Autá
Elektromotor s prevodovkou? Elektrický Beetle tak zlepšuje dojazd
Erik Stríž, 2. apríla 2015 8:00Zelectric Bug - elektrický VW Beetle Foto: Zelectric Motors
Elektromobily zažívajú pomerne silný rozmach. Už to nie sú iba malé a nenápadné automobilky s neprijateľne vyzerajúcimi modelmi, ale sériovo vyrábané skvelé a bezpečné vozidlá. Do elektromobility sa už zapojili aj veľké značky ako Volkswagen, Audi, BMW a ďalšie, pričom ich elektromobily sú jazdnými vlastnosťami porovnateľné s tými na spaľovací motor. O slovo sa však stále hlásia aj menšie firmy a rôzne skupiny nadšencov, ktoré majú záujem činiť sa v trende elektromobility bez účasti veľkých automobiliek. Jedna takáto firma s názvom Zelectric Motors vymyslela a vyhotovila prototyp elektrického Volkswagenu Beetle. Zachoval si tradičný dizajn a aj svoj charakter, ale jeho neúsporný a málo efektívny motor bol nahradený novým elektrickým.
Zelectric Bug, ako svoj elektrický Beetle firma nazvala, je rýchly, efektívny, úsporný, šetrný k životnému prostrediu a náklady na jeho prevádzku sú významne nižšie ako v prípade klasického Beetle.
Zelectric Bug - elektrický VW Beetle Foto: Zelectric Motors
Ikonické chrobáky s oblúkovou strechou si dnes spájame s nenáročnými majiteľmi, ktorým neprekáža pomalé zrýchlenie, slabá maximálna rýchlosť, množstvo hluku a dymu. Nové generácie modelu Beetle síce tieto vlastnosti nemajú a práve naopak využívajú možnosti moderných výkonných pohonov, avšak elektrický ZelectricBug zachádza ešte ďalej.
Maximálna možná rýchlosť, ktorú môžete na vozidle dosiahnuť, je až 160 kilometrov za hodinu. Zároveň však výrobca dodáva, že aby bola zachovaná dostatočná výdrž batérie, priemerne sa bude na vozidle jazdiť rýchlosťou nanajvýš 130 kilometrov za hodinu.
Pôvodný VW Beetle z roku 1966 nevyzeral práve pôvabne, výsledok je ale pôsobivý. Foto: Zelectric Motors
Pri elektrickom pohone platí nepriama úmernosť medzi rýchlosťou a výdržou. Čím rýchlejšie jazdíte, tým skôr sa vyčerpajú batérie. Je tomu tak (okrem iného) aj preto, že elektromotory zvyčajne nie sú napojené na odstupňovanú prevodovku. Sila krútiaceho momentu je rovnaká v celom spektre otáčok a platí pravidlo, že viac otáčok za minútu si vyžiada viac energie.
O to zaujímavejšie vyznie skutočnosť, že v elektrickom Beetle sa nachádza odstupňovaná prevodovka, ktorá upravuje priebeh krútiaceho momentu. Zároveň sa však dokáže bez problémov rozbehnúť aj na treťom prevodovom stupni. Manuálna prevodovka slúži v prvom rade pre pocit vodiča a v druhom rade pre zlepšenie účinnosti elektromotora. V tomto ohľade je Zelectric Bug skutočnou atrakciou. Musíme však pridať aj informáciu, že 3-stupňovú prevodovku kombinovanú s elektromotorom ešte pred štyrmi rokmi predviedla anglická firma Antonov. Zvýšila tým účinnosť elektrického motora až o 15 percent.
Zdroj: youtube
Dojazd na jedno nabitie sa pohybuje v rozmedzí 130 až 160 kilometrov, čo je pri rozumnom jazdení veľmi prijateľná hodnota. Priemerný vodič by tak musel batérie nabíjať asi len každé tri dni, čo je porovnateľné s návštevami čerpacích staníc s vozidlami so spaľovacími motormi.
Interiér elektrického chrobáka ostal prakticky nezmenený v porovnaní s originálom. Má rovnaké rozmery, ponúka prakticky totožný komfort, o luxuse sa tu hovoriť nedá. Pre niekoho však môže byť akási prestíž jazdiť práve takéto vozidlo, ktoré má nielen ikonický vzhľad, ale najmä ekologický pohon.
Zdroj: Zelectricmotors.com
ODPORÚČAME AJ:
Nový veľký Mercedes sa dočká aj hybridného pohonu
Auto s výkonom 10 koní? V Číne žiadny problém
Hybridné BMW X5 bude mať elektromotor ako doplnok
Toto je koncept mestského vozidla ako zo sci-fi filmu
Moderné autá s klasickým dizajnom ešte nevymreli