Život

Barteková: Športovec nesmie zájsť priďaleko

"Oficiálne profily v súčasnosti slúžia aj ako informačné zdroje s veľkou mierou relevantnosti. Mnohí športovci ich však využívajú ako nástroj na zvýšenie vlastnej popularity."

TASR, 16. novembra 2015 12:00
Danka Barteková Foto: TASR
Každý športovec by si mal dať pozor, aby s odhaľovaním svojej osobnosti na sociálnych sieťach nezašiel priďaleko. Myslí si to úspešná strelkyňa a funkcionárka Danka Barteková, ktorá má pred súčasnými svetovými fenoménmi veľký rešpekt. Ako prezradila v rozhovore pre TASR, téma sociálnych sietí patrí medzi najdiskutovanejšie aj v štruktúrach Medzinárodného olympijského výboru (MOV), kde má svoje špecifiká.

Elitná skeetarka sa môže pochváliť oficiálnym profilom na Facebooku, na ktorom má takmer päťtisíc fanúšikov. Obľúbenú sociálnu sieť však nepoužíva na to, aby informovala ľudí o každom svojom kroku. "Nie som typ športovca, ktorý sa pochváli každou maličkosťou a dáva si fotky s vyloženými nohami. Na druhej strane sa zasa bez toho žiť nedá. Sociálne siete sú podporné prostriedky marketingu. Majú aj informatívny charakter a športovec sa svojim fanúšikom môže prihovoriť, vysvetliť alebo poukázať na niečo. Buduje si tým vlastne komunitu virtuálnych priateľov," uviedla Barteková.

Oficiálne profily v súčasnosti slúžia aj ako informačné zdroje s veľkou mierou relevantnosti. Mnohí športovci ich však využívajú ako nástroj na zvýšenie vlastnej popularity. "Je možné povedať o sebe trošku viac ako napríklad v novinových článkoch. Neverím, že ľudia si podrobne o športovcoch hľadajú informácie na internete, pokiaľ nemajú vyslovene svoj idol. Ak si však na nich kliknú na sociálnej sieti a sledujú ich, v tom prípade sa im človek nenútene akoby sám obnaží. Sama sledujem strašne veľa športovcov, možno aj zo zvedavosti. Chcem vedieť, ako sa im darí," dodala Barteková.

Úspešná strelkyňa sa s témou sociálnych sietí stretáva aj v mimošportovej oblasti. Ako jediná slovenská členka v štruktúrach Medzinárodného olympijského výboru poodhalila TASR špecifiká, na základe ktorých sa práve MOV snaží ustriehnuť pôsobenie športovcov na Facebooku či Twitteri. "Sociálne siete sú jednou z najdiskutovanejších tém v rámci MOV, pretože sú nekontrolovateľné. MOV má zároveň v tejto oblasti svoje pravidlá počas olympijských hier a prostredníctvom národných výborov či iných komunikačných prostriedkov sa o nich snaží informovať športovcov. Cieľom je zamedziť propagácií iných ako oficiálnych olympijských sponzorov a zachovať tak ich exkluzivitu. Na druhej strane MOV uznáva a podporuje používanie sociálnych sietí, ale je potrebné dodržiavať isté pravidlá hry," vysvetlila Barteková.

Vzhľadom na tieto fakty by si športovec mal dať pozor aj na to, s kým si na sociálnu sieť spraví "selfie", respektíve ako použije jeho meno. "Sú to veľmi citlivé veci, vôbec to nie je také jednoduché, ako sa zdá. Často si neuvedomujeme možné následky. Osobne si starostlivo vyberiem, čo na sociálnu sieť pridám. Neinformujem napríklad o tom, že cestujem. Mám doma zbraň a nemôžem si dovoliť upozorniť na to, že mám prázdny byt."

Na jednej strane sú sociálne siete podporným prostriedkom marketingu, pričom v spojení s menami renomovaných športovcov ide spoločnostiam, ktoré spravujú ich profily, predovšetkým o dobrý biznis. Na druhej je obsah príspevkov podľa Bartekovej niekedy len ťažko zlučiteľný so zdravou logikou. "Niekedy až žasnem, čo ľudia na sociálnu sieť pridajú. Neuvedomujú si, že je to veľmi zneužiteľný materiál. Mám veľký rešpekt pred používaním sociálnych sietí, pretože informácie sa rýchlo dostanú hneď k niekoľkým tisícom ľudí. Jediná moja rada pre ľudí je, aby rozmýšľali minimálne dva kroky dopredu, či im daný publikovaný obsah môže uškodiť," dodala.

ODPORÚČAME AJ:
Matej Tóth: Sociálne siete sú ako dobrý kamarát, no aj ten môže zlyhať
Fanúšikovia na facebooku: Viete, ktorý slovenský športovec vedie?
HEGER: Kniha o Štúrovi ako novinárovi môže byť čítaním pre žurnalistov
Žena, ktorej sa zjavovala Panna Mária: Zachytiť jej krásu je nemožné

Komentáre