnych dopravných systémov, poskytli prakticky voľné ruky. Je už oficiálne, že vo vozidle v pohybe nemusí nutne sedieť vodič-človek, pretože legislatíva za neho považuje čokoľvek - vrátane počítačového programu.

V praxi to znamená, že samojazdiace vozidlá môžu voziť ľudí s telesným postihnutím, ľudí neschopných jazdy alebo dokonca spiacich. Alebo nemusia voziť nikoho, iba sa samočinne presúvať z jedného miesta na iné.

Kto prevezme zodpovednosť za incidenty na cestách?

Vývoj samojazdiacich automobilov je jedna vec a ukazuje sa, že súčasná úroveň technológií je už pripravená na takýto spôsob dopravy. Druhou vecou je zodpovednosť za prípadné nehody a menšie či väčšie incidenty.

Otázkou je, kto bude mať zodpovednosť za drobné škrabance, krčenie plechov, poškodenia cudzieho majetku alebo dokonca zranenia ľudí a zvierat? Bude to majiteľ automobilu, ktorý by si mal rovnako ako dnes platiť povinné zmluvné poistenie? Alebo výrobca programu na autonómne jazdenie, ktorý by mal garantovať jeho spoľahlivosť?

Majiteľ vozidla totiž zodpovedá za všetko, čo jeho vozidlo spôsobí bez ohľadu na to, kto práve sedel za jeho volantom - to je tá známa objektívna zodpovednosť. Na druhej strane, keď výrobca dodá s automobilom aj príplatkovú možnosť autonómneho riadenia, potom by mal ponúkať iba spoľahlivé bezpečné riešenia a za prípadné nedostatky niesť zodpovednosť.

V reálnom svete by však uplatňovanie zodpovednosti jednej či druhej strany mohlo byť mimoriadne náročné. Keby mali automobilky niesť zodpovednosť za všetky škody, potom by čoskoro skrachovala každá jedna. Ale majiteľ automobilu predsa nemôže za to, keď jeho vozidlo v samojazdiacom móde spôsobí nehodu.

Je to dilema, ktorej sa budú musieť venovať odborníci a nájsť tu správnu cestu.

V aute je priestor pre štyroch ľudí, ale dvaja si užijú skutočnú pohodu počas cestovania. Foto: Rinspeed

Bude možné autonómne vozidlá pokutovať?

Pri samojazdiacich automobiloch by sa nemalo stávať, že by výrazne prekročili maximálnu povolenú rýchlosť. Avšak program je stále iba program a ten je natoľko robustný a rozsiahly, že nemožno s absolútnou istotou garantovať jeho bezproblémovú funkčnosť. Veď aj obyčajné webstránky často padajú a vykazujú drobné nedostatky, ako sa potom môže garantovať spoľahlivosť umelej inteligencie?

Vzniká tu rovnaká otázka, akú sme si položili pre prípad nehody: je zodpovedné vozidlo alebo jeho majiteľ? Je na mieste objektívna zodpovednosť?

Zdanlivé riešenie dilemy prichádza priamo od výrobcov automobilov so schopnosťou samočinnej jazdy. Napríklad experimentálny automobil od Google už nemá ani len pedále a volant, takže človek nemá možnosť zasiahnuť ani vtedy, kedy by za normálnych okolností konal. A umiestnením núdzovej brzdy alebo iného podobného riešenia sa problém nerieši, pretože, ako bolo vyššie uvedené, pri samojazdiacich automobiloch sa počíta aj s tým, že sa bude voziť spiaca posádka.

Ak budú samojazdiace automobily výlučne autonómne a nebudú obsahovať volant, brzdu a akceleračný ovládač, potom zodpovednosť za akéhokoľvek skratové konanie vozidla nemôže niesť jeho majiteľ, ale výrobca.

Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok

Dôvod na zrušenie osobného vlastníctva?

Keby sme chceli našu úvahu nad určením zodpovednosti priviesť do konca, zrejme by sme dospeli k názoru, že ideálnym riešením bude zrušenie osobného vlastníctva automobilov. Automobily by sa prenajímali alebo zdieľali, čím by zodpovednosti vyplývajúce z vlastníctva vozidiel padali na ramená automobiliek a iných veľkých spoločností.

Možno by sa tým ochránili jednotliví ľudia, ale opäť by sme sa dostali k otázke, či by automobilky takto veľký nápor zodpovednosti vôbec zvládali. S ňou by totiž prichádzala aj potreba zvyšovania finančných výdavkov na prípadné súdne spory, poistenia, odškodnenia a podobne.

Podľa štúdie od Institution of Management Engineers z Veľkej Británie je až 95 percent všetkých nehôd na cestách zapríčinených ľudským faktorom. To znamená, že v prípade okamžitého celoplošného zavedenia výlučne autonómnych automobilov by počet nehôd klesol iba na 5 percent zo súčasnej bilancie.

Možno, že by to pre automobilky nakoniec nemuselo dopadnúť tak zle.

Čo si myslíte o autonómne jazdiacich automobiloch vy? Je to vývoj správnym smerom? Komu leží na ramenách zodpovednosť za správanie samojazdiace automobilu, automobilke, vývojárovi, predajcovi alebo majiteľovi?


ODPORÚČAME AJ:
Elektrický bicykel sa zloží za jedinú sekundu
Elektrický skúter do mesta vyzerá hrozne, ale bude lacný
Vodný skúter a cestná motorka v jednom
Nielen skútre, ale aj cestné motorky budú jazdiť na elektrinu
Hybrid motorky a bicykla bude jazdiť kopcovitým San Franciscom

Komentáre