Zdravie
Rada škôl za duševné zdravie chce psychologicky bezpečné školy
TASR, 26. marca 2025 19:16
V Bratislave začiatkom marca zasadala prvýkrát Rada škôl za duševné zdravie, poradný orgán programu, ktorý odštartovala Liga za duševné zdravie. Tento program spolupracuje s viac než 50 školami po celom Slovensku a má za cieľ zlepšiť duševnú pohodu na školách a vytvárať bezpečné prostredie pre žiakov, žiačky, učiteľov, učiteľky i ďalších zamestnancov.
Školy zapojené do programu sa stávajú psychologicky bezpečnými miestami, ktoré podporujú duševnú pohodu svojich žiakov a žiačok, učiteľov a učiteliek i ďalších zamestnancov. Liga za duševné zdravie im poskytuje podporu už tri roky, a to formou preventívnych aktivít, materiálov, celoškolského skríningu duševnej pohody (Pohodomer), konferencií, podujatí a ďalšieho zaujímavého obsahu. Členstvo programu tvorí široké spektrum škôl – od základných až po stredné školy, štátne, súkromné aj cirkevné. Program je otvorený novým školám, ktoré sa môžu prihlásiť cez stránku www.dusevnezdravie.sk.
Rada škôl za duševné zdravie, ktorá vznikla v roku 2025, je zárukou kvalitného a správneho smerovania programu. Jej zloženie odráža víziu Ligy za duševné zdravie, ktorá kladie dôraz na celoškolský prístup a integráciu rôznych aktérov do procesu zlepšovania duševnej pohody na školách. Rada pozostáva zo zástupkýň a zástupcov siedmich oblastí: veda a výskum (M.A. Lenka Janik Blašková, PhD, CPsychol, FHEA, Fakulta sociálnych a ekonomických vied UK), vzdelávanie a školská psychológia (PhDr. Henrieta Roľková, PhD., Ústav školskej a pracovnej psychológie, Fakulta psychológie, Paneurópska vysoká škola), vedenie škôl a učiteľstvo (Mgr. Eva Horníková, predsedníčka Združenia základných škôl Slovenska, riaditeľka ZŠ Karloveská 61, Bratislava), inklúzia a sociálna rola školy (Janette Mottlová, zakladateľka OZ Eduma, exriaditeľka Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie), hlas mladých ľudí (Alexandra Hajdúchová a Šimon Gierlt, Aliancia stredoškolákov) a hlas rodičov (Matej Stuška, OZ Rodičia).

Ambasádorkou programu sa stala speváčka, skladateľka a mama Katarína Koščová.
Založenie tejto Rady je jasným signálom, že vytváranie psychologicky bezpečných škôl si vyžaduje spoluprácu všetkých aktérov – učiteľov, učiteliek, vedenia škôl, rodičov a mladých ľudí. Tvorba bezpečného prostredia na školách musí byť podložená dátami a faktami, a preto je nevyhnutná aj podpora vedy a výskumu. K tomu neodmysliteľne patrí aj zapojenie odborníkov a odborníčok v oblasti školskej psychológie. Je dôležité si uvedomiť, že škola nie je len vzdelávací inštitút, ale významné sociálne prostredie, ktoré formuje budúcnosť celej spoločnosti. Ako povedala Eva Horníková, predsedníčka Združenia základných škôl Slovenska: "V školách neučíme len zlomky, ale najmä pripravujeme deti do života.”
PREČÍTAJTE SI AJ:
- Pekárková: Pri podozrení na celiakiu sa nesmie predčasne vysadiť lepok
- SYNDRÓM VYHORENIA najčastejšie súvisí z prácou s ľuďmi
- IPčko: Neriešenie bolesti duše môže mať vážne následky
- Je spojenie medzi rakovinou a telefonovaním? Toto zistili vedci
- Odborníci: Poruchy príjmu potravy sa u športovcov vyskytujú častejšie