Auto&Techno

Volvo XC90 odhaľuje nový bezpečnostný balík

"Ak nedokážeme spraviť auto silnejšie, zabránime mu, aby havarovalo. To je prístup automobilky Volvo, ktorá začína s predstavovaním novej generácie modelu XC90."

TASR, 17. júla 2013 10:00
Volvo XC90 odhaľuje nový balík bezpečnostných technológií Foto: Volvo
Model XC90 je v portfóliu Volva taký malý veľký chudáčik. Stále sa nedočkal výraznejšej úpravy vzhľadu, ako napríklad XC60, a to aj napriek jeho celosvetovej obľúbenosti. Zmeny vo vizáži sa však nezadržateľne blížia a Volvo má so svojou 90-kou plány aj v otázke aktívnej bezpečnosti.

Volvo si už dávnejšie verejne vytýčilo za cieľ nemať už v roku 2020 na konte žiadne smrteľné nehody. Nikto by už potom nemal byť zabitý vozidlom od Volva, čo je aj pri najväčšom optimizme extrémne netriviálna úloha. Stojí za ňou nutnosť priam revolučného prístupu k vývoju a aplikovaniu bezpečnostných technológií.

Každý rok príde na cestách o život až 1,3 milióna ľudí, zatiaľ čo zranených je niečo medzi 20 až 50 miliónmi. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie, až k 92 percentám z týchto úmrtí dochádza na cestách v krajinách s nízkymi a strednými príjmami obyvateľstva. Tieto krajiny pritom tvoria domácu pôdu pre takmer 53 percent všetkých zaregistrovaných vozidiel.

Volvo XC90 odhaľuje nový balík bezpečnostných technológií Foto: Volvo
Európska únia sa snaží nehodovosť na cestách znížiť napríklad aj formou znižovania úrovne povolených emisií. Aby mali autá nižšie emisie, mali by mať aj nižšiu hmotnosť, a teda by mali byť menším ohrozením pre peších chodcov. To je však celkom diskutabilné, preto sa Volvo vydalo inou cestou. Volvá sledujú svoje okolie a v prípade, že zaregistruje potenciál kolíznej situácie, pripraví vodiča na reakciu alebo samé vykoná kroky potrebné k jej eliminovaniu. To je napríklad schopnosť nových automobilov autonómne zabrzdiť, keď mu do cesty vbehne chodec alebo cyklista. Volvo takéto technológie využíva od roku 2007 pod súhrnným označením City Safety.

Technológie, ktorých pokrok môžeme v najbližšej dobe očakávať:
• lepšia detekcia aj malých zvierat,
• sledovanie opustenia jazdného pruhu,
• ochrana chodcov po tme i cez deň,
• informovanie sa vozidiel navzájom (car-to-car comms),
• autonómne parkovanie,
• autonómna jazda na diaľnici


Budúcnosť automobilizmu je v jeho autonómnosti Foto: Volvo
Dlhodobým cieľom je vytvoriť plne autonómne vozidlá. Volvo pripúšťa, že stále existuje veľa prekážok, ktoré treba prekonať, a to nielen v otázkach legislatívy a infraštruktúry. Aj keď sa to tak nemusí zdať, technológie pre autonómnu činnosť vozidiel už existujú. Rad technických demonštrácií rôznych automobiliek ukazuje, že autá sú schopné riadiť, zastaviť a vyhnúť sa prekážkam pri dennom svetle a aj v noci. Volvo vyvíja tiež autá, ktoré môžete nechať zaparkovať celkom samé, neskôr sa vrátiť na “dohodnuté miesto vyzdvihnutia” a s pomocou mobilu auto privolať. O tom sme už informovali aj na Webmagazíne.

Volvo XC90 odhaľuje nový balík bezpečnostných technológií Foto: Volvo
Veľa z týchto nových technológií sa predstaví v 2. generácii XC90, ale pokročilejšie autonómne funkcie nebudete vidieť skôr ako za 5 alebo 10 rokov. Automobilky sú si vedomé, že najpokročilejšie bezpečnostné technológie sú predovšetkým otázkou predajnej ceny, ale väčšina nových funkcií používa už existujúci hardvér. Tým hardvérom sú napríklad kamery a radarové systémy, ktoré dnes nájdete aj v autách pod 20 tisíc eur.

V úvode článku bolo spomenuté, že k 92 percentám úmrtí na cestách dochádza v krajinách s nelichotivou finančnou situáciou ich obyvateľstva. Automobily Volvo sú pritom radené do prémiového segmentu, hoci sa tak vždy netvária. Preto je celkom diskutabilné, či bude táto automobilka schopná v plnej miere využiť potenciál svojich bezpečnostných technológií. Na to, aby to všetko fungovalo, je potrebná spolupráca mnohých faktorov, v neposlednom rade aj iných automobilov zúčastnených v cestnej premávke.

Komentáre