Cestovanie
Cestovateľ púta pozornosť na dobrú vec. Šokujúco, no úspešne
Romana Juhásová, 23. septembra 2014 6:00Mladík robí stojky v Adamovom rúchu. Chce upozorniť na problém. Celú fotografiu nájdete na jeho instagramovom účte. Foto: Instagram/thenakedhandstander
Internetom sa šíria fotografie nahého cestovateľa pózujúceho pred známymi pamiatkami a ikonickými prírodnými krásami sveta. Za päť rokov precestoval sedemnásť krajín, vrátane Číny, Thajska, Turecka, Islandu, Austrálie či Spojených štátov. Či už bol pred horou Uluru, londýnskym Tower Bridge či v parku v New Yorku, neodpustil si svojskú stojku v Adamovom rúchu.
Plánované zastarávanie ničí peňaženky aj životné prostredie
Nechce poburovať, ani predvádzať sa, vybral si originálnu a úsmevnú formu protestu proti plánovanému zastarávaniu. Identita zostáva neodhalená, no pozadie (nielen) projektu odhaľuje na internetovej stránke Naked Handstander.
Čo vlastne plánované zastarávanie je? Ide o výrobnú politiku, ktorá pred kvalitou a životnosťou produktov uprednostňuje zisk a chamtivosť. Produkty sa v dôsledku nekvality skoro kazia, alebo ich spotrebitelia menia len preto, že jednoducho po chvíli vyjdú z módy. Príklady nachádza v módnom priemysle či v elektrotechnike. Ani si nestihneme užiť čerstvo zakúpený mobilný telefón a výrobcovia prichádzajú na trh s absolútnou novinkou, ktorú bezpodmienečne musíme mať. Okrem plytvania peňazí a zdrojov je pozoruhodný aj neblahý vplyv na životné prostredie.
Čo s tým?
Cestovateľ s myšlienkou volá po produkcii kvalitných produktov, ktoré neškodia životnému prostrediu, ani našim peňaženkám. Čo môže bežný konzument spraviť pre nápravu? Radí kúpu kvalitného a recyklovateľného tovaru od spoločností, ktoré sa neženú len za ziskom, opravu pokazených vecí, ak je to možné a najmä, neobklopovať sa materialistickými zbytočnosťami, ktoré šťastie neprinesú.
„Rozhodol som sa zvýšiť povedomie o plánovanom zastarávaní, nemyslím, že veľa ľudí vie, čo to je a ako seriózne ovplyvňuje svet, v ktorom žijeme,“ vysvetľuje na webe. Keďže stojí nohami na zemi, vie, že v dnešnej dobe len tak hocičím nezaujme. Nahotou, ktorá evokuje potrebu po harmónii medzi človekom a prírodou sa mu to podarilo, všimli si ho médiá z celého sveta. Zopár otázok sme mu zo zvedavosti položili aj my.
Ako ste dostali takýto nápad?
Všetko to začalo v roku 2009 na čiernej pláži pri mestečku Vik na Islande, kde som bol s vtedajšou priateľkou. Scenéria bola úžasná. Nie som si úplne istý, čo odštartovalo prvú nahú stojku, prišlo to prirodzene.
Prečo ste si vybrali práve túto formu tlmočenia odkazu?
Dnes majú ľudia veľmi krátky rozsah pozornosti, tak mi napadlo, že budem robiť čosi nezvyčajné (ako nahé stojky) a tak ich zaujmem. Ten moment potom využijem na to, aby som upozornil na plánované zastarávanie a jeho vplyv na svet. Na mlynské kolesá som si netrúfol (smiech).
Aký je cieľ? Kedy budete s projektom spokojný?
Mojím cieľom je pokračovať v mojich cestovateľských dobrodružstvách a upozorňovať ľudí na nepriaznivé vedľajšie účinky plánovaného zastarávania na našu planétu a tým pádom aj na nás samotných. Na svoju stránku plánujem pridávať viac vzdelávacích zdrojov, ktoré dúfam zaujmú výrobcov aj bežných konzumentov a prinútia k zamysleniu.
Dostali ste sa niekedy do problémov?
Dvakrát. V Amsterdame a v Ríme som sa stretol s nepríjemnosťami, nevideli tú úsmevnú a vtipnú stránku. Ale o tom by som radšej viac nehovoril...
Kompletnú fotogalériu a viac o projekte nájdete na Instagrame a Facebooku cestovateľa.
ĎALŠIE ČLÁNKY:
Kjóto, to je Japonsko v najčistejšej forme
Kultúrne zážitky za najmenší peniaz? Ponúka ich Varšava
Reportáž z Japonska: Tokio je mestom kontrastu
Thajsko, krajina úsmevov, ktorá splní sen každého cestovateľa
Navštívte Barcelonu, Kuala Lumpur či Šanghaj, úplne zadarmo