Auto&Techno
Majú elektroautomobily budúcnosť?
Erik Stríž, 15. apríla 2013 10:00
Je toto budúcnosť elektrických automobilov? Túto víziu zhmotnil Citroen prostredníctvom svojich konceptov Revolte a Survolt. Foto: Citroen200 rokov starý elektroautomobil
Aj keď sa môže zdať, že elektromobily sú výdobytkom dnešnej doby, nie je to pravda. Prvé vozidlo poháňané elektrickým motorom vzniklo v roku 1835, teda pred 178 rokmi. Podpísal sa pod neho profesor Sibrandus Stratinghem a jeho asistent Christopher Becker. Ich vynález mal síce ešte pomerne ďaleko od toho, čo dnes považujeme za auto, bol však plne schopný prevádzky.
Elektroautomobily z 19. a 20. storočia mali ešte pomerne ďaleko od toho, ako si ich predstavujeme dnes. Foto: WikipediaDôležité časti vozidla už nie sú potrebné
Aj keď znie táto veta paradoxne, je pravda, že elektromobily nepotrebujú na svoju prevádzku tie súčasti, ktoré sú nevyhnutné pre bežné automobily. Nie je potrebný výfuk, olejové čerpadlo, zapaľovacie sviečky, palivová nádrž, dokonca ani spojka a prevodovka. Vystačíte si iba s brzdou a akceleračným (“plynovým”) pedálom, na jednom prevodovom stupni sa rovnako dobre rozbehnete do kopca a aj budete predbiehať v rýchlosti 100 km/h.
V interiéri elektromobilov chýba radiaca páka, pretože prevodové stupne nie sú v prípade elektrických motorov potrebné. Foto: Tesla MotorsČo je však na elektrických automobiloch z pohľadu vodiča a pasažierov najodlišnejšie od bežných vozidiel, je hluk. Elektroautomobily sú tiché. Pri rozbiehaní a jazde počujete iba aerodynamický hluk obklopujúci kokpit a pneumatiky rolujúce po vozovke.
Peugeot iOn má šírku iba 1,4 metra. Je to výhoda pri parkovaní v meste, naopak pri prevoze priateľov komplikácia. Foto: PeugeotMalé elektromobily sú v móde
Trend výroby malých automobilov sa vracia ako reflexia na masívnu urbanizáciu a rýchly životný štýl. Zatiaľ, čo kedysi boli autá malé z technologických dôvodov, dnes význam pripisujú malým parkovacím plochám, snahe o znižovanie spotreby a emisií a všeobecnej praktickosti.
Tento trend veľmi prospieva aj elektricky poháňaným automobilom. Tie sa stále nevedia celkom dobre vysporiadať s robustnou konštrukciou vozidiel, použitie elektromotora v menšom aute je teda efektívnejšie. Typickými predstaviteľmi takýchto malých mestských vozidiel s elektromotorom sú Peugeot iOn a Citroen C-Zero. Obidva pritom pochádzajú z rovnakej platformy, ktorú im poskytlo vozidlo Mitsubishi iMiEV. Ich dĺžka je iba 3,5 metra a sú mimoriadne úzke, jeden a pol metra je takmer neuveriteľný parameter.
Elektromobil Citroen C-Zero Foto: Citroen
Prémiový elektrický automobil Tesla S Foto: Tesla MotorsVäčšie vozidlá buď s kompromisom alebo vysokou cenou
Opel Ampera je predstaviteľom typu vozidiel, ktoré využívajú popri elektrickom motore aj benzínový. Na každých 100 km si toto vozidlo podľa výrobcu vyžiada iba 1,6 litra benzínu, čomu vďačí práve elektromotoru. Ten umožňuje pohyb v meste na elektrinu a mimo mesta na klasické spaľovanie, prípadne je možné zvoliť inú kombináciu použitia podľa vôle vodiča. Opel Ampera je veľkosťou aj vzhľadom pomerne tuctové auto, vďaka čomu nevyčnieva z priemeru a nepôsobí na ceste ako rušivý element.
Opel Ampera vyzerá ako celkom bežné vozidlo. Je nosieľom elektrického aj spaľovacieho motora, ktorých kombinácia pomáha šetriť tradičné palivo. Foto: Opel
Prémiový elektrický automobil Tesla S Foto: Tesla Motors








