Autá
Ktoré autá zvládnu výtlky na slovenských cestách?
TASR, 12. apríla 2013 6:00
Stačí zdvihnutý podvozok?
Cez všetky výtlky na našich cestách určite ľahšie prejdete s autom, ktoré má zvýšený podvozok. Predsa len sa nemusíte báť, že to škrtanie, ktoré počujete, je váš podvozok v spojení s asfaltom. V tejto súvislosti by svoj model Altea Freetrack odporučila automobilka Seat – má zvýšený podvozok so svetlou výškou viac ako 170 mm, okrem toho Seat spomína v súvislosti s výmoľmi na cestách aj ochranné oplastovanie spodnej časti, ktoré chráni pred kamienkami.

Malé alebo veľké auto?
Pozriete sa na SUV a poviete si, že toto auto to určite zvládne. Nebuďte ale priveľkí optimisti. Nie každé SUV je stavané na jazdu po rozbitom teréne, hoci tak na prvý pohľad môže vyzerať. Niektorým modelom triedy SUV však nemožno uprieť ich kvality a to, že to zvládnu. Napríklad aj Volkswagen odporúča na tieto cesty svoj model Touareg. „Z našej ponuky modelov zvládne každú jamu a prekážku na ceste Touareg, ktorý je typickým predstaviteľom off-roadu a jeho pneumatické pruženie vyrovnáva nerovnosti terénu,“ hovorí Ľubomír Beňovič zo spoločnosti Volkswagen.

Úlohu hrá hmotnostný pomer
Dôležitejšie ako veľkosť auta je hmotnostný pomer kolies a náprav voči karosérii. Pomer by mal byť čo najväčší. Ideálne je, keď je veľmi ľahké koleso a veľmi ťažká karoséria. Koleso totiž kopíruje terén, kopíruje jeho nerovnosti a padne do každej jamy. Po páde do jamy vyskočí naspäť hore. Ak je ľahké, tak sa od pruženia dobre odrazí a ak je karoséria ťažká, tak tento náraz nepocíti. To znamená, že ľahké koleso padne do jamy, odrazí sa hore, ale pruženie náraz bez problémov stlmí.
Ak je naopak koleso ťažké, tak jeho náraz pruženie až tak dobre nezachytí. Ťažké koleso padne do jamy, odrazí sa, ale pruženie ho nedokáže tak ľahko odraziť späť dole, preto vyvolá otras aj v karosérii. To môže mať vplyv na riadenie a na jazdné vlastnosti. Môže vám to strhnúť riadenie, napríklad vytáčať volant.

Kvalitné materiály používa napríklad Mercedes. „Roky vyrábame kované nápravy. Nie sú to lisované plechy, ale je to buď celé zo zliatiny, alebo z kovaného železa. Vydrží to veľmi veľa a aj keď auto jazdí po rozbitých cestách, náprave sa nič nestane. Podvozok sa neohne a nerozbije,“ hovorí PR manager Mercedes-Benz Slovakia Iľja Majda.

Autá špeciálne na rozbité cesty
To, že sú na Slovensku rozbité cesty, nevŕta v hlave žiadnej automobilke. Žiadna nevyrába autá konkrétne pre naše cesty. Základ toho auta je totiž stále ten istý, už sa postupne len pridáva výbava a rôzne systémy. Nikto vám však nevymení podvozok len preto, že máme výtlky na cestách.
Jediná automobilka, ktorá vyrába autá prispôsobené na takéto cesty, je Dacia. Sú vyrábané pre rumunské cesty, ktoré sú často ešte horšie ako tie naše. V tejto súvislosti sa môže vyzdvihnúť napríklad model Duster, ale aj tie ostatné, ako sú Sandero, Logan, Lodgy, či novinky, ktoré prídu na trh čoskoro – Dokker a nový Logan MCV. Hoci sú to autá vyrábané na zlé cesty, treba sa zamyslieť nad materiálmi, ktoré sú použité.
