Auto&Techno

Majú elektroautomobily budúcnosť?

"O autách poháňaných na elektrinu sa toho píše veľa, avšak výskyt takého typu vozidiel je u nás stále skôr raritou. Vo svete však po jazdia aj také, ktoré by ste za “elektro” určite nepovažovali."

Erik Stríž, 15. apríla 2013 10:00
Je toto budúcnosť elektrických automobilov? Túto víziu zhmotnil Citroen prostredníctvom svojich konceptov Revolte a Survolt. Foto: Citroen

200 rokov starý elektroautomobil


Aj keď sa môže zdať, že elektromobily sú výdobytkom dnešnej doby, nie je to pravda. Prvé vozidlo poháňané elektrickým motorom vzniklo v roku 1835, teda pred 178 rokmi. Podpísal sa pod neho profesor Sibrandus Stratinghem a jeho asistent Christopher Becker. Ich vynález mal síce ešte pomerne ďaleko od toho, čo dnes považujeme za auto, bol však plne schopný prevádzky.

Elektroautomobily z 19. a 20. storočia mali ešte pomerne ďaleko od toho, ako si ich predstavujeme dnes. Foto: Wikipedia
Dokonca ešte začiatkom 20. storočia v Spojených štátoch jazdilo viac elektromobilov ako tých spaľovacích. Keďže v tej dobe ešte nebola moderná časť svet dostatočne elektrifikovaná, väčšieho úspechu sa napokon aj tak dočkal spaľovací motor od Karla Benza z roku 1886, ktorý do vtedajšej dokonalosti priviedla spoločnosť Ford. Ten Amerike a neskôr celému svetu ponúkol spaľovací motor s nízkymi prevádzkovými nákladmi a prijateľnou obstarávacou cenou. Princíp funkčnosti týchto motorov sa používa dodnes.

Dôležité časti vozidla už nie sú potrebné


Aj keď znie táto veta paradoxne, je pravda, že elektromobily nepotrebujú na svoju prevádzku tie súčasti, ktoré sú nevyhnutné pre bežné automobily. Nie je potrebný výfuk, olejové čerpadlo, zapaľovacie sviečky, palivová nádrž, dokonca ani spojka a prevodovka. Vystačíte si iba s brzdou a akceleračným (“plynovým”) pedálom, na jednom prevodovom stupni sa rovnako dobre rozbehnete do kopca a aj budete predbiehať v rýchlosti 100 km/h.

V interiéri elektromobilov chýba radiaca páka, pretože prevodové stupne nie sú v prípade elektrických motorov potrebné. Foto: Tesla Motors
Elektromotory sú výhodné v tom, že dokážu pracovať v extrémne vysokých otáčkach bez toho, aby strácali na svojej efektivite alebo aby sa poškodzovali. Ich efektivita je až 90%, zatiaľ čo dnes používané spaľovacie motory disponujú približne 30 percentnou účinnosťou. To má za následok aj radikálne zrýchlenie, ktoré môže nových vodičov veľmi prekvapiť.

Čo je však na elektrických automobiloch z pohľadu vodiča a pasažierov najodlišnejšie od bežných vozidiel, je hluk. Elektroautomobily sú tiché. Pri rozbiehaní a jazde počujete iba aerodynamický hluk obklopujúci kokpit a pneumatiky rolujúce po vozovke.

Peugeot iOn má šírku iba 1,4 metra. Je to výhoda pri parkovaní v meste, naopak pri prevoze priateľov komplikácia. Foto: Peugeot

Malé elektromobily sú v móde


Trend výroby malých automobilov sa vracia ako reflexia na masívnu urbanizáciu a rýchly životný štýl. Zatiaľ, čo kedysi boli autá malé z technologických dôvodov, dnes význam pripisujú malým parkovacím plochám, snahe o znižovanie spotreby a emisií a všeobecnej praktickosti.



Tento trend veľmi prospieva aj elektricky poháňaným automobilom. Tie sa stále nevedia celkom dobre vysporiadať s robustnou konštrukciou vozidiel, použitie elektromotora v menšom aute je teda efektívnejšie. Typickými predstaviteľmi takýchto malých mestských vozidiel s elektromotorom sú Peugeot iOn a Citroen C-Zero. Obidva pritom pochádzajú z rovnakej platformy, ktorú im poskytlo vozidlo Mitsubishi iMiEV. Ich dĺžka je iba 3,5 metra a sú mimoriadne úzke, jeden a pol metra je takmer neuveriteľný parameter.

Elektromobil Citroen C-Zero Foto: Citroen
Nevýhodou týchto malých automobilov výlučne na elektrický pohon je, že s nimi nemôžete ísť na návštevu k rodine vzdialenej 200 kilometrov od vášho domova. Skrátka tam toto auto nedôjde, pretože sa mu vyčerpá energia z batérie. Súčasná situácia na Slovensku navyše vôbec nie je v otázke dobíjacích staníc priaznivá, preto využitie takéhoto vozidla nájdete jedine v meste alebo tam, kde máte neustále k dispozícii verejnú alebo domácu nabíjaciu stanicu. Ideálne je tieto vozidlá nabíjať v noci, avšak vzhľadom k slovenským pomerom by niektoré pokusy o dobitie batérii v nočnom meste skončili krádežou kabeláže.

Prémiový elektrický automobil Tesla S Foto: Tesla Motors

Väčšie vozidlá buď s kompromisom alebo vysokou cenou


Opel Ampera je predstaviteľom typu vozidiel, ktoré využívajú popri elektrickom motore aj benzínový. Na každých 100 km si toto vozidlo podľa výrobcu vyžiada iba 1,6 litra benzínu, čomu vďačí práve elektromotoru. Ten umožňuje pohyb v meste na elektrinu a mimo mesta na klasické spaľovanie, prípadne je možné zvoliť inú kombináciu použitia podľa vôle vodiča. Opel Ampera je veľkosťou aj vzhľadom pomerne tuctové auto, vďaka čomu nevyčnieva z priemeru a nepôsobí na ceste ako rušivý element.

Opel Ampera vyzerá ako celkom bežné vozidlo. Je nosieľom elektrického aj spaľovacieho motora, ktorých kombinácia pomáha šetriť tradičné palivo. Foto: Opel
Iným prípadom je prémiové elektrické vozidlo od spoločnosti Tesla Motors. Vo svojej základnej verzii je cena auta Tesla S takmer 50-tisíc eur a veľa si priplatíte aj za jeho dovoz z USA, je však skvelou avantgardou výkonných, pekných a pomerne masívnych elektroautomobilov. Vozidlo Tesla S má jazdné vlastnosti športového auta, je výrazné a využíva výhradne elektrický motor. Všeobecný názor na ľudí, ktorí si takéto vozidlo zakúpia, je síce stále interpretovateľný frázou “nevie čo s peniazmi”, avšak práve ich dopyt umožňuje spoločnostiam investovať stále viac prostriedkov do vývoja lacnejších riešení.

Prémiový elektrický automobil Tesla S Foto: Tesla Motors
Týmto tempom vývoja a dotypu sa možno už v budúcom desaťročí dočkáme sveta, v ktorom budú elektrické automobily plnohodnotnou náhradou za tie so spaľovacími motormi.

Komentáre