Auto&Techno

Elektromotor a vodík pod jednou kapotou je vízia otáznej budúcnosti

"BMW 5GT na vodík nám ponúka víziu ekologickej dopravy blízkej budúcnosti. Odpoveďou nemusí vždy výlučne elektrický motor, ale aj vodíkový pohon, ktorý ako odpad produkuje vodu. Má však svoje ale."

Erik Stríž, 21. júla 2015 14:00
BMW 5GT Fuel Cell Foto: BMW 5GT Fuel Cell
BMW 5GT Fuel Cell je koncept, ktorého úlohou je nielen informovať verejnosť o možnostiach a výhodách vodíkového pohonu, ale poukazuje aj na skutočnosť, že už dnes existujú vyspelé motory na toto palivo.

Vodík má potenciál i budúcnosť, hovorí sa o ňom ako o najlepšej alternatíve k nastupujúcej ére elektromobilov. Projekt 5GT Fuel Cell spája výhody týchto pohonov a umožňuje ich simultánne využívanie.

BMW 5GT Fuel Cell je najnovším a zatiaľ posledným modelom výrobcu s vodíkovým pohonom. Pokračuje tak vo vývoji, ktorý započal už v roku 1984 a vyústil do modelu BMW Hydrogen 7. Do roku 2007 sa tak vyrobilo niekoľko kusov limuzíny, ktorá vedela spaľovať popri benzíne aj vodík.

Samotné vozidlo 5GT Fuel Cell je kompletne vyrábané v závodoch BMW, ale pod pohonnú jednotku sa podpísala japonská Toyota. Spolupráca týchto automobiliek trvá od roku 2013 a dnes máme príležitosť zoznámiť sa s funkčným konceptom demonštrujúcim výsledky tohto spoločného vývoja.

To, čo si na tomto (ešte stále iba) koncepte zaslúži najviac pozornosti nie je ani tak samotný pohon na vodík, ako skôr celkom nová palivová nádrž. BMW si jej technológiu nechalo patentovať a podľa slov nemeckej automobilky by mohla prispieť k modernizácii európskeho automobilizmu. Ten by sa vďaka novej technológii mohol preorientovať z fosílnych palív na tie modernejšie v dohľadnej budúcnosti.

Nepochybne viete, že fosílne palivá sú ropa, zemný plyn, uhlie či rašelina. Všetky vznikli z organických materiálov, ktoré sa v priebehu miliónov rokov zmenili na to, čo dnes využívame každý deň v širokom spektre aktivít. Ale vedeli ste, že zatiaľ čo uhlie vzniklo zo stromov a suchozemských rastlín, ropa a zemný plyn pochádzajú z vodných rastlín a živočíchov? Dalo by sa tak povedať, že naše autá jazdia na pozostatky dinosaurov - a to doslovne i fakticky.

BMW 5GT Fuel Cell Foto: BMW 5GT Fuel Cell

Veľa inovácií pod jednou kapotou

BMW 5GT Fuel Cell sa na prvý pohľad nezmenil. Vyzerá ako ostatné modely 5GT a možno je to tak dobre. Dôslednejší pohľad na konštrukciu vozidla a jeho technické parametre však prezrádza, že zmien nastalo pomerne dosť.

V prvom rade bolo nevyhnutné postarať sa o bezpečnosť pasažierov, keďže súčasťou vozidla je vodíková nádrž pod vysokým tlakom. Tá sa nachádza pod prednou kapotou spolu s vodíkovým motorom od Toyoty a 199-koňovým elektrickým motorom od BMW. Tieto prvky spoločne s batériou majú veľkosť motora BMW V8.

Nádrž na vodík využíva niekoľko nových technológií, ktoré spoločne vytvárajú možnosť uskladnenia väčšieho množstva paliva. Vďaka chladeniu na -220 °C by mala nádrž obsiahnuť až 7,1 kilogramu vodíka pri veľkosti, ktorá pri bežnej teplote pojme iba 2,3 kilogramu paliva. To znamená dojazd na úrovni až 700 kilometrov len za približne 70 eur.

Len pre porovnanie, v roku 2011 uviedla Honda model FCX Clarity, ktorý dokázal v nádrži obsiahnuť 4,5 kilogramu vodíka pod tlakom 350 atmosfér.

Zaujímavý je predovšetkým údaj o efektivite tohto pohonu. Počas jazdy v relatívne nízkom zaťažení je účinnosť pohonu až 65-percentná, čo je priam úžasné číslo. Je to viac ako akýkoľvek iný motor so spaľovaním. Pri väčšej záťaži účinnosť rapídne klesá na 45 percent, stále je to však viac ako priemerný preplňovaný naftový motor.

S konceptom na vodík nedávno prišla aj Honda FCV (2015) Foto: Honda

Má vodík význam, keď tu máme elektromobily?

Podľa slov odborníkov, ktorí mali príležitosť BMW 5GT Fuel Cell odjazdiť, je novinka veľmi dôstojným predstaviteľom novej generácie pohonu. Riadi sa veľmi dobre, motor reaguje na stlačenie akceleračného pedála svižne a rýchlo. Napriek tomu nie je celkom ľahké nájsť odpoveď na otázku, či by nebolo vhodnejšie zaoberať sa viac vývojom čistých elektromobilov.

V porovnaní s nimi totiž 5GT Fuel Cell nezaostáva, ale ani výrazne nevyniká. Elektromotory navyše poskytujú vysokú mieru komfortu, plný krútiaci moment v celom spektre otáčok a tichú prevádzku.


ODPORÚČAME AJ:
Automobilka za príplatok nahradí jedno sedadlo stolíkom
Krajší Passat s elektrickým pohonom, to je nové C Coupé
Luxusné japonské SUV-čko má hranaté všetko, aj blatníky kolies
Za týmto autom sa otočí každý, kto ho stihne zaregistrovať
Najluxusnejšie kombi si vyžiada iba 1,6 litra nafty na 100 kilometrov

Komentáre