Hudba a film

Pred 170 rokmi sa narodil L. Medňanský, krajinkár svetového významu

"Od útleho detstva mal podlomené zdravie, nemohol vykonávať žiadnu fyzickú prácu a bol pod neustálym dohľadom súkromných učiteľov. V Strážkach ho vyučoval viedenský maliar a grafik Thomas Ender. "

TASR, 25. apríla 2022 12:48
Na snímke pamätná tabuľa maliarovi Ladislavovi Mednyánszkemu v nádvorí kaštieľa Strážky. Foto: TASR Kristína Mayerová

Hoci bol svetobežník, vždy sa rád vracal do kraja pod Tatrami, tam, kde prežil väčšiu časť svojho detstva. Podtatranská príroda výrazne ovplyvňovala život i dielo Ladislava Medňanského (Mednyánszkého), ktorý bol jedným z najvýznamnejších a najoriginálnejších maliarov 19. a 20. storočia.

Od narodenia umelca svetového významu, uznávaného krajinkára, uplynie v sobotu 23. apríla 170 rokov.

Ladislav Medňanský (Mednyánszky), pokrstený ako Ladislav Josephus Balthazar Eustachius von Mednyánszky, sa narodil 23. apríla 1852 v Beckove do šľachtickej rodiny. Bol prvým z troch detí baróna Medňanského a jeho ženy Anny Márie rodenej Szirmayovej. Po desiatich rokoch sa rodina presťahovala pod Tatry do matkinho rodného kaštieľa v Strážkach (dnes súčasť Spišskej Belej).

Od útleho detstva mal podlomené zdravie, nemohol vykonávať žiadnu fyzickú prácu a bol pod neustálym dohľadom súkromných učiteľov. V Strážkach ho vyučoval viedenský maliar a grafik Thomas Ender. Odmalička rád kreslil, pričom sa traduje, že vedel skôr kresliť, ako rozprávať.

V roku 1872 študoval na Akadémii výtvarných umení v Mníchove, neskôr v rokoch 1873 až 1875, na parížskej École des Beaux – Arts. Nový rozmer v Medňanského umeleckom smerovaní znamenal jeho prvý pobyt v Barbizone (v roku 1877), dedine vzdialenej približne 60 kilometrov od Paríža, kde sa v 19. storočí sformovala silná maliarska krajinárska komunita tvoriaca priamo v prírode.
Výstava malieb slávneho umelca Ladislava Mednyánszkeho zdobí múry hradu Beckov. Pri príležitosti 100. výročia úmrtia maliara v roku 2019, ich nainštalovali v Priečnom paláci hradu. Rodák z Beckova sa vo svojej tvorbe často inšpiroval ruinami a okolím hradu. Foto: TASR Radovan Stoklasa

Ladislav Medňanský žil túlavým životom, tvoril striedavo v Strážkach, v Paríži, v Barbizone, v Budapešti, vo Viedni, ale aj v ďalších mestách i miestach. Veľa času strávil na cestách po Uhorsku, maľoval v okolí Budína a Vacova, Balatonu, absolvoval viaceré študijné cesty do Francúzska i Talianska, a navštívil aj Sedmohradsko.

I napriek tomu, že ateliér mal na parížskom Montmartri, neskôr vo Viedni a v Budapešti, každý rok sa zvyčajne v lete vracal na Slovensko. Príroda, krajina a ľud Slovenska ho sprevádzali od prvých akvarelov a kolorovaných kresieb až po posledné vyzreté prejavy jeho tvorby. Krajinárske inšpirácie, ktoré Medňanský čerpal v povodí Váhu, v okolí Popradu a v tatranskej prírode zobrazil v dielach ako napríklad Večer na pastve, Mesačná krajina s jazdcom, Čln na rieke Poprad, Belianske Tatry, Odmäk v horách.

Počas prvej svetovej vojny pôsobil ako frontový maliar. Zachytil nielen hrôzy vojny, ale aj bežný život v táboroch, keď často spájal figurálny žáner s krajinárskym.

Poštová známka emisie Umenie s reprodukciou olejomaľby Ladislava Mednyánszkeho "Potok za humnami - na brehu" zo zbierok Slovenskej národnej galérie (SNG) sa stala víťazkou prestížnej medzinárodnej súťaže o najkrajšiu poštovú známku sveta Grand Prix de l´Exposition WIPA 2005.

Maliar Ladislav Mednyánszky (Medňanský) zomrel 17. apríla 1919 vo Viedni vo veku nedožitých 67 rokov. Neskôr boli jeho pozostatky prevezené do Budapešti, kde je aj pochovaný.
Kaštieľ v Strážkach v okrese Kežmarok sa preslávil vďaka najväčšej kolekcii obrazov Ladislava Mednyánszkeho na Slovensku. Foto: TASR Kristína Mayerová

Jediná stála expozícia maliara na Slovensku nazvaná Ladislav Mednyánszky a Strážky je umiestnená v kaštieli v Strážkach, kde mal jediný stály ateliér. Strážsky kaštieľ patril k najmilším miestam umelcových pobytov. Expozícia predstavuje výnimočné dielo maliara v jeho rôznorodosti i variabilite. Prezentovaný súbor diel pochádza priamo z kaštieľskej rodinnej pozostalosti, pričom je doplnený ďalšími nákupmi SNG zo súkromných zbierok.

Komentáre