Cestovanie

Budúcnosť leteckej dopravy: V lietadle ako na bicykli či v stoji?

"Prečkali by ste let na sedadle ako z bicykla, respektíve po stojačky? Do akej miery sú pre nás financie prednejšie ako pohodlie?"

Romana Juhásová, 7. augusta 2014 6:00
Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo


Dopravné spoločnosti sa akoby predbiehajú v nápadoch, ktoré vyvolávajú zmiešané pocity u cestujúcich, ako aj u bezpečnostných orgánov. Inovácie umožnia vtesnať do kabíny viac pasažierov, čím rapídne znížia náklady a ceny leteniek. Nejdú ale ruka v ruke s pohodlím a prísnou reguláciou bezpečnosti na palube.

Skyrider ušetrí miesto, vydržíme na ňom vyše hodiny


Najväčší svetový výrobca civilných lietadiel, spoločnosť Airbus, požiadala tento týždeň o patent na sedadlá s pomenovaním "skyrider". Dizajnom evokujú sedačky na bicykli, ktoré sú spolu s operadlom a opierkami na ruky pripevnené k tyči. Tri v rade, samozrejmosťou sú bezpečnostné pásy. Ako spoločnosť uviedla pre denník Daily Mail, uvedomuje si šetrenie na pohodlí pasažierov a plán by implementovala iba v prípade krátkych letov v trvaní približne jednej hodiny.

Miesta "na stojáka" sa pozdávajú nielen nízkonákladovke


Dosiaľ najkontroverznejší nápad na ušetrenie otvorene deklarovala írska nízkonákladová spoločnosť. Miesta na státie sa jej mediálne známy generálny riaditeľ, Michael O'Leary, snažil presadiť už v roku 2009. S ideou sa v minulosti pohrávali aj čínske aerolínie či spomínaný výrobca lietadiel.

V uplynulých dňoch túto otázku opäť otvoril výskum, ktorého autor Fairuz Romli v nápade vidí potenciál a budúcnosť leteckej dopravy, ktorá sa môže stať realitou už do piatich rokov. Vertikálne miesta umožnia zvýšenie počtu pasažierov a zníženie ceny letenky až o 44 percent. Štúdiu Romli uverejnil v magazíne International Journal of Engineering and Technology (Medzinárodný žurnál o inžinierstve a technológii), o svojom nápade informoval aj spravodajskú spoločnosť CNN.


Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo
Vertikálne miesta by sa podľa Romliho mohli uchytiť v prípade veľmi krátkych, približne hodinových letov, kedy je čas medzi vzletom a klesaním takmer nebadateľný. Pasažieri by ale nemali šetriť za každú cenu a zvážiť svoj zdravotný stav a vek.

Budeme už o pár rokov naozaj lietať postojačky? Skepticizmus autorít sa od roku 2009 nezmenil. Podľa hovorcu Úradu pre civilné letectvo koncept nezodpovedá prísnym bezpečnostným reguláciám a pravdepodobne sa naň zatiaľ pripravovať nemusíme. Za nedôstojný ho označujú i niektorí cestovatelia.

ĎALŠIE ČLÁNKY:


Čaká vás diaľkový let? Vedci radia, ako na nepríjemnú pásmovú chorobu
Máte rešpekt pred lietaním? Upokojí vás sedemhodinový dokument
Poletíme do Ameriky iba za desať eur?
Užitočné tipy, ako stihnúť let, keď ho nestíhate
Viete, čo robiť, keď sa v zahraničí dostanete do problémov?
Last minute centrum má už aj letisko v Bratislave, čo to znamená?

Komentáre