Autá
5 dôvodov, prečo skúsiť Fiestu s automatom
, 14. októbra 2013 12:00
Fiesta má svoje čaro. Je to model, ktorý brázdi cesty už roky. Tá najnovšia prešla faceliftom, aby sa prispôsobila potrebám moderného trhu a treba uznať, že výzorovo jej nie je veľa čo vytknúť. Je to síce vec citu a vkusu a každý môže mať svoj vlastný názor, no Fiestu by na pohľad len málokto odmietol. Má dravú, ale zároveň elegantnú prednú masku a z profilu môže jemne pripomínať kupé.
V ponuke je s viacerými agregátmi, či benzínovými, alebo naftovými. Jednou z možností je aj motor roka, benzínový trojvalec EcoBoost, ktorý je veľmi živý a úsporný zároveň. Viac o tomto motore tu: Najlepším motorom roka opäť EcoBoost: Hrá na výkon, aj na spotrebu
Väčšina z agregátov sa spája s manuálnou prevodovkou, no pre tých pohodlnejších je tu jedna vychytávka, a tou je šesťstupňová automatická prevodovka PowerShift. Automatické prevodovky sú pohodlné, ale väčšinou sa postarajú aj o vyššiu spotrebu. Špecifikom PowerShiftu je, že spotrebu nezvyšuje.

1. Ľahké riadenie
Na Fieste sa naozaj dobre jazdí. Pekne sedí v zákrutách a nelieta vám zadok kade-tade. Výhodou tohto hatchbacku sú napríklad aj jeho rozmery. V mestskej premávke nebudete mať problém sa hocikde vopchať a pri parkovaní to pocítite dvojnásobne. Okrem toho má veľmi dobrý polomer vytáčania a s ľahkosťou sa s ňou vykrútite aj na malom priestore.
2. Komfort
Radosť z jazdy vám často môžu prekaziť výmoli na cestách, ktorých je u nás naozaj požehnane. Fiesta si však s nimi pomerne hravo poradí. S ľahkosťou prejde cez nerovnosti na cestách a ušetrí vám veľa nervov. Vo Forde to s podvozkami jednoducho vedia, je vidieť, že doladili tuhosť pružín aj tlmičov.

3. Mestská dynamika
Počas redakčného testu sme mali možnosť vyskúšať Fiestu s benzínovým agregátom Duratec Ti-VCT s objemom 1,6 litra. Má výkon 77 kW/105 k a krútiaci moment 150 Nm pri 4000 – 4500 otáčkach za minútu. Nie je to auto, s ktorým by ste vyhrali preteky na okruhu, no pre bežnú jazdu je to úplne postačujúce.

4. Pohodlie
S automatom si za volantom jednoducho oddýchnete. Dvojspojková prevodovka PowerShift je nastavená tak, aby urýchľovala radenie medzi jednotlivými prevodovými stupňami. Je pohotová, preraďuje s ľahkosťou a reaguje pomerne pružne. Aj podraďovať si vie slušne, napríklad keď stlačíte plyn úplne na podlahu, PowerShift si podradí a veľmi zdvihne otáčky, aby ste tú akceleráciu krásne pocítili.
5. Úspornosť
Automatické prevodovky sa vyznačujú tým, že sa postarajú o zvýšenie spotreby paliva. V prípade PowerShiftu však toto neplatí a vaša peňaženka nepocíti až taký rozdiel. Po meste viete rýchlosťou 50 km/h jazdiť za takých 6 l/100 km, samozrejme to závisí aj od toho, v akej zápche stojíte. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h si vypýta okolo 6,5 l/100 km a mimo mesta dokáže jazdiť aj za 5 l/100 km.
