Autá
Päť technológií v autách, ktoré budú realitou už čoskoro
Erik Stríž, 2. júna 2015 14:00Jaguar Virtual Windscreen & Ghost Car Navigation Foto: Jaguar
Automobilový priemysel je jeden z tých, ktoré sa od svojho vzniku ešte ani raz nezastavili. Od konca 19. storočia sa automobilky vyslovene predbiehajú v tom, ktorá z nich automobil vyrobí efektívnejšie, bezpečnejšie, komfortnejšie a krajšie. S tým súvisí aj významný rozmach technológií na čele s tými bezpečnostnými, pokračujúc po rôzne multimediálne, navigačné a servisné funkcie. Nižšie uvádzame päť technológií, ktoré dnes ešte nie sú štandardom, ale sú reálnou víziou blízkej budúcnosti. Je pritom nepochybné, že sa ich dočkáme ešte aj my.
Mercedes-Benz CoCar Foto: Mercedes-Benz
Autá budú vzájomne komunikovať
Technológia so všeobecne akceptovaným názvom V2V (vehicle to vehicle) má veľký význam vo svete, v ktorom sa doprava mení v priebehu niekoľkých minút a v ktorom ide najmä o bezpečnosť cestovania. Automobilky a aj vlády celkom seriózne hľadajú riešenia pre komunikáciu medzi vozidlami, ktoré by boli prenosné, univerzálne a využiteľné kdekoľvek.Vzájomná komunikácia vozidiel by znamenala odosielanie a prijímanie informácií o rýchlosti a smere jazdy, prípadne o identifikovaní prekážok na ceste. Komunikujúce autá dokážu výrazne zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Ak sa niektoré vozidlo dostane do kritickej jazdnej situácie napríklad v dôsledku poľadovice, nehody alebo nečakanej zápchy, môže informovať dotknutých účastníkov dopravy.
“Vďaka tejto komunikácii medzi vozidlami sú všetci účastníci dopravy vopred varovaní a môžu tak zavčasu reagovať,” uvádza automobilka Mercedes-Benz vo svojej správe k technológii CoCar ešte z roku 2009. Dodnes sa táto technológia nedostala do štandardnej výbavy vozidiel, ale očakáva sa, raz by sa mohli v tejto oblasti vytvoriť štandardy a spolupráce viacerých automobiliek.
Autonómne jazdiace automobily
Automatické parkovanie už dnes nie je žiadnou senzáciou. Mnohé automobily, dokonca aj tie nezaradené sa do prémiového segmentu, dokážu zaparkovať samé s tým, že vodič iba stláča akceleračný pedál. Volant sa pred ním otáča celkom sám s cieľom nastavenia vozidla do čo možno najlepšej pozície k danému parkovaciemu miestu.Evolúciu tohto systému automobilka Volvo vidí ako celkom autonómne parkovanie. Pri vjazde na parkovisko vodič vystúpi z auta, na smartfóne zadá pokyn a jeho Volvo si celkom samé nájde miesto na státie, zároveň doň vojde a zablokuje sa. Počas cesty sa dokáže vďaka už dnes existujúcej technológii vyhnúť prípadným prekážkam na ceste alebo chodcom. Tento koncept automobilka predviedla ešte v roku 2013 a my sme o nej písali v článku Budúcnosť automobilizmu je v jeho autonómnosti.
Posledné roky však čítame o ešte väčšej autonómnosti vozidiel, než len pri parkovaní. Ich schopnosť vyparkovať z garáže, odviezť pasažierov do cieľovej lokality a samo zaparkovať, to je budúcnosť. A už to nie je vôbec žiadne sci-fi, ale čosi, na čom aktívne pracujú snáď všetky väčšie automobiky. Elon Musk, šéf automobilky Tesla, dokonca verejne demonštroval svoje predstavy o úplnom odstránení ľudského ovládania z verejnej dopravy. Podľa jeho slov bude automobilová doprava až vtedy bezpečná, keď ju nebudú riadiť ľudia.
Rozšírená realita
Len pred niekoľkými mesiacmi automobilka Jaguar verejnosti predstavila koncepty s názvami Transparent Pillar a Ghost Car Navigation. Sú úžasné, ale ešte nejakú dobu si na ich implementáciu do skutočných automobilov budeme musieť počkať.Transparentné stĺpiky využívajú kamery a projekčnú techniku na to, aby na stĺpiky kokpitu premietali exteriér vozidla. Pri parkovaní sa tak vodič môže vyhnúť predmetom, ktoré by za bežných okolností nevidel cez okno alebo dokonca zníži riziko nárazu do okoloidúceho človeka.
Technológia Ghost Car Navigation je krásna ukážka využitia rozšírenej reality v automobiloch. Na čelnom skle môže vodič vidieť virtuálne vozidlo, ktoré ho môže navigovať až do cieľa jazdy. Vyhne sa tak omylom a nesprávnym odbočeniam. Automobilka tento koncept predviedla ako ukážku preteku, v ktorom sa vodič na okruhu snaží prekonať vlastný čas.
Karoséria uchovávajúca energiu
Spoločnosť Exxon Mobile tvrdí, že do roku 2040 bude polovica všetkých vyrábaných automobilov hybridných. Elektromobily ako typickú tvár dopravy vo veľkých mestách teda ešte nejaký čas neuvidíme.Najväčším problémom hybridov a elektromobilov súčasnosti je obmedzená kapacita ich akumulátorov. Niektoré majú dojazd dosahujúci stovky kilometrov, väčšinou však čítame údaje o približne dvadsiatich. Výzvou je teda vyrábať lacné a efektívne zásobárne energie.
S nezvyčajnou víziou prichádza spolu s inými automobilkami aj Volvo, ktoré by chcelo energiu skladovať priamo v karosérii. Panely vyrobené okrem iného aj z uhlíkových vlákien by mohli uchovávať energiu, ale aj znížiť hmotnosť vozidiel v priemere o 15 percent.
Exteriérový airbag na automobile Volvo Foto: Volvo
Exteriérové airbagy
V roku 2010 automobilka Mercedes-Benz experimentovala s exteriérovými airbagmi. Technológia mala za cieľ zamedziť vážnejšiemu poškodeniu vozidla tým, že na spomalenie a zníženie rizika zrážky využije finančne dostupnejší airbag.Nejde však o taký airbag, ktorý by sa otvoril medzi dvomi automobilmi. Jeho cieľom bolo čo možno najviac spomaliť vozidlo v zlomku sekundy. Mala na to slúžiť kovová platňa s gumeným poťahom, ktorý sa oprel o vozovku.
Skutočný exteriérová airbag ponúka automobilka Volvo. Začala ho ponúkať v modeloch V40 v roku 2012, jeho cieľom bolo ochrániť osoby mimo vozidla. Airbag sa nachádza pod prednou kapotou a v prípade kolízie s človekom sa aktivuje. Kapota sa mierne nadvihne, aby pri náraze mohla opäť o niečo klesnúť a zmierniť tak úder, zároveň airbag prekryje spodnú časť čelného skla. Vo výsledku by mal zrazený chodec alebo cyklista zo zrážky výjsť s menšími zranieniami.
Zdroje: mercedes-benz, howstuffworks.com
ODPORÚČAME AJ:
Stav svojho auta si budete môcť pozrieť aj na hodinkách
Do veľkomesta stačia tri kolesá, päť konských síl a elektrina
Za týmto autom sa otočí každý, kto ho stihne zaregistrovať
Modernizovaný britský sedan vie jazdiť aj na lanách
Táto pätica áut vás presvedčí o budúcnosti elektrického pohonu