Štýl

Pri minerálnom prameni v Sliači obnovili diela M. Laluhu a A. Cepku

"V uplynulých týždňoch obnovili umelecké prvky pri prameni Štefánik, ktorý je najznámejším spomedzi všetkých sliačskych minerálnych prameňov."

TASR, 4. decembra 2023 17:59
V uplynulých týždňoch obnovili umelecké prvky pri prameni Štefánik, ktorý je najznámejším spomedzi všetkých sliačskych minerálnych prameňov. Jeho prestrešenie, spolu s dielami Milana Laluhu a Antona Cepku bolo zrealizované ešte v roku 1982. Foto: TASR Jozef Poliak

V uplynulých týždňoch obnovili umelecké prvky pri prameni Štefánik, ktorý je najznámejším spomedzi všetkých sliačskych minerálnych prameňov. Jeho prestrešenie spolu s dielami Milana Laluhu a Antona Cepku bolo zrealizované ešte v roku 1982 podľa návrhu architekta Antona Cimmermanna. TASR to povedal riaditeľ kúpeľov Martin Beňuch.

"Na dielach sa už podpísal čas a poveternostné vplyvy," uviedol Beňuch. Obnovu chátrajúcich prvkov iniciovali členovia zvolenského Rotary klubu Milan Julény a Peter Lysina. Podľa Beňucha tri Rotary kluby zo Zvolena a Banskej Bystrice prispeli na ich obnovu čiastkou viac ako 5000 eur. "Ďalších približne 25.000 eur tvoril grant z Ministerstva kultúry SR," dodal.

Ako pre TASR uviedol Julény, stavba prestrešenia nad prameňom Štefánik sa zrealizovala na základe pôvodného architektonického riešenia, pochádzajúceho ešte z roku 1969 aj s kolonádou medzi prameňmi, pozostávajúcu zo sklenených stĺpov. Návrh bol neskôr obohatený o nevšednú farebnú mozaiku podľa návrhu Laluhu a o plastický strop znázorňujúci lietadlo M. R. Štefánika, ktorý vytvoril Cepka. Podľa zachovaných dokumentov mozaiku realizovalo ústredie umeleckých remesiel v Prahe, pod vedením vtedajšieho vedúceho mozaikárskej dielne Františka Tesařa.

"V ďalšej etape by sme chceli zrealizovať aj samotnú obnovu okolia prameňa, schodov a bezpečnostných prvkov tak, aby bol už zrekonštruovaný k dispozícii v lete budúceho roka," uviedol Beňuch. Tiež sa chcú pri získavaní financií z grantov zamerať na obnovu neďalekej kaplnky sv. Hildegardy.

Komentáre