Autá

Veľkomestá bez áut? Manhattan to ide vyskúšať naostro

"Prebytok automobilov vo veľkomeste chce Manhattan vyriešiť ich zákazom. Bude to experiment, ktorý ukáže, či je tento prístup správny. "

Erik Stríž, 18. augusta 2016 9:00
Ilustračná fotografia, New York, Manhattan. Foto: Pixabay
Cesty v New Yorku nie sú stvorené pre autá, tvrdia ľudia stojaci za experimentom “Shared Streets”. Priemerná rýchlosť automobilu v priebehu dňa aj tak dosahuje iba 13 kilometrov za hodinu, čo je rýchlosť porovnateľná s peším chodcom a nepomerne menej ako u cyklistu.

Prísne navrhnutý pôdorys mesta prekvitá úzkymi ulicami s výlučne 90-stupňovými zákrutami. Aj v minulosti bol navrhnutý práve tak, aby poskytoval dobrú dostupnosť práve pre chodcov a pre cyklistov.

Experiment sa udeje v mestskej časti Lower Manhattan’s Financial District alebo tiež Downtown Manhattan a potrvá päť hodín. Počas tejto doby budú môcť do vybraných 60 blokov vstupovať iba chodci a cyklisti, prípadne automobily s maximálnou rýchlosťou obmedzenou na úsmevných 8 km/h.

Ilustračná fotografia, New York, Manhattan. Foto: Pixabay
Pre New York nie je podpora podobnej myšlienky vôbec nová, skôr naopak, je k nej veľmi naklonený. Iniciatíva Summer Streets je známa ešte z roku 2008, kedy mesto viedol starosta Michael Bloomberg. Komisárka pre dopravu Janette Sadik-Khan zabezpečila, aby sa automobilmi vyťažené miesta (Park Avenue a Broadway) premenili na priestor výlučne pre chodcov a cyklistov, hoci iba dočasne. Projekt mal za cieľ ukázať, že doprava v meste po uzávierke týchto priestorov neskolabuje a naopak, umožní obyvateľom a návštevníkom mesta lepšie využívať dispozície mesta.

Keď sa ešte o vyše štyri desaťročia vrátime v čase, zistíme, že New York mal záujem zaviesť radikálne proti-automobilové opatrenia už v roku 1971. Takzvaná Red Zone už mala aj vyrobené dopravné značenia, keď sa nakoniec všetko zastavilo pre ortodoxný prístup vtedajšieho šéfa dopravy a pre fakt, že sa mesto v tom čase muselo vysporadúvať s celkom inými vážnymi problémami.

Vyzerá to tak, že odstránenie áut z centier miest má význam - len minulý rok využilo podľa dostupných správ výhod provizórnej pešej zóny v New Yorku cez 300-tisíc ľudí. Prišlo aj na trvalé opatrenia, napríklad slávne Times Square je už bez automobilov úplne celé a zdá sa, že navždy.

Ilustračná fotografia, New York, Manhattan. Foto: Pixabay

Aj Slovensko je dobrým príkladom

Dobrým príkladom toho, že aj bez automobilov sa dá pohybovať v urbanizovanom prostredí bez väčších problémov, sú aj slovenské mestá. Často sa staré centrá miest stávajú veľkými pešími zónami, do ktorých majú automobily prístup iba vtedy, keď zásobujú obchody a podobne.

Stačí sa pozrieť na Staré mesto v Bratislave. Ešte pred niekoľkými rokmi mohli bežné osobné automobily jazdiť aj po Obchodnej a po uliciach pod Michalskou bránou, čo je už dnes skoro nepredstaviteľné.

Zdroj: Downtown Manhattan Is the New Frontier of the Car-Free City

ODPORÚČAME AJ:
Ford predstavil nové luxusné SUV pre Európu
Luxusné SUV bude ponúkať doplnkovú výbavu za 154-tisíc
Toto rodinné auto je väčšie ako priemerné SUV
Supermoderné luxusné SUV už obidivujú v Číne, my si počkáme
Aj malý crossover môže byť supermoderný

Komentáre