Auto&Techno

Kia uvádza diabla na cestách: Pretekárske auto do mesta?

"Na ženevskom autosalóne odhalí Kia koncept svojho modelu provo. Mnohým padne sánka."

, 5. marca 2013 14:00
Kia Provo Foto: Kia
Pri pohľade naň sa zamyslíte, či ide o auto na bežné cesty, alebo o auto na pretekársku dráhu. A potom zistíte, že provo je auto segmentu B. Výrobcovia jednoducho upriamili pozornosť na dynamický vzhľad, ktorý sa môže pohybovať po bežných cestách. A vy sa tak aj na ceste do potravín môžete cítiť ako pravý pretekár.

Toto že je hatchback?


Znie to až neuveriteľne, ale provo je hatchback v štýle kupé. Je nízky, ale zároveň robustný a je navrhnutý pre zábavu. Pôsobí drzo a cieľom je nadchnúť svojho majiteľa.

Koncept provo nanovo interpretuje základné stavebné prvky športových kupé z minulosti, no pridáva k nim technológie súčasnosti. Od strmej prednej línie s aerodynamickým spojlerom, panelov z uhlíkových vláken a malých predných LED svetlometov, cez dlhú kapotu, netradične tvarované boky a čelné sklo s vynikajúcim výhľadom až po prudko zrezanú zadnú časť (na ktorej sa tiež nachádza aerodynamický spojler s nastaviteľným systémom regulácie prúdenia vzduchu) pôsobí provo ako skutočný pretekár. Ako sa ľudia zatvária, keď na tom zaparkujete pred vašim pracoviskom?

Kia Provo Foto: Kia
Široké čelné sklo tiahnuce sa až po okraje automobilu ukrýva predné stĺpiky a dvere bez rámu. Výsledkom je okno kabíny pripomínajúce rozhľadňu, nad ktorým akoby sa vznášala strecha v tvare lastúry. Tú zasa v zadnej časti rozdeľujú panely odlišnej farby vychádzajúce zo zadných stĺpikov, ktoré vyzerajú takmer ako ochranný oblúk proti prevráteniu.

Nielen dizajnérska hračka


Provo však nie je len dizajnérskou hračkou. Tento model nielen že pôsobí ako pretekárske auto, ale môže sa pochváliť aj dobrým výkonom. Pod jeho kapotou sa skrýva štvorvalcový preplňovaný zážihový motor s priamym vsterkovaním GDi s objemom 1,6 l. Dokáže poskytnúť výkon 204 k, čo je naozaj slušné.

Má aj inteligentnú hybridnú technológiu štvorkolesového pohonu. V prípade potreby elektromotor svojím výkonom poháňa zadné kolesá a pri nízkych rýchlostiach dokonca umožňuje pohyb vozidla výlučne na elektrinu. Dopĺňa ho sedemstupňová prevodovka DCT - prvá od spoločnosti Kia Motors.

Kia Provo Foto: Kia

Aj otváranie dverí bude radosťou


Bočné dvere sa otvárajú pomocou zdvíhacích elektronických kľučiek, ktoré s nimi vytvárajú jednu rovinu a vydávajú uchu lahodiace cvaknutie elektronického zámku. Odhalia nalakované hliníkové panely zapustené v bočných častiach tvarovaných z vonkajšej strany, ktoré vytvárajú relatívne vysoko položený prah s dvoma stupienkami. Na prednej hrane je však odseknutý, aby uľahčil nastupovanie a vystupovanie.

Tieto dvere sú vyrobené z troch samostatných panelov – z vonkajšieho panelu, vnútorného panelu z uhlíkových vláken a vnútornej časti s neoprénovým pohonom. Vnútorné kľučky dverí sú z lakovaného hliníka.

Pohrali sa nielen s exteriérom, ale aj interiérom


Palubná doska konceptu provo kopíruje tvarované bočné časti. Disponuje profesionálne pôsobiacim združeným prístrojom s veľkými analógovými ukazovateľmi na digitálnom displeji a menším stredovým displejom s ostatnými vedľajšími meračmi. Na stredovom tuneli sa nachádzajú dva ovládače - tlačidlo spúšťania a vypínania motora a volič sedemstupňovej prevodovky DCT, rovnako ako aj ovládač multimediálneho rozhrania.

Kia Provo Foto: Kia
Sedacia časť predných sedadiel je vyrobená z jediného zvlneného dielu, ktorý sa tiahne od jedného prahu dverí k druhému a je čalúnený prešívanou kožou.

Atmosféru v kokpite dopĺňa súbor malých LED svetiel zapustených vo viacvrstvových dverách, otvoroch klimatizácie aj v streche, ktoré poskytujú tlmené osvetlenie interiéru. Súčasťou strešného panelu sú aj hliníkové ovládače okien.

Dátum spustenia výroby zatiaľ nie je známy, ale to neznamená, že Kia nemá čo robiť, pretože v lete sa na trhu objaví nový model Kia pro_cee’d GT.

Komentáre