Auto&Techno
Zisťovali sme, na akých autách jazdili historické osobnosti
Erik Stríž, 18. apríla 2016 12:00Ilustračná fotografia | Rolls Royce Phantom IV Foto: Wikimedia Commons
Prezidenti, diktátori, myšlienkoví vodcovia a lídri najvyššieho rangu. Historické osobnosti sú rôzne a rôzne boli aj automobily, na ktorých sa vozili. Samozrejme, že títo ľudia boli zvyčajne veľmi bohatí a majetní, preto ich vozový park obsahoval hneď niekoľko luxusných a prestížnych automobilov, my z nich vyberáme tie najzaujímavejšie.Winston Churchill (1874 - 1965)
Premiér Spojeného kráľovstva počas druhej svetovej vojny, a potom aj šesť rokov po nej sa nepochybne nechával voziť v mnohých automobiloch. Zaujímavosťou pritom je, že v čase, keď bol ešte dieťaťom, neexistoval ešte ani oficiálne prvý patentovaný automobil od Carla Benza. Jedno z najtypickejších vozidiel, na ktorých bolo možné vidieť Churchilla, bol paradoxne nemecký Daimler DB18 Drophead Coupe s dnes slávnym evidenčným číslom EKV 881. Na Daimleri sa Churchill vozil najmä v rokoch 1944 to 1949, kedy aktívne pracovne cestoval so svojím osobným šoférom.Winston Churchill v Daimler DB18 Drophead Coupe Foto: Wikimedia Commons
John F. Kennedy (1917 - 1963)
Vedeli ste, že John F. Kennedy sa narodil ešte počas prvej svetovej vojny? V tom čase sa už automobily používali v masívnej miere, ale stále to neboli také vozidlá, ako ich poznáme dnes. Zrejme najznámejším automobilom jedného z najpopulárnejších amerických prezidentov bol prezidentský špeciál SS-100-X. Bol to v skutočnosti prerobený Ford Lincoln Continental, model 74A z roku 1961. Otvorená karoséria štvordverového kabrioletu sa stala pre Kennedyho osudnou, keď bol 22. novembera 1963 zavraždený počas jednej zo svojich početných verejných jázd.John F. Kennedy v osudnom prezidentskom kabriolete SS-100-X Foto: Wikimedia Commons
Pápež Ján Pavol II. (1920 - 2005)
Zrejme najznámejším papamobilom na svete je Fiat Campagnola z roku 1981. Práve v ňom sedel pápež Ján Pavol II., keď sa ho pokúsil zavraždiť Mehmet Ali Ağca. Aj napriek tomu, že sa Ağcaovi podarilo streliť pápeža štyrikrát, ten to prežil a neskôr mu aj odpustil. Otázka pápežovej bezpečnosti však ostala otvorená a viedla k určitým opatreniam, ktoré sú dodnes Cirkvi vyčítané. Ustálilo sa cynické konštatovanie, že nič nie je väčším dôkazom viery v Boha, ako dvojcentimetrové nepriestrelné sklo. Otvorený Fiat Campagnola bol však použitý opäť rovnakým pápežom v roku 2004.Prvým skutočným papamobilom s nepriestrelným sklom a ďalšími bezpečnostnými prvkami bol Mercedes-Benz 230 G v roku 1980, nasledoval ho Peugeot 504 (1981) a Range Rover použitý počas návštevy Veľkej Británie v roku 1982. Určitú mieru bezpečnostného presklenia mal aj spomenutý 24 tonový Layland, neskorší Mercedes-Benz ML430 v roku 2002 a “papabus” použitý počas návštevy Mexika v roku 1999.
Fiat Campagnola, 1981, Vatikán Foto: Wikimedia Commons
Mark Twain (1835 - 1910)
“Cannibalism in the Cars” je krátka poviedka, ktorú Mark Twain napísal ešte v roku 1868. Je to zaujímavé, pretože formálne sa ako rok vyrobenia vôbec prvého automobilu uvádza 1885, kedy ho vyrobil Carl Benz. Ale vraj to bol rok 1769, kedy prvé vozidlo s kolesami, akýmsi kokpitom a vlastným pohonom navrhol Nicholas Joseph Cugnot a vyrobil ho istý M. Brezin. Teda v časoch, keď bol Mark Twain mladý, boli automobily iba akési návrhy, koncepty, čosi nové a neisté.Pravda však je, že preložiť slovo “cars” ako automobily nie v tomto prípade celkom korektné. Poviedka hovorí príbeh o ľuďoch, ktorí uviazli vo vlaku počas snehovej búrky a presnejší by bol preklad “vozidlo” či “dopravný prostriedok”.
Mark Twain v automobile značky Oldsmobile Foto: Wikimedia Commons
Sám Mark Twain počas svojho života nevlastnil ani jeden automobil, čo potvrdil aj sám pre istý dobový motoristický magazín. Vraj automobil nevlastní, ale určite by ho odporúčal svojim priateľom. Zachovala sa však fotografia, na ktorej sa Twain vozí na automobile Oldsmobile z roku 1906. Spolu s krátkym článkom bola publikovaná v miestnych novinách v Los Angles v roku 1922, čo bola v podstate reklama na značku automobilov Oldsmobile. Elvis Presley (1935 - 1977)
Elvis Presley mal k autám veľmi pozitívny vzťah, čo dokazuje aj jeho bohatá zbierka drahých modelov britských, amerických a nemeckých značiek. Začiatkom 50. rokov vlastnil a neskôr daroval svojej mame excentrický ružový Cadillac, pravdepodobne jedno z najslávnejších automobilov na svete. Neskôr sa do jeho zbierky vozidiel zaradili BMW 507, rôzne modely značiek Volkswagen a Cadillac, Rolls-Royce a Ford Lincoln. Neskôr v 70. rokoch si zadovážil Mercedes-Benz 600, Ford T-Bird, Stutz Blackhawk a v roku 1973 aj jedinečný Stutz Blackhawk III.Vladimir Iľjič Lenin (1870 - 1924)
Bol to ideový vodca, revolucionár, výrazná a kontroverzná postava svetových dejín. Marxistické koncepcie chcel priviesť do praxe, avšak jeho snaha vyústila do cieleného vraždenia jeho odporcov, do nastolenia diktatúry, nesmiernej chudoby a potlačovania základných ľudských práv. Aj napriek tomu, že pôvodne presadzoval myšlienku rovnosti a odporoval buržoázii, po dosiahnutom úspechu sa vozil po Moskve vo vlastnom Rolls-Royce Silver Ghost a s vlastným šoférom. Dnes je tento luxusný a prakticky nevyčísliteľne drahý automobil vystavený v moskovskom múzeu.Zdroj: Vladimir Lenin's Rolls Royce (youtube.com)
Adolf Hitler (1889 - 1945)
Mercedes-Benz 770, tiež známy ako “Großer Mercedes” (“Veľký Merecedes”), bol veľký luxusný model vyrábaný Mercedes-Benzom v rokoch 1930 až 1943. Bol technicky vyspelý, moderný a aj dnes sa považuje za krásny automobil, avšak je neslávne slávny tým, že si ho obľúbili nacistickí vodcovia. V priebehu druhej svetovej vojny bol pravdepodobne najobľúbenejším automobilom Adolfa Hitlera a jeho prívržencov Hermanna Görinag, Heinricha Himmlera and Reinharda Heydricha. Okrem veľkého Mercedesu sa nacisti vozili aj v iných modeloch od tejto nemeckej značky, v jednom sa dokonca zviezol aj vtedajší prezident Slovenského štátu Jozef Tiso na návšteve Berlína v roku 1944.Zdroj: Jozef Tiso na návšteve u Adolfa Hitlera (1944) (mojevideo.sk)
Mohamed Ali (1942 - dodnes)
Muhammad Ali bol štyrikrát ženatý, má dovedna deväť detí, z toho sedem dcér. Počas svojho života sa stal športovou legendou, rozporuplným náboženským a rasistickým prívržencom a okrem víťazstiev v boxe si vyslúžil aj mimoriadne zárobky. Známy je jeho pozlátený a drahými kameňmi osadený Mercedes 220S z roku 1959, ktorý mu daroval jeden z jeho bohatých fanúšikov.Zdroj: Muhammad Ali cars collection 2015 (youtube.com)
Muhammad Ali, vlastným menom Cassius Marcellus Clay, vlastnil a vlastní niekoľko vozidiel. Spomínaný Mercedes medzičasom predal a výťažok z jeho aukcie putoval na účet charity.
Zdroje:Wikipedia, Twainquotes.com, Inquisitr.com, Elvis.com.au, Museumsecrets.tv, Dailymail.co.uk, Cheatsheet.com
ODPORÚČAME AJ:
ODPORÚČAME AJ:
Kľúč k autu bude čoskoro minulosťou, Švédi odomykajú autá mobilmi
Nemci vyrobili prilbu s head-up displejom, zvýši bezpečnosť motoriek
Vírusy ohrozujú aj autá, v Indii majú problém už teraz
Budeme používať Windows aj v aute? Uvažuje o tom Microsoft
Auto z 3D tlačiarne napája celý dom elektrinou, v USA to už funguje