Život
To, ako sa deti správajú v škôlke, predurčuje ich budúcnosť
Zuzana Onufer, 16. augusta 2015 9:00Ilustračné foto. Foto: TASR/Milan Kapusta
Škôlkari, ktorí sa vedia s ostatnými podeliť, dokážu spolupracovať a sú pre ostatných užitoční, majú väčšiu pravdepodobnosť, že o 20 rokov dosiahnu vysokoškolské vzdelanie a nájdu si prácu, než deti, ktoré nemajú tieto sociálne zručnosti. Zistili to vedci z Pensylvánskej štátnej univerzity. Spoločenskejšie deti majú lepšie vyhliadky
V rámci výskumu bolo sledovaných takmer 800 detí po dobu 20 rokov. Štúdia preukázala, že špecifické sociálne a emocionálne zručností medzi deťmi môžu do veľkej miery predurčiť ich úspech v neskoršom živote.
"Toto sú zručnosti, ktoré sa neskôr pretransformujú v schopnosť človeka dobre sa učiť, dokázať sa sústrediť a vedieť si zariadiť život," povedal Damon E. Jones, odborník na zdravie a ľudský rozvoj z Pensylvánskej štátnej univerzity. Prihliadnuc na výsledky výskumu, Jones naznačil, že by sa malo v rámci systému vzdelávania pomáhať deťom, ktoré takéto sociálne a emocionálne zručnosti nemajú. Existujú podľa neho účinné metódy, ako to deti ešte v ranom veku, kedy sú vnímavé a formovateľné naučiť. Zvlášť preto, že im to reálne môže pomôcť v živote.
Čím nižšie skóre, tým väčšie problémy
Štúdia bola založená na údajoch zhromaždených na školách v štátoch Nashville, Seattle, Pennsylvania a Durham. Učitelia materských škôl hodnotili zručnosti každého škôlkara v ôsmich oblastiach. Na stupnici od jedna do päť posudzovali ako dokáže ten ktorý žiak riešiť problémy, či je empatický, kamarátsky, či sa dokáže podeliť, či dokáže spolupracovať, či je pre ostatných užitočný, či si dokáže vypočuť argumenty ostatných a či dokáže presadiť svoje vízie bez toho, aby bol panovačný.
Výskumníci potom sledovali ďalších 20 rokov deti ako sa im darí na základe ich reportov, správ od rodičov, ale aj z policajných záznamov. Potom použili klasické štatistické modely, pričom odfiltrovali faktory ako je socioekonomický status dieťaťa, rodinné charakteristiky, či akademické schopnosti.
Vedci zistili, že deti s dobrými sociálnymi a emocionálnymi schopnosťami mali štyrikrát vyššiu pravdepodobnosť získať vysokoškolské vzdelanie ako tí, ktorí mali tieto schopnosti slabšie. Rovnako mali vyššiu pravdepodobnosť, že získajú prácu na plný úväzok. Naopak deti s nižším skóre v rámci sociálnych schopností mali vyššiu pravdepodobnosť, že budú mať problémy s políciou, budú zatknutí, budú mať problém nájsť si byt a prepadnú alkoholu.
Výskum exaktne netvrdí, že kamarátke deti budú mať automaticky lepší život, než samotárske. Dokazuje však, že spoločenskejšie deti si ľahšie získajú priateľov, získajú pozitívne väzby od učiteľov a je pre nich jednoduchšie uspieť v živote.
Zdroj: washingtonpost.com
ODPORÚČAME AJ:
Ste chorí z internetu? Môže si to odniesť vaša imunita
Ivan Ostrochovský: Koza mal smolu, že vyrastal v rómskom gete
Zažili ste odmietnutie? Má to niekoľko výhod
Čo to znamená byť transgender?
Päť dôvodov, prečo muži odmietajú sex