Auto&Techno
Limuzína budúcnosti Aston Martin Lagonda bude len pre šejkov
Erik Stríž, 16. septembra 2014 10:00Aston Martin Lagonda (2015) Foto: Aston Martin
Aston Martin sa ohlásil s celkom novou víziou toho, ako má vyzerať špičková limuzína pre horných niekoľko percent. Nejde pritom iba o víziu z počítačových 3D programov, ale reálny prototyp funkčného automobilu s 12-valcovým, takmer 6-litrovým motorom s výkonom 600 konských síl. Ten sa vyrobí v počte iba sto kusov, ktoré budú dodané výhradne zákazníkom na Blízkom východe. Cena jedného kusu by sa mala pohybovať na úrovni okolo pol milióna eur, čo je pre daný trh a cieľovú skupinu celkom akceptovateľná čiastka.
Aston Martin Lagonda (2015) Foto: Aston Martin
Odvážny dizajn prednej masky, ako aj celkový profil limuzíny, ide proti trendu, ktorý už dlhé roky nastoľujú Mercedes-Benz a BMW. Dokonca ani Audi, ktoré je typické postmoderným dizajnom svojich nových modelov, sa na nový Aston nechytá. Nie je to však prvýkrát, čo sa Aston Martin snaží búrať dizajnové predsudky a zaužívané koncepty pri tvorbe nových automobilov.
Aston Martin Lagonda (2015) Foto: Aston Martin
Lagonda má už 80 rokov
Automobil od Aston Martin s názvom Lagonda nie je žiadnou novinkou, svet ju pozná už rovných osemdesiat rokov. Lagonda M45 Tourer z roku 1934 bola krásavica s klasickým dizajnom, ale pomerne skromnými rozmermi. Na tú dobu však išlo o vrchol automobilového priemyslu, ktorý bol ešte stále v plienkach. V roku 1939 výrobca ohlásil úpravu modelu a nazval ho Lagonda V12 Rapide, novinka dostala masívnejšie blatníky a celkovo kompaktnejší výzor. Vozidlo bolo stále nositeľom krásneho automobilového dizajnu prvej polovice 20. storočia a udržalo si ho po dlhé desaťročia.
Aston Martin Lagonda, modely 1934, 1939, 1976 a koncept 1993. Foto: Aston Martin
Radikálna zmena v dizajne modelu Lagonda prišla v roku 1976, keď mu výrobca doprial to, čo sa v tých časoch považovalo za moderné a pekné. Dnes sa na Lagondu sedemdesiatych rokov pozeráme skôr s dešpektom, pretože akoby iba kopírovala vzhľad dobových Fordov pre väčšinového zákazníka, ale aj to bola významná kapitola v histórii značky. Úžasným technologickým míľnikom bolo použitie digitálneho monochromatického displeja namiesto klasických analógových ukazovateľov pred volantom. Celkovo sa od roku 1976 až do 1989 vyrobilo 645 kusov tejto automobilovej atrakcie, výroba jedného kusu pritom zabrala až 2 200 hodín práce.
Koncept novej Lagondy z roku 1993 bol takisto určitým excentrickým pokusom o nadobudnutie celkom nového pohľadu na automobilový dizajn. Koncept bol založený na masívnych oblých tvaroch karosérie, mal veľmi atypický zadok a interiér s množstvom kruhových motívov. Koncept Lagonda Vignale bol zaujímavou víziou, ktorá sa síce veľmi neujala, avšak nastavila základ dizajnu pre novú Lagondu s modelovým rokom 2015.
Aston Martin Lagonda, koncept z roku 2009 Foto: Aston Martin
Ešte pred touto novou Lagondou sa jeden jej koncept objavil v roku 2009, vychádzal z priam revolučného automobilu Range Rover Evoque a predstavoval možný vstup automobilky Aston Martin do celkom nového segmentu - kompaktných SUV. V porovnaní s predchádzajúcimi Lagondami bol koncept z roku 2009 celkom odlišný, ale možno aj najkrajší - a to počítame aj aktuálne predstavený automobil.
ĎALŠIE ČLÁNKY
Samsung predáva aj autá, najnovší model je SM7 Nova
Fiat 500L padol do rúk surferom, takto do dopadlo
Mercedes S-Guard neprepustí ani náboje z automatických zbraní
Dan Bilzerian a jeho autá: Inšpirácia alebo demotivácia?
Porsche Cayenne dospel, bude jazdiť aj na baterky
Jaguar F-Type pre Tour de France
Jaguar XE osloví najmä mladých podnikateľov
"Pripravovaný Jaguar XE bude napriek svojmu hierarchicky