Auto&Techno
Najštýlovejšie malé auto do mesta malo mať iba dve kolesá
Erik Stríž, 9. januára 2015 8:00GM EN-V Foto: GM
Malé autá sú budúcnosťou veľkých miest. To nie je žiadny prevratný výrok, ale realita, s ktorou sa stretávame každý deň. Nedostatok parkovacích miest, záujem o nízku nákladovosť prevádzky, snaha o vyjadrenie osobného štýlu prostredníctvom expresívneho dizajnu vozidla - na tomto stavajú výrobcovia automobilov, ktorí každú chvíľu prevádzajú nové a nové a modely malých áut.
Jedným z tých, ktoré dohnali miniaturizáciu až ak maximu, je GM EN-V Concept. Toto vozidlo s veľmi atypickým dizajnom bolo výsledkom spolupráce značiek General Motors a Segway. General Motors je najväčším americkým automobilovým koncernom, Segway zasa verejnosť pozná ako inovatívnu spoločnosť zaoberajúcu sa výrobou a predajom špeciálnych, nakláňaním ovládaných, “kolobežiek”.
GM EN-V Foto: GM
Vozidlo GM EN-V bolo určené pre dvoch pasažierov vrátane vodiča, pričom jazdiť malo vedieť aj autonómne. Technológia autonómnej jazdy síce vtedy ešte nebola tak vyspelá, ako dnes, avšak ani jej súčasný stav ešte nie je celkom uspokojivý. Predovšetkým samostatný pohyb vozidiel v zaľudnenom meste je takmer vylúčený, autonómna jazda patrí skôr na diaľnice a iné bezpečnejšie cesty.
To najzaujímavejšie na vozidle GM EN-V je spôsob pohonu. Prizvanie spoločnosti Segway nebolo prvoplánové, táto firma mala za úlohu na vozidlo aplikovať svoju technológiu pohonu a automatického vyrovnávania.
Vozidlo tak bolo postavené iba na dvoch kolesách umiestnených v zadnej časti podvozka. Práve systém automatického vyrovnávania a stabilizovania sa od firmy Segway sa mal postarať o to, aby tieto dve kolesá stačili a boli pritom celkom bezpečné.
GM EN-V Foto: GM
Vo vnútri automobilu sa nachádzal pomerne netypický interiér, do ktorého sa navyše nastupovalo cez priestor vznikajúci po vyklopení veľkého oblého predného okna. Volant mal takisto celkom nezvyčajný tvar, namiesto typického kruhu výrobca zvolil štvorcový pôdorys. Pohybom volantu do strán, vpred a vzad sa určovalo, ako sa má vozidlo pohybovať.
Pohonnou jednotkou konceptu GM EN-V bol elektrický motor.
Zaujímavosťou je, že aj napriek tomu, že sa vozidlo EN-V nedostalo do sériovej výroby, dočkalo sa mnohých dizajnových variantov. Všetky verzie však boli extravagantné, nápadné a futuristické.
ODPORÚČAME AJ:
Najekologickejší sedan je z Japonska, tvrdia Nemci
Sci-fi motorka zo Slovinska budí celosvetový záujem
Lamborghini malo vlastné SUV už pred 25 rokmi: Rambo Lambo
Dali do auta 48-palcovú TV, aby sa v ňom lepšie pracovalo
Nezvyčajné bicykle do mesta zažívajú boom