Auto&Techno

Angličania oživia klasický športiak po 60 rokoch, iba pre najbohatších

"Jaguar XKSS je klasický športový automobil s výraznými črtami a puristickým charakterom. Vznikol ako cestná verzia pretekárskeho špeciálu D-Type. "

Erik Stríž, 23. novembra 2016 8:00
Jaguar XKSS 57 (2017) Foto: Jaguar Classic

Malé šťastie vo veľkom nešťastí

Večer 12. februára 1957 postihol výrobnú továreň značky Jaguar v meste Browns Lane požiar, ktorý ohrozil 25 kusov modelov XKSS. Z nich sa vtedy dôsledkom požiaru zničilo iba deväť, aj tak však išlo o mimoriadnu ujmu, keďže výrobná cena a aj spoločenská hodnota týchto vozidiel ďaleko presahovala priemer. Dôsledkom toho sa vyrobilo, dokončilo a predalo iba 16 kusov cestného XKSS, zvyšných deväť skončilo na vrakovisku a celé desaťročia boli považované za stratené.

Dnes je však doba, ktorá praje aj limitovaným edíciám automobilov. Môžu za to predovšetkým aristokratickí, ale aj rýchlopečení milionári a miliardári so záľubou vo výnimočných automobiloch, ktorí sú ochotní zaplatiť doslova milióny eur za jedno vozidlo. Len pre zaujímavosť, cena modelu XKSS, ktorý automobilka Jaguar teraz uvádza do predaja v prísne obmedzenom množstve, je šialených 1,3 milióna eur.

Jaguar XKSS 57 (2017) Foto: Jaguar Classic

Poctivé motory a desiatky tisíc hodín práce

Karoséria nového XKSS je vyrobená z horčíkovej zliatiny a tím z Jaguar Classic tvrdí, že hoci musel výrobu vymyslieť nanovo, zachoval všetko z pôvodného modelu z roku 1957. Po 60 rokoch sa totiž nezachovali originálne odliatky, ktoré formovali tvary karosérie. Všetko na znova postavenom automobile bude nové, avšak celkom identické s originálom z 50. rokov s dôrazom na zachovanie všetkých pôvodných konštrukčných a dizajnových prvkov.

Pod karosériou bude pracovať poctivý 6-valcový motor so zdvihovým objemom až 3,4 litra, ktorý je známy z pretekárskeho modelu D-Type. Jeho maximálny výkon je pôsobivých 262 konských síl.

Jaguar XKSS 57 (2017) Foto: Jaguar Classic
Výroba jedného kusu modelu XKSS údajne zaberie až 10-tisíc ľudských hodín práce. To znamená, že výrobou deviatich kusov Jaguar Classic musí zaplatiť až 90-tisíc hodín práce a k tomu vývoj, materiály a marketing. 90-tisíc hodín je ekvivalent pre 3750 dní, teda 10,2 rokov. Jaguar Classic plánuje dodať hotové kusy už budúci rok.

Ak ste už otvárali peňaženky, aby ste z nich mohli vybrať niečo vyše milióna eur, musíme vás sklamať. Jaguar XKSS, ktorý bude hotový až v roku 2017, je už teraz rozpredaný. Rezervované pre zberateľov zo Spojených štátov, Spojeného kráľovstva a Nového Zélandu.

Jaguar XKSS 57 (2017) Foto: Jaguar Classic

XKSS nie je jediná oživená legenda

Divízia Classic značka Jaguar sa venuje aj iným modelom. Takpovediac dedičstvo svojich predkov opravuje, spravuje a prípadne aj vyrába ich nové verzie s dôrazom na zachovanie pôvodných výrobných procesov.

Pred dvomi rokmi ste sa o takomto oživenom modeli mohli dočítať v našom článku Jaguar po 50 rokoch dokončí výrobu modelu Lightweight E-Type.



ODPORÚČAME AJ:
Ikonické auto, na ktorom jazdil aj slávny Elvis
Veterán ako zo sci-fi: Čím zaujmú prvé modely Alfa Romeo?
Tento povojnový britský stroj je absolútnou klasikou aj dnes
Šialené rozoberanie starého amerického pick-upu
Superluxusné kupé sa pustia do súboja o najbohatších zákazníkov
Staré britské automobilky dostávajú druhý dych

Komentáre