Auto&Techno

Je používanie hands-free v aute bezpečné? Zistili sme ako to je

"Hands-free súpravy ovládané hlasom rušia sústredenie vodičov na jazdu, aj keď traja zo štyroch vodičov si myslia opak. "

Zdeněk Urban, 22. októbra 2014 10:00
Účastník výskumu zadáva pri vedení vizidla hlasové príkazy, úroveň rozptýlenia jeho pozornosti pri tejto činnosti sleduje kamera a ďalšie prístroje Foto: Dan Campbell/AAA 2014


Dva nové výskumy v USA testovali (nielen) tamojšie rozšírené značky automobilových hands-free telefónnych súprav. Šesťčlenný tím viedol David Strayer, profesor psychológie z University of Utah v Salt Lake City.

"Hoci môžete mať príslušný systém auta nakonfigurovaný pre sociálne médiá, textové správy i telefonické rozhovory, neznamená to, že tieto činnosti sú bezpečné. Základnou úlohou by malo byť vedenie vozidla. Napokon všetky veci, ktoré odpútavajú vašu pozornosť, z vás robia horšieho vodiča a znižujú bezpečnosť cestnej premávky," zdôraznil.

Obidva výskumy podporovala nadácia AAA Foundation for Traffic Safety (Nadácia AAA pre bezpečnosť premávky).

Automobilky a "ajfón"


Prvý výskum analyzoval používanie hlasom ovládaných systémov telefonovania a ladenia rádioprijímača vo viacerých popredných značkách automobilov. Ukázalo sa, že najviac vodiča rozptyľuje systém MyLink v autách Chevrolet. O čosi lepšie na tom boli systémy COMMAND Mercedesu, Touch Fordu a UConnect Chrysleru. Všetky však odpútavali pozornosť vodiča viac, ako bežný rozhovor mobilným telefónom.

Najmenej rozptyľoval vodiča systém Entune Toyoty. Jeho používanie zodpovedalo počúvaniu audioknihy. Druhá priečka v tomto ohľade patrila systému Blue Link od Hyundai. Voči spomenutému systému Toyoty bol trochu rušivejší. Avšak stále to bol menší zásah do pozornosti vodiča, ako jeho rozhovor za jazdy so spolucestujúcim vo vozidle.

Druhý výskum sa týkal využívania kyberasistentky Siri v iPhone firmy Apple pri odosielaní a prijímaní textov, vytváraní postov na Facebook-u a Twitter-i a využívaní kalendárovej aplikácie. Toto viedlo k výraznejšiemu odpútaniu pozornosti, ako pri ľubovoľnej inej technológii aktivovanej hlasom. Nepomohla ani modifikácia v duchu hands-free, eyes-free („bez rúk, bez očí“), umožňujúca, aby vodič mal ruky na volante a oči na ceste.

Dôrazný apel


David Strayer s kolegami a AAA preto v tejto chvíli naliehavo vyzývajú vodičov, aby vo svojich automobiloch minimálne využívali technológie, rozptyľujúce pozornosť. Nové výskumy zahŕňajú viaceré doporučenia autovýrobcom, ako vylepšiť budúce systémy ovládané hlasom. Tak, aby boli, slovami Davida Strayera, "jednoduchšie a presnejšie" pri reakcii na hlasové príkazy, aby ich obsluha menej rozptyľovala pozornosť vodiča ako v súčasnosti.
Vedúci výskumu psychológ David Strayer Foto: Dan Campbell/AAA 2014

"Znepokojuje nás, že problém s rozptyľovaním prechodom na hlasom aktivovanú technológiu iba zhoršujeme, zvlášť ak sa nepoužíva ľahko," povedal s tým, že realita je taká, že tieto systémy vstúpili na scénu a už na nej zostanú. "Urobme technológiu bezpečnou, ako sa len dá. S cieľom, aby neodpútavala pozornosť viac ako počúvanie rádia," dodal.

Ako sa to zistilo


S kolegami zapojil do týchto výskumov 162 študentov University of Utah a ďalších dobrovoľníkov. Požiadali ich, aby cez rôzne hlasovo ovládané technológie postupne vykonali sled úloh. Zatelefonovali, odoslali textovú správu, naladili rádio a podobne. Jednak spoza počítačovej obrazovky, jednak vo vodičskom simulátore a napokon pri riadení skutočného automobilu na sľučke v Avenues, obľúbenej štvrti Salt Lake City.

V poslednom prípade účastníkov vždy sprevádzal najmenej jeden výskumník. Zodpovedal za zber údajov a bezpečnosť. Konanie posádky i situáciu na ceste pred automobilom zaznamenávali videokamery.

Nové výskumy nadviazali na lanský, vykonaný sčasti tými istými vedcami. Preukázal, že používanie hands-free zariadení pri telefonovaní a odosielaní textových správ či e-mailov motoristov rozptyľuje a teda ohrozuje ich aj ostatných účastníkov premávky.

Vedci to vyjadrili 5-stupňovou škálou, kde "1" znamenalo ľahké zaťaženie mysle, nerozptyľujúce vodiča, a "5" vážne rozptýlenie pri zložitom matematickom a pamäťovom teste.

Toto sú ich zistenia:
Počúvanie rádia zodpovedalo 1,21
Počúvanie audioknihy 1,75
Použitie hands-free telefónnej súpravy 2,27
Rozhovor so spolucestujúcim 2,33
Použitie bežného mobilného telefónu 2,45
Použitie systému hlasového zadávania textu pre SMS a e-maily 3,06

Tohtoročná bilancia


Rovnaká škála poslúžila aj pri dvoch nových výskumoch.

Poradie systémov jednotlivých výrobcov číselne vyjadrila takto:
Entune od Toyoty získal 1,7
Blue Link od Hyundai 2,2
Uconnect od Chryslera 2,7
SYNC s MyFord Touch of Fordu 3,0
COMMAND od Mercedesu 3,1
MyLink od Chevroletu 3,7

Výsledky systémov Toyoty a Hyundai ukazujú, že hlasové ovládanie komunikačných a infotainmentových systémov sa dá vyriešiť tak, aby nadmerne nerozptyľovali pozornosť vodičov.

Druhý výskum sa zaoberal ôsmimi rôznymi druhmi interakcie vodiča s automobilom cez hlasové príkazy:
Jednoduchým príkazom, ako zapnutiu kúrenia, či naladeniu rádia, zodpovedalo 1,88

Požiadaniu o prečítanie textových správ a e-mailov prirodzeným nahratým hlasom 2,04

Požiadaniu o prehratie textových správ a e-mailov počítačom generovaným hlasom 2,31

Použitiu bezchybového hlasového menu pri navigácii 2,83

Požiadaniu počítačom generovaného hlasu o prehratie a vytvorenie textových správ a e-mailov 3,06

Požiadaniu prirodzeného nahraného hlasu o prehratie a vytvorenie textových správ a e-mailov 3,09

Použitiu systému navigácie ovládaného hlasom, v ktorom sa vyvskytujú chyby, 3,67

Použitiu kyberasistentky Siri firmy Apple (verzie pre iOS 7) pre navigáciu, odosielanie a prijímanie textov, vytváranie postov na Facebook-u a Twitter-i a používanie kalendára, všetko bez ručnej manipulácie s telefónom a pozerania naň, 4,14


"Aj tá najpokročilejšia technológia , ako Siri, môže viesť k vysokej úrovni rozptyľovania vodiča. Zvlášť pri zložitejších úlohách, napríklad odosielaní textových správ či tvorbe postov na Facebook-u, je zaťaženie mysle vodiča veľmi vysoké a môže byť nebezpečné," zhodnotil Strayer. Doplnil, že zástupcovia firmy Apple ho informovali o vylepšovaní Siri.

"Preklínanie" stroja


Obidva nové výskumy potvrdili, že spoločnými menovateľmi rozptyľovania pozornosti vodiča hlasom ovládanými systémami sú ich prílišná zložitosť, mentálna náročnosť, obťažnosť používania a nepresné rozpoznávanie hlasových príkazov.

"Dospelo to až k situáciám, v ktorých vodiči pri výskume preklínali systémy hlasového ovládania, najmä tie ťažko pochopiteľné a nekonajúce to, čo od nich chceli. Ak si želáte kúpiť automobil niektorej z príslušných značiek, uistite sa, že skutočne chcete používať technológiu ovládanú hlasom, ešte kým do toho vložíte hromadu peňazí. Niektoré z týchto systémov sa používajú naozaj veľmi ťažko," doplnil Strayer.
Účastníčka výskumu vedie vozidlo, pričom prístroje sledujú jej reakčné doby a zbierajú ďalšie údaje. Foto: Dan Campbell/AAA 2014

"Musíme byť šikovní, aby sme vedeli, ako túto technológiu používať. No samotný fakt, že je vo vozidle, ešte neznamená, že by sme ju mali používať. V niektorých situáciách môže byť natoľko rozptyľujúca, že narúša bezpečnosť cestnej premávky," uzavrel.

Tieto varovné slová treba brať vážne. Podľa prieskumu AAA si totiž traja zo štyroch vodičov myslia, že používanie technológie ovládanej hlasom je úplne bezpečné. Nové výskumy sú tiež mementom pre výrobcov, ktorí čoraz viac inzerujú hlasom ovládané systémy ako vlastnosť vozidla, zvyšujúcu bezpečnosť. Na druhej strane platí, že ak tieto systémy náležite vylepšia, napokon sa to aj môže stať pravdou. Hoci zatiaľ vždy rozhoduje ľudský faktor, schopnosti vodiča. Až pokým na cestách neprevládnu vozidlá s automatickým riadením.

ODPORÚČAME AJ:
Smartfón CAT B15Q patrí do najvyššej ligy odolnosti
Ďalší hybridný notebook, tentokrát však vydarený
PLASTC: Jedna karta vládne všetkým
Najlepší kompaktný tablet na svete. Bez diskusie
Chcete si nahrávať prednášky a mítingy? Zabudnite na mobil

Komentáre