Autá

Purista zameraný výhradne na pôžitok z jazdy

"Porsche Boxter Spyder demonštruje svoju technickú vyspelosť brilantnými jazdnými vlastnosťami a dizajnom, ktorý ostáva jedinečný aj napriek svojej koncernovej tuctovosti. "

Erik Stríž, 6. júla 2015 14:00
Porsche Boxster Spyder (2015) Foto: Porsche
Jedinečnosť a tuctovosť by sme mohli považovať za opozitá, ale v prípade automobilov značky Porsche sa nám významy týchto pojmov mierne komplikujú. Všetky modely nemeckej automobilky môžeme považovať za jedinečné stroje pre náročných aj napriek tomu, že pre laika sú si veľmi podobné. V skutočnosti nápadnejšie podobnosti nachádzame iba v modeloch 911, Boxster a Cayman. Počnúc 918-kou až po veľký Cayenne sú v portfóliu automobilky už iba modely, ktoré sa síce držia typického dizajnu Porsche, avšak typovo sú si tak odlišné, že viac to už ani nejde.

Možno si spomínate na predchádzajúcu generáciu vozidiel Boxster Spyder. Išlo o krásne vozidlo so špičkovými jazdnými vlastnosťami, ktoré však okrem pozitívnych reakcií verejnosti vyvolalo aj mierne kritiky smerujúce k dizajnu i motoru. Manuálne skladateľná strecha sa nepozdávala každému. Cieľom tvorcov vtedy bolo čo najviac znížiť hmotnosť vozidla a v porovnaní s predchodcom tak vážilo o 80 kilogramov menej.

Automobil navyše dostal pod zadnú kapotu 3,4-litrový motor z modelu Cayman S, ktorý bol iba o málo výkonnejší ako lacnejší Boxster S. Vo výsledku sa tak Boxster s otvorenou strechou, ktorý je zdanlivo konštruovaný na využívanie silnejšieho motora, dočkal nie vždy celkom lichotivých hodnotení odborníkov.

Porsche Boxster Spyder (2015) Foto: Porsche

Nový Boxster bez strechy spravil krok vpred

Odvtedy však prešiel nejaký čas a Porsche Boxster Spyder prešiel modernizáciou. Zloženie strechy si síce stále vyžaduje manuálny zásah, ale motor si polepšil - je ním 3,8-litrový šesťvalec z aktuálnej generácie vozidiel 911 Carrera S. Tento 375-koňový krásavec je použitý aj v modeli Cayman GT4 a s ním zdieľa aj 6-stupňovú manuálnu prevodovku.

V porovnaní s ďalšími vlastnými verziami dosahuje Boxster skvelé výsledky - 3,8-litrový motor má o 45 koní viac ako GTS a iba o 10 konských síl menej ako GT4. Najvyšší výkon dosahuje pri 6 700 otáčkach za minútu z nuly na rýchlosť 100 km/h vyštartuje už za štyri a pol sekundy. Spotreba paliva pritom nie je vôbec premrštená, Porsche uvádza kombinovanú spotrebu na úrovni iba 9,9 litrov na 100 kilometrov.

Porsche Boxster Spyder (2015) Foto: Porsche
Porsche Boxster Spyder bol vytvorený tak, aby poskytoval čo možno najintenzívnejší zážitok z jazdy. Je tomu podriadená hmotnosť vozidla 1 315 kilogramov i šírka až 1 801 milimetrov. Široká predná kapota a rázvor kolies 2 475 milimetrov sú tak priamo zodpovedné za to, ako sa toto vozidlo šoféruje a umožňuje vodičovi priam akčný jazdný štýl. Stabilita je totiž pri automobiloch športového charakteru jedným z kľúčových predpokladov pre pozitívne prijatie motoristickou verejnosťou.

Výrobca tvrdí, že Boxster Spyder by sa dal pokojne označiť aj za extrémny, pokiaľ ide o technické vyhotovenie prednej a zadnej nápravy a podvozka. Ten je v porovnaní s klasickým Boxsterom znížený o 20 milimetrov a o lepšiu trakciu sa stará technológia Porsche Torquie Vectoring, teda mechanické zablokovanie zadného diferenciálu.

Porsche Boxster Spyder (2015) Foto: Porsche

Interiér s kvalitnými materiálmi, ale bez techniky

Výrobca hovorí o Boxsteri Spyder ako o vozidle, ktoré ponúka nefiltrovaný zážitok z jazdy. Je tomu podriadený aj interiér, ktorý síce ostáva ukážkou precízne prepracovaných detailov a kvalitného konštrukčného vyhotovenia, ale nesnaží sa pútať priveľa pozornosti.

Na prekvapenie v interiéri chýba aj ovládač klimatizácie či rádia - to všetko v záujme zníženia hmotnosti a sústredenia sa iba na samotnú jazdu. Prekvapení je ale ešte viac.

Dizajn stredovej konzoly s radiacou pákou a centrálnym displejom je preto skôr nenápadný, do pozornosti vodiča sa dostáva skôr športovo ladený volant bez rušivých funkčných tlačidiel a krásne jednoduchá grafika ukazovateľov pred ním. Pre vodičov, ktorí nemajú skúsenosti so športovými automobilmi, bude prekvapením umiestnenie otáčkomera do centra prístrojovej dosky. Tachometer sa nachádza v jej ľavej časti.

Porsche Boxster Spyder sa snaží približiť charakteru klasických športových automobilov.

Porsche Boxster Spyder (2015) Foto: Porsche
Porsche Boxster Spyder nie je automobil, ktorý by ste si kúpili na každodenné dochádzanie do práce. Je to skvost, ktorý vyberiete z garáže počas krásnych letných dní a vtedy, keď sa rozhodnete navštíviť svoju vilu v Toskánsku. Poskytne zážitok z jazdy bez rušivých prvkov, avšak ignoruje niektoré detaily, ktoré ho robia pre mnohých menej zaujímavým ako také GTS. GTS je pritom ešte o niečo lacnejšie.

A či môžeme Boxster Spyder považovať za Cayman GT4 bez strechy? Nie celkom, ale pravdou je, že od tohto prirovnania nie je realita veľmi vzdialená.


Zdroj: porsche.com


ODPORÚČAME AJ:
Automobilka za príplatok nahradí jedno sedadlo stolíkom
Krajší Passat s elektrickým pohonom, to je nové C Coupé
Luxusné japonské SUV-čko má hranaté všetko, aj blatníky kolies
Za týmto autom sa otočí každý, kto ho stihne zaregistrovať
Najluxusnejšie kombi si vyžiada iba 1,6 litra nafty na 100 kilometrov

Komentáre